پرز

معنی کلمه پرز در لغت نامه دهخدا

پرز. [ پ ُ ] ( اِ ) آنچه از پشم یا پنبه یا ابریشم و جز آن که برتر از بوم تار و پود در جامه ایستد. آن باشد که بر سقرلات و دیگر پشمینه ها بعد از پوشیدن بهم رسد. ( برهان ). ناهمواریها که از پود یا تار ناهموار زاید در جامه. غفر. زیبر. پرزه. هدَبه. ( دهار ). برزج. خواب. خمل که بر زبر مخمل و دیگر جامه هاست. زغب :
از چه خیزد در سخن حشو از خطابینی طبع
وز چه روید پرز بر جامه ز ناجنسی لاس.انوری.پرز پلاس آخور خاص همام دین
دستارچه معنبر و برگستوان ماست.خاقانی.زین خام که دارد جگر پخته تریزش
پرزی به هزار اطلس معلم نفروشم.خاقانی. || کرک که بر بهی و برگ آن است. کرک. کلک. مویها یا پرهای ریز کوتاه بر سر بعض مرغان چون مرغابی و غیره :
نگرید آبی و آن رنگ رخ آبی
گشته از گردش این چنبر دولابی
رخ او چون رخ آن زاهد محرابی
بر رخش براثر سبلت سقلابی
یا چنان زرد یکی جامه عتابی
پُرز برخاسته زو چون سر مرغابی.منوچهری. || لیقه دوات. ( برهان ). || آنچه از خاکستر نرم بر روی اخگر پدید آید. خاکستر سخت سبک و نرم که بر روی آتش نشیند. || آنچه زنان بخود برگیرند. ( برهان ). فرزجه. پرزَه. شافه. حمول .
- پرز معده ؛ خمل آن. و رجوع به پرزه شود.
پرز. [ پ ِ رِ ] ( اِخ ) آنتونیو. از رجال سیاست اسپانیا. مولد او بسال 1534 م. در من رآل دُ آریزا و وفات در 1611 م. وی وزیر فیلیپ دوم بود لکن فیلیپ بر او خشم گرفت و وی را بر خلاف حق و عدالت به محاکمه کشید.

معنی کلمه پرز در فرهنگ معین

(پُ ) [ معر. ] (اِ. ) = پرزه : ۱ - خواب مخمل ، فرش . ۲ - چیزی شبیه کرک که روی میوه هایی مانند به و هلو وجود دارد. ۳ - پرهای ریز کوتاه که بر بعضی مرغان روید.

معنی کلمه پرز در فرهنگ عمید

۱. کُرک.
۲. (زیست شناسی ) تارهایی بسیارنازک و شبیه کرک که روی بعضی از میوه ها، از قبیل هلو، به، و مانند آن ها وجود دارد.
۳. خواب پارچه، از قبیل مخمل و ماهوت.
۴. تارهایی شبیه پشم نرم که از ساییده شدن قالی و پارچه های پشمی جمع می شود.

معنی کلمه پرز در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- آنچه از پشم یا ابریشم یا ماهوت که بجهت ناهمواریهای بافت یا بافت مخصوص روی تار و پود جامه و مانند آن ایستد پرزه برزج خمل خواب . ۲- کرک که بر به و هلوو مانند آن و برگ بعض میوهها باشد. ۳- پرهای ریز کوتاه که بر بعض میوه ها باشد . ۳- پرهای ریز کوتاه که بر بعض مرغان ( چون مرغابی ) روید . ۴- لیق. دوات. ۵- خاکستر نرم و سبک که بر روی آتش نشیند . یا پرز معده .
از رجال سیاست اسپانیا

معنی کلمه پرز در ویکی واژه

پرزه:
خواب مخمل، فرش.
چیزی شبیه کرک که روی میوه‌هایی مانند به و هلو وجود دارد.
پرهای ریز کوتاه که بر بعضی مرغان روید.

جملاتی از کاربرد کلمه پرز

آنچنان کز خم می پرزور دورافکند خشت خاک را از جای خود برداشت جوش لاله زار
گرد آن شمع هدی از هر کنار پرزنان و پرفشان، پروانه‌وار
او در سال ۲۰۰۴ به شرکت استخراج معادن ریو تینتو پیوست و در سال ۲۰۰۸ وارد کادر مدیران ارشد شرکت بی‌ایچ‌پی شد. وی در ۱۰ مه ۲۰۱۳ از سوی هیئت مدیره این شرکت، به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شد و جایگزین ماریوس کلوپرز گردید. بی‌ایچ‌پی هم‌اکنون بزرگترین شرکت استخراج معادن جهان به‌شمار می‌آید.
نمی‌دانم اسیر زلف شد یا کشته غمزه همی‌دانم که مرغ دل ز سینه پرزنان گم شد
نزدیک به ۵۰ عدد از این موشک پس از یک دوره توسعه طولانی و پرزحمت ساخته شد و که دیگر غیرفعال شده‌اند.
گردید نهان درخط سبز آن لب میگون این شیشه خطر از می پرزور ندارد
در نظرسنجی یو اس آ تودی/گالوپ که در ۶ اکتبر۲۰۰۹ انجام شد، ۵۹درصد از دموکرات‌ها و ۵۰درصد از مستقل‌ها با اعزام نیروهای بیشتر مخالف بودند، در حالی که ۷۳ درصد از جمهوری‌خواهان طرفدار اعزام نیروهای بیشتر بودند. نیمی، ۵۰ درصد از دموکرات‌ها می‌خواستند پرزیدنت اوباما شروع به خروج نیروهای آمریکایی کند، در حالی که ۱۸ درصد از جمهوری خواهان این را می‌خواستند.
هم‌چنین هر قوم چون پروانگان گرد شمعی پرزنان اندر جهان
منم آن باده پرزور که مینای فلک چاکها در جگر از زور شرابم دارد
رئال تحت هدایت آنچلوتی توانست در دو سال پیاپی هجومی‌ترین تیم اروپا لقب بگیرد. از سوی دیگر با به ثمر رساندن ۱۱۸ گل دومین رکورد گل زده تاریخ لالیگا را کسب کند. این مربی در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۴ به دلیل نایب قهرمانی در لالیگا و حذف در مرحله یک‌هشتم جام حذفی و حذف در مرحله نیمه نهایی فصل ۲۰۱۴–۲۰۱۵ لیگ قهرمانان اروپا، از سوی پرز رئیس باشگاه رئال مادرید از سمت خود برکنار شد.
زبانم خود چنین پرزخم از آن است که هرچ او می‌دهد زخم زبان است
عافیت نظاره را در آشیان حیرتست داغ‌گشتن شعله را از پرزدن بخشد فراغ
اولین فیلم او گل رز از فرانسه بود، که در کنار الکس گونزالس، در سن ۱۶ سالگی ایفای نقش کرد و بعد از آن در فیلم‌هایی نظیر: مادریگال (۲۰۰۷) به کارگردانی فرناندو پرز و در فیلم بهشت گمشده (۲۰۰۷) به کارگردانی اپرا ساچ ایفای نقش کرده است.
در بر حجله پرزیورو کت رخت سیاه دیو راهست اگر تخت سلیمان دارد
از نظر سیاست داخلی موضع‌گیری‌ها تقریباً شفاف بود، دو حزب از «حزب قدیمی جمهوری خواهان» انشعاب کرده بودند. جمهوری خواهان دموکرات یا دموکرات‌ها طرفدار جکسون بودند و جمهوری خواهان ملی یا ویگ با پرزیدنت جکسون مخالفت می‌کردند.
می‌دانم که پرزیدنت رایوس مونت مردی با شخصیتی بسیار باثبات و متعهد است. همچنین معتقدم او می‌خواهد کیفیت زندگی را برای تمام اهالی گواتمالا بهبود ببخشد و عدالت اجتماعی را ارتقا دهد. دولت من هر کاری که بتواند برای حمایت از تلاش‌های وی انجام خواهد داد.
من پشیمان قصد او کردم و او از خشم خود بر زمین می زد همی دندان پرزهرار من
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به لس آنجلس کلیپرز، شارلوت هورنتس، و فیلادلفیا سونتی‌سیکسرز اشاره کرد.