پرسید

معنی کلمه پرسید در ویکی واژه

نیاهندوایرانی
پرسید
کشور باستانی پرسید یا پارس که اکنون فارس نامیده می‌شود از جنوب تا خلیج‌فارس و از شمال با پارتاکنا و از جنوب‌شرقی با سوزیان محدود بود از جانب غرب هم با خاک ماد و آشور هم‌مرز بود. پرسید را باید منسوب به پریان نمود قومی‌که بخش بزرگی از اراضی ایران در تملک داشتند.

جملاتی از کاربرد کلمه پرسید

نشان روی تو از هر که باز پرسیدم میان عالمیانم نشان و رایت کرد
افسانهٔ هنگامهٔ اوهام مپرسید شامی‌که ندارم چه سحر داشته باشد
صورت و شکل پیل پرسیدند وآنچه گفتند جمله بشنیدند
عمروبن عثمان المکّی را از تصوّف پرسیدند گفت آن بود که بنده بهر وقتی بر آن بود که وقت بدان اولیتر باشد.
وی در تشریح یکی از سوالات خود از عراقچی گفت: من از عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده پرسیدم زمانی که ۱۹ هزار سانتریفیوژ به ۵ هزار تقلیل می‌یابد یعنی سه چهارم فعالیت نطنز کم می‌شود. آیا متناسب با این کاهش، ادامه هزینه‌ها در نطنز می‌ارزد؟ آیا نباید به همین نسبت از کارمندانش، خدمه، کارگرانی که از کاشان، نطنز و اردستانند کم شوند؟!
«ابوعلی رودباری را رحمه الله پرسیدند از توحید. گفت: استقامت دل است به اثبات مفارقت تعطیل و انکار تشبیه؛ و توحید اندر این یک کلمه است و آن آنست کی هرچه اندر وهم تو صورت بندد و به فکرت تو بگذرد دانی که حق سبحانه و تعالی خلاف آنست دلیل قول خدای «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیر.».
باز پرسیدند ازو کای بی نوا این که دادت گفت این که دهد خدا
پرسیدند که از همه زشتیها چه زشت‌تر گفت: صوفی را بخل از توحید سؤال کردند گفت: معنی آنست که ناچیز شود در وی رسوم و ناپیدا گردد در وی علوم و خدای بود چنانکه بود همیشه و باشد فنا ونقص گردد اوراه نیابد.
جوان را به بیشه درآورد زود بپرسید کاین جنگ و شور از چه بود
پیش خورشید بنالید که کو ماه تمام وز عربشاه بپرسید که کو، مردانشاه
مجنون ز شنیدن سلامش پرسید نشان و جست نامش