پرداخته

معنی کلمه پرداخته در لغت نامه دهخدا

پرداخته. [ پ َ ت َ / ت ِ ] ( ن مف ) نعت مفعولی از پرداختن. اداشده. تأدیه شده. || پردخته ، تمام شده. به انجام رسیده. تمام سپری کرده شده. ( اوبهی ): ساخته و پرداخته ، ساخته و تمام شده. بساخته و به اتمام و به انجام رسیده. حاضر. آماده. مهیا. ترتیب کرده. ترتیب یافته. مرتب :
بدو روز آن ساز کردش تمام
چو پرداخته شد بهنگام شام...فردوسی.دراز است ره باش پرداخته
همه توشه یکبارگی ساخته.اسدی.میباید که صناع را حاضر کنی و بر وفق مراد و حسب مرتاد آن جامها بفرمائی چنانکه بوقت بازگشت تو تمام کرده و پرداخته بتو سپارم. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
چو شد پرداخته آن نامه شاه
ز شادی بادبان زد بر سر ماه.نظامی. || جلا داده. ( برهان ). صیقل کرده. ( برهان ). || سرگرم. مشغول. درساخته. مشغول شده. اشتغال یافته. مشغول گردیده. ( برهان ) :
دل از هر دو عالم بپرداخته
بیاد خداوند پرداخته.؟ || خالی. تهی. مُخلّی :
سپه کرده و جنگ را ساخته
دل از مهر جمشید پرداخته.فردوسی.الانان و غز گشت پرداخته
شد آن پادشاهی همه تاخته.فردوسی.گر از من شود تخت پرداخته
سپاه آید از هر سوئی ساخته.فردوسی.از آهو سخن پاک و پردخته گوی
ترازو سخن ساز و بر سخته گوی.اسدی.تا خاک بآمد شد هر کاین و فاسد
پرداخته و پر نکند پشت و شکم را.انوری. || فارغ. فارغ شده از جمیع علائق و عوایق. ( برهان ) :
چو شد کار لشکر همه ساخته
دل پهلوان [ کیخسرو ] گشت پرداخته
ز اختر یکی روز فرخ بجست
که بیرون شدن را کی آرد درست.فردوسی.از آورده صد گنج شد ساخته
دل شاه از آن کار پرداخته.فردوسی.همیشه دل از رنج پرداخته
زمانه بفرمان او ساخته.فردوسی. || ساخته. || آراسته. ( برهان ). زینت داده.
- ساخته و پرداخته ؛ تمام کرده و بانجام رسیده. ساخته و بانجام رسانیده.
|| انگیخته. || ترک داده. || دورکرده. ( برهان ). در بیت ذیل معنی پرداخته بدرستی دریافته نشد و گویا از اصطلاحات نساجان باشد:
شسته کرباس که پرداخته درمی پیچند
کاغذی دان که ز قرطاس بپیچد طومار.

معنی کلمه پرداخته در فرهنگ معین

(پَ تِ )(ص مف . ) ۱ - ادا شده . ۲ - مهیا، آماده . ۳ - به انجام رسیده . ۴ - تهی ، خالی . ۵ - زدوده ، پاک .

معنی کلمه پرداخته در فرهنگ عمید

۱. ساخته و آراسته.
۲. جلاداده.
۳. پرداخت شده.
۴. [قدیمی] تهی شده.

معنی کلمه پرداخته در فرهنگ فارسی

( اسم )۱- ادا شدهتائ دیه شده .۲- حاضر و آماده . ۳- بانجام رسیده تمام شده . ۴- آراسته زینت داده . ۵- در ساخته مشغول شده اشتغال یافته . ۶- خالی تهی مخلی صافی . ۷- فارغ شده از جمیع علایق و عوایق فارغ . ۸- جلا داده صیقل کرده.۹- ساخته کمال یافته انجام گرفته بپایان رسیده . ۱٠- انگیخته بر انگیخته . ۱۱- ترک داده . ۱۲- دور کرده .

معنی کلمه پرداخته در ویکی واژه

ادا شده.
مهیا، آماده.
به انجام رسیده.
تهی، خالی.
زدوده، پاک.

جملاتی از کاربرد کلمه پرداخته

به گفته ابونعیم اصفهانی در حلیة الاولیاء و جمهره الاولیاء، صوفیه نیز، علی بن الحسین را یکی از بزرگان خود دانسته و شرح حال او را در کتابهایشان آورده‌اند. از جمله این صوفیان، کلابازی است که به شرح و توصیف مقامات سجاد پرداخته است.
- در هر دو سوره به اصل رسالت از طرف خدا و مخالفت با آن و تحقق سنت الهی در اقوام گذشته پرداخته شده‌است با این تفاوت که در سوره حجر تفصیل بیشتری دارد
قوله: «وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلی‌ آدَمَ مِنْ قَبْلُ» تا آخر ورد قصّه آدم است و عهد نامه خلافت وی، اوّل با وی خطاب هیبت رفت، تازیانه عتاب دید قدم در کوی خوف نهاد و زاری کرد، باز او را بزبر لطف نشاند عنایت ازلی در رسید، تاج اصطفا دید بر بساط رجا شادی کرد، آری کاریست رفته و حکمی در ازل پرداخته، هنوز آدم زلت نیاورده که خیّاط لطف صدره توبة او دوخته، هنوز ابلیس قدم در معصیت ننهاده بود که پیلور قهر معجون زهر لعنت وی آمیخته. ابتداء آثار عنایت ازلی در حق آدم صفی آن بود که جلال عزّت احدیت بکمال صمدیت خویش قبضه‌ای خاک بخودی خود از روی زمین برگرفت، «ان اللَّه تعالی خلق آدم من قبضة قبضها من جمیع ادیم الارض».
کارشناسان بر این عقیده‌اند که رشد «توانایی استدلال» الزاماً به آموزش و یادگیری نیاز ندارد و با توجه به اینکه در مقاطع تحصیلات آکادمیک دانش‌پژوه نیاز به بهره‌برداری از این قوه دارد، آموزش استدلال استنتاجی به دوره‌های تحصیلات متوسطه واگذار می‌شود تا در مباحث اثبات‌های ریاضیاتی به آن پرداخته شود.
کلکش ابد را قهرمان بهر دواتش هر زمان هست از فم الحوت آسمان دندان نو پرداخته
ز نگار خط شوخ تر از جوهر شمشیر بر آینه عارض پرداخته دارد
۲. ناتوانی مالی به منظور مبارزه در برابر ۷–۱۲میلیارد دالر که از طرف ۷۵ کشور به مخالفین پرداخته می‌شد.
مکتب فلسفی اشراق، توسط شهاب‌الدین سهروردی یا شیخ اشراق، در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم، ارائه شد. وی، در کتاب حکمت‌الاشراق، به اصول و فروع این نظریه، پرداخته‌است.
«فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّینَ» اکنون همه ما را باش سرّ خود با ما پرداخته و از اغیار دل برداشته و از بند خویش و تحکّم خویش باز رسته، رسول خدا صلوات اللَّه و سلامه علیه باین خطاب چنان ادب گرفت که جبرئیل آمد و گفت: یا محمد أ تختاران تکون ملکا نبیّا او عبدا نبیّا آن دوست‌تر داری که ملکی پیغامبر باشی یا بنده‌ای پیغامبر؟
نه بس که عراقی را بینی تو ز نظم تر در وصف جمال او پرداخته دیوانی
ساز برق آهنگ او ننواخته نغمه اش در پرده نا پرداخته
تا شود آینهٔ جلوهٔ او در ره شوق دل زفکر همه پرداخته می باید رفت
اگر نور دل ایشان راه باز دهند، و تلألؤ شعاع آن بر عالم و عالمیان افتد، متمردان همه موحد گردند. زنّارها بکمر عشق دین بدل شود، لکن عزیزاند و ارجمند بکس‌شان ننماید، بدنیا و عقبی‌شان ندهد، متواری‌وار ایشان را در حفظ خویش میدارد، و بنعت محبت در قباب غیرت می‌پرورد. بموسی (ع) وحی آمد که: ای کلیم مملکت! نگر تا صدف درّ درد خویش پیش هر بی‌دیده‌ای نشکافی، و آیت صورت عشق جلال ما بر هیچ نامحرمی نخوانی که از حقیقت سمع و سماع معزول بود. ای موسی! اگر خواهی که راز ما آشکارا کنی باری بر کسانی کن که محل عهد اسرار ما باشند، بلیل و نهار با خدمت درگاه ما پرداخته، و در مشاهده جلال ما خیمه عشق زده، و بر درگاه ربوبیت این داغ احقّیت یافته که: أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ. این داغ احقیت سری است از اسرار الهی، لطیفه‌ای از لطائف ربّانی، که از عالم غیب روان شد، و جز در پرده اطوار طینت درویشان منزل نکرد. خواهی تا شمه‌ای از آن بیابی در پرده‌های نفس برو تا بدل رسی، و آن گه در پرده‌های دل برو تا بجان رسی، و آن گه در پرده‌های جان برو تا بوصال جانان رسی، کان تعبیه جز در میان جان دوستان نبینی:
نیز گویند که قدر در این جا ویژه ی کسی است که به اطاعت پرداخته است و به قدر و شرف رسیده است. نیز گفته اند که آن شب را از آن رو شب قدر گفته اند که در آن کتابی با شرف و قدر بسیار نزول یافته است. جز این ها نیز گفته شده است:
روی ننمایی، نباشد تا رخت پرداخته چند چون آیینه می نازی به حسن ساخته
مستند «دستمال سرخ‌ها» به نویسندگی و کارگردانی «حنظله تاج‌الدینی رابری» و محصول سال ۱۴۰۰ می‌باشد. این مستند داستان علی تیموری، علی اصغر وصالی (فرمانده گروه) و گروه دستمال سرخ‌ها را به تصویر کشیده است. به گزارش مهر، این مستند اولین بار در چهاردهمین «جشنواره سینماحقیقت» به نمایش درآمد. اثر فرهنگی دیگر دربارهٔ زندگی‌نامه علی اصغر وصالی، کتابی با عنوان «او یک دستمال سرخ بود» می‌باشد که «علی‌رضا محمدی» آن را نوشته و انتشارات سوره مهر منتشر کرده است. در این کتاب به معرفی گروه دستمال سرخ‌ها و اعضای آن پرداخته می‌شود.