پرندگان

پرندگان

معنی کلمه پرندگان در فرهنگ معین

(پَ رَ دِ ) (اِ. ) جِ پرنده ، ردة بزرگی از شاخة ذی فقاران که خون گرمند و بدنشان دارای حرارت ثابتی است و اندام های جلو آن ها به علت پرواز در هوا به صورت بال درآمده و بدنشان نیز پوشیده از پر می باشد، طیور.

معنی کلمه پرندگان در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع پرنده رد. بزرگی از شاخ. ذی فقاران که خون گرمند و بدنشان دارای حرارت ثابتی است و اندامهای جلو آنها بعلت پرواز در هوا بصورت بال در آمده و بدنشان نیز پوشیده از پر میباشد. بر روی استخوان قص آنها تیغه ای عمودی بنام برشه قرار دارد که عضلات پرواز بان ملصق میباشد باستثنای معدودی از پرندگان که دارای دو سریع میباشند و پرواز نمیکنند ( شتر مرغ جزو این دسته است ). استخوانهای پرندگان معمولا مجوف و توخالی و دارای حفره های هوایی برای سبک کردن وزن آنها در موقع پرواز میباشد .گردن پرندگان دارای تعداد زیادی مهره است . بهمین مناسبت طول نسبه کافی دارد و ضمنا بخوبی باطراف قابل چرخش است. قلب پرندگان دارای چهار حفره است و شریان آئورت پس از خروج از بطن چپ بطرف راست بر گشته در امتداد بدن ادامه مییابد ( بر عکس پستانداران ). غذای پرندگان در تیره های مختلف آنها فرق میکند : عدهای گوشتخوارند و عده ای علف خوار و عده ای دانه خوار و از دان. حبوبات تغذیه میکنند و عدهای هم بر حسب فصول مختلف غذایشان فرق میکند طیور .

معنی کلمه پرندگان در دانشنامه عمومی

پرندگان (فیلم). پرندگان ( به انگلیسی: The Birds ) فیلمی ترسناک و دلهره آور است که در سال ۱۹۶۳ در ایالات متحده آمریکا توسط کارگردان بریتانیایی آلفرد هیچکاک و بر اساس داستان پرندگان اثر دافنه دوموریه ساخته شده است. موضوع اصلی فیلم حملات ناگهانی و وحشیانه تعداد وسیعی از پرندگان به دلایل نامشخصی به خلیج بودگابی واقع در کالیفرنیا است.
ملانی دانیلز ( تیپی هدرن ) دختری ماجراجو و ثروتمندی است که با وکیل جوانی به نام میچ برنر ( راد تیلور ) مقیم خلیج بودگا آشنا می شود. سپس به بهانه اینکه دو مرغ عشق برای جشن تولد خواهر کوچکش هدیه ببرد رهسپار خلیج بودگا می شود. در آنجا ملانی مورد حمله یک پرنده قرار می گیرد و آسیب دیده مجبور می شود شب را در خانه «انی هیورث» ( سوزان پلشت ) آموزگاری محلی که دلباخته میچ است سر کند. از روز بعد حمله پرندگان به شهر جدی می شود…

معنی کلمه پرندگان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پرندگان (قرآن). درآیاتی از قرآن به پرندگان و ویژگی هایشان اشاره شده است . در این مقاله به این آیات پرداخته خواهد شد.
آگاهى پرندگان به نماز، ذکر و تسبیح شان براى خدا:ألم تر أنّ اللّه یسبّح له من فى السّموت و الأرض و الطّیر صفَّت کلٌّ قد علم صلاته وتسبیحه ....
نور/سوره۲۴، آیه۴۱.
زنده کردن پرندگانِ (طاووس، خروس، کبوتر و کلاغ) ذبح شده به دست ابراهیم (علیه السلام)، بیانگر توانایى خدا در زنده کردن انسانها پس از مرگ:وإذ قال إبرهیم ربّ أرنى کیف تحى الموتى قال أولم تؤمن قال بلى ولکن لّیطمئنّ قلبى قال فخذ أربعة مّن الطّیر فصرهنّ إلیک ثمّ اجعل على کلّ جبل مّنهنّ جزءًا ثمّ ادعهنّ یأتینک سعیًا ....
بقره/سوره۲، آیه۲۶۰.
شباهت زندگى دسته جمعى پرندگان با زندگی انسانها:وما من دابّة فى الأرض ولا طئر یطیر بجناحیه إلّاأمم أمثالکم ....
انعام/سوره۶، آیه۳۸.
...

معنی کلمه پرندگان در ویکی واژه

جِ پرنده ؛ ردة بزرگی از شاخة ذی فقاران که خون گرمند و بدنشان دارای حرارت ثابتی است و اندام‌های جلو آن‌ها به علت پرواز در هوا به صورت بال درآمده و بدنشان نیز پوشیده از پر می‌باشد، طیور.

جملاتی از کاربرد کلمه پرندگان

علیست آنکه از او میخورند روزی خویش پرندگان هوا وحشیان صحرایی
جملهٔ پرندگان خامش شوند در خوشی بانگ او بیهش شوند
پس از بازنشستگی، استنلی به عصب‌شناسی پرندگان علاقه‌مند شد. او از مخالفان استفاده از سم ددت بود.
خاری از بیشه حسد و کبر بدامن ایشان باز نگیرد. گردی از بیابان نفس امّاره بر گوشه رداء اسلام ایشان ننشیند. دودی از هاویه هوا بدیده ایشان نرسد و بچشم عبرت بخلق نگرند. بزبان شفقت سخن گویند، بدل رحمت الفت گیرند. ملکی صفت‌اند و گدا صورت. سلاطین راهند در لباس مساکین روندگان‌اند و مسافت در میان نه، پرندگان‌اند و علّت پر و بال نه، مستان‌اند از شراب عشق، زندگان‌اند بحیاة قرب:
بس چون تو، پرندگان گمنام جستند ره خلاص و جستند
پرندگان همه سر برده نزد او قربان رمندگان همه جان کرده پیش او ایثار
واعظی گفت: در این روزگار که چونان پرندگان همی گذرد، بهر آخرتتان کاری سازید. نیز شب و روز بر شما عمل همی کنند، شما نیز بر آنها عمل کنید.
در خبر درست است که ملا اعلی و مقربان درگاه عزت گفتند خداوندا خاکیان را عالم سفلی دادی عالم علوی بماده، که ما نیز پرندگان حضرتیم و طاوسان درگاه عزت. ایشان را جواب آمد لا اجعل صالح ذریة من خلقته بیدیّ کمن قلت له کن فکان.
پرندگان شکاری مثل کرکس و عقاب و پرندگان دیگری چون بلدرچین، کبک، قرقاول، پلیکان، و درنا نیز در این کشور حضور دارند. در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و تالاب‌های افغانستان انواع مختلفی از ماهی‌های آب شیرین زندگی می‌کنند. اما تعداد آن‌ها معمولاً زیاد نیست. فقط در رودخانه‌های بخش شمالی هندوکش است که ماهی‌های قزل‌آلا در تعداد فراوان حضور دارند.
این سوال جر‌اندر دعوت هادی نیست، مر اورا نیز کسی جر اهل تایید جواب نداده است. و فلاسفه را که ایشان فرود اهل تایید‌اند ‌اندرین معنی سخن نشنوده‌ام، و هرگز (کس) از مدعیان‌اندر عالم دین مرین سوال را جواب نتواند دادن، چه‌اندر شارستان دین از راه دیوار ‌اندر آمده است، بر مثال سگی که چو بدر شارستان‌اندر نگذارندش، بدیوار‌اندر آید، وز اهل شارستان نباشد، و ما بجود خداوند زمان خویش گوییم: بچه ستور را بپرورش حاجت نیست، و بر گرفتن و نهادن نبایدشان، بل در وقت کز مادر جدا شوندبر پای خیزند، و پستان مادر را بجویندو بگیرند و بمکند، و نیز هرچ از زمین بروید غذاء ایشان است. و جانور هست که مر او را خود شیر نیست البته همان ساعت که بزاید گیا خورد، و آن بچه خرگوش است که مر اورا شیر نیست. و بچه مرغ خانگی آن ساعت که از خایه بیرون آید دانه خوردو بدود، وز پرندگان حذر کند، و بچه مردم را بسیار تکلف (باید) از بستن بندها و‌اندر میان جامهاء نرم خوابنیدن و بر جنبانیدن و پستان بر دهان نهادن و شستن و نگاه داشتن از آفت‌ها و بپروردن تا هلاک نشود، این حال را بشرح حاجت نیست، از بهر آنک هر کسی را این ظاهر و معلوم است از خاص و عام.
بنابراین اوریگامی هنر و اندیشهٔ تا دادن کاغذ) یا صفحاتی از جنس پلاستیک، ف و مواد دیگر (برای خلق شکل‌های مختلف، می‌باشد. این شکل‌ها شمار فراوانی از حیوانات، پرندگان، ماهی‌ها،
‌اندرین قول پیداست که منطق و نطق بآواز نیست و قول و کلام بآواز‌ست، چنانک خداء تعالی گفت بحکایت که مر عیسی را گفتم «تو کلام گفتی با مردمان‌اندر گهواره»، قوله «تکلم الناس فی المهد و کهلا»، یعنی بآواز سخن گفتی؛ و چو سلیمان گفت «ما را منطق (پرندگان) بیاموختند» یعنی دانیم، و آن ناگفته است؛ پس نطق سخن دانسته باشد و ناگفته، و کلام منطق گفته باشد، و قول جزوها کلام باشد که هر یکی را معنئی باشد، و جملگی آن جمع شود بر گزاردن یک معنی کآن جز بدان قولها گزارده نشود.
از نفیر او همه پرندگان وز خروش او همه درندگان