پردیس
معنی کلمه پردیس در لغت نامه دهخدا

پردیس

معنی کلمه پردیس در لغت نامه دهخدا

پردیس. [ پ َرَ دَ ] ( اِ ) لغتی است مأخوذ از زبان مادی ( پارادئزا ) بمعنی باغ و بستان. و از همین لغت است پالیز فارسی و فردوسی ( معرّب ) . کزنفون گوید: «در هر جا، که شاه ( هخامنشی ) اقامت کند و به هرجا که رود، همیشه مراقب است ، در همه جا باغهائی باشد پر از چیزهای زیبا، که زمین میدهد. این باغها را پردیس می نامند. اگر هوا مانع نباشد، شاه اکثر اوقات خود را در اینگونه باغها بسر میبرد.» اردشیر دوّم در کتیبه ای در شوش این جمله را نقش کرده است : «اردشیرشاه گوید: به فضل اهورمزدا این قصر پردیس زندگانی را من ساختم. اهورمزدا و مثره ( مهر ) مرا از هر بدی بپایند و آنچه را که کرده ام نگاهدارند». ( ایران باستان تألیف پیرنیا ج 2 ص 1467 و 1504 و 1564 و 1611 ).

معنی کلمه پردیس در فرهنگ معین

(پَ ) (اِ. ) فردوس ، بستان .

معنی کلمه پردیس در فرهنگ عمید

باغ، بستان.

معنی کلمه پردیس در فرهنگ فارسی

بستان، فردوس، پردسه هم گفته شده
باغ و بستان فردوس

معنی کلمه پردیس در فرهنگ اسم ها

اسم: پردیس (دختر) (فارسی) (طبیعت) (تلفظ: pardis) (فارسی: پَرديس) (انگلیسی: pardis)
معنی: بهشت، باغ، بستان، ( در قدیم ) ( در ساختمان ) فضای سبز و گل کاری شده ی اطراف ساختمان، ( = فردوس )، فردوس

معنی کلمه پردیس در دانشنامه عمومی

پردیس (فیلم ۱۹۲۶). پردیس ( انگلیسی: Paradise ) یک فیلم عاشقانه آمریکایی است که در سال ۱۹۲۶ منتشر شد.
پردیس (فیلم ۱۹۹۱). پردیس ( انگلیسی: Paradise ) فیلمی است که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ملانی گریفیث، دان جانسون، الیجاه وود و تورا بیرچ اشاره کرد.

معنی کلمه پردیس در دانشنامه آزاد فارسی

به معنی باغ و بستان. برگرفته از «پارادئزا» در زبان مادی است. اصطلاح «فردوس» در زبان عربی، و «پارادایز» در زبان های اروپایی از همین واژه گرفته شده اند.

معنی کلمه پردیس در ویکی واژه

فردوس، بهشت، بستان. پردیس ممکن است به دو بخش یا سه بخش قابل تجزیه باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه پردیس

اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی جغرافیا برای رقابت در المپیاد جهانی جغرافیا ۲۰۲۱ ترکیه (ترتیب نشان از رتبه نیست): محسن نماینده نیاسر از کاشان، یاسر خلیلی از شیراز، فاطمه حیدری از پردیس و ساینا محمدیان از خرم‌آباد
جمعی از خریداران زمین‌های «اصطلک» پردیس در برابر وزارت راه و شهرسازی در تهران تجمع کردند.
برکلی دارای دوازده سالن محل اقامت مختلف است. خوابگاه‌های مخصوص دورهٔ کارشناسی خارج از دانشگاه در مجاورت شهر برکلی قرار دارد. واحدهای ۱، ۲ و ۳ در قسمت جنوبی پردیس دانشگاهی قرار دارد. واحد ۱ و ۲ دارای سالن غذا خوری مشترک هستند. واحد سه قدیمی‌ترین واحد و دارای سالن غذا خوری جداگانه است. در قسمت جنوبی تر پردیس دانشگاهی، خوابگاه‌ها اکثراً مربوط به ورزشکاران دانشگاه می‌شود.
پردیس دانشگاهی برکلی نزدیک به ۵۰۰ هکتار و قسمت مرکزی آن به ۷۲ هکتار می‌رسد. آزمایشگاه ملی لارنس برکلی نیز ۸۱ هکتار از محوطهٔ دانشگاه را می‌گیرد. تالار علوم لارنس و چندین پایگاه آزمایشی دیگر (به خصوص در زمینهٔ علوم فضایی، ریاضیات، منطقهٔ محیط زیستی حفاظت شده، باغ گیاه‌شناسی دانشگاه و مرکز تفریح استرابری کنیون نیز هر کدام مساحتی را اشغال می‌کنند. قسمت شرقی پردیس دانشگاهی برکلی نیز به شهر اوکلند مرتبط می‌شود.
احمد مازنی (متولد ۱۳۴۰ در نوکنده بندرگز)، روحانی، سیاستمدار اصلاح طلب، نماینده سابق مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، معاون سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران، عضو سابق حزب جمهوری اسلامی و مؤسس انجمن اسلامی شهید هاشمی‌نژاد در مشهد است. وی جزء لیست سی نفری اصلاح طلبان و حامیان دولت یازدهم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیه تهران بود که تمامی افراد این لیست(لیست امید) به مجلس راه یافت.
در حال حاضر این جنگل‌های انبوه که زمانی از خرمدره تا قروه به صورت یکدست وجود داشتند، بخش‌هایی در اندک جاهایی از جمله در پارک پردیس ابهر به جای مانده است.
در سال ۱۳۹۳ مجتمع فرهنگی تجاری کورش (کورش‌مال) از سوی گروه صنعتی گلرنگ افتتاح شد. این مجتمع علاوه بر واحدهای تجاری، دارای بزرگ‌ترین پردیس سینمایی ایران است.