پرد

معنی کلمه پرد در لغت نامه دهخدا

پرد. [ پ َ ] ( اِ ) لُغَز. اُحجیَّه. ( السامی ). بَرد. ( برهان ). چیستان. || لای و ته جامه و کاغذ باشد چنانکه گویند یک پرد ودو پرد یعنی یک لای و دو لای یا یک ته و دو ته. ( برهان ). || خواب ( در مخمل و جامه ). ( برهان ).
پرد. [ پ ُ ] ( اِ ) به لهجه گیلانی ، پل رودخانه و جوی آب. ( برهان ) ( رشیدی ) ( جهانگیری ). قنطره.

معنی کلمه پرد در فرهنگ معین

( ~. ) (اِ. ) ۱ - لای و ته جامه و کاغذ چنان که گویند یک پرد و دو پرد یعنی یک لای و دو لای یا یک ته و دو ته . ۲ - خواب مخمل و جامه و مانند آن .
(پَ ) (اِ. ) = برد: ۱ - چیستان ، لغز، احجیه .

معنی کلمه پرد در فرهنگ عمید

= پردک

معنی کلمه پرد در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- لای و ته جامه و کاغذ چنانکه گویند یک پرد و دوپرد یعنی یک لای و دولای یا یک ته و دو ته . ۴- خواب مخمل و جامه و مانند آن .

معنی کلمه پرد در ویکی واژه

برد:
چیستان، لغز، احجیه.
لای و ته جامه و کاغذ چنان که گویند یک پرد و دو پرد یعنی یک لای و دو لای یا یک ته و دو ته.
خواب مخمل و جامه و مانند آن.
پل

جملاتی از کاربرد کلمه پرد

کمی بعد در همان سال آکیلا در جزایر ویرجین با کشتی‌هایی که به نام گرگ‌های دریا معروف هستند، از جمله گریهوند و اورفئوس به نبرد می‌پردازد.
محسن آقانجفی در ۶۳ سالگی فوت می‌کند و در صحن حیاط امامزاده حسین قزوین به خاک سپرده می‌شود. از وی تألیفاتی در خصوص حدیث و تفسیر قران و در باب فلسفهٔ رسالت باقی مانده‌است.
بجنبد شخص کاو را من کُنم سر بپرد مرغ کاو را من کُنم پر
بی پرده گویم آنچه بود نیست غیر یار من جسته ام ز پرده پندار خویشتن
پرده عصمت ندارد تاب دست انداز شوق رو به کنعان کرد از دست زلیخا پیرهن
بدین معنی ملک فصلی بپرداخت که از شادی سر افسر برافراخت
چرخ از خجلت زمین را پرده پوشی می کند ورنه این خوان تهی را حاجت سرپوش نیست
چو از پرده بنمود رخسار هور ستاره نهان گشت بی جنگ و شور
دلا تا کی ره باطل سپردن فریب هر بت عیار خوردن
به خارم هر که آتش می زند در پرده می سوزم مبادا دود تلخی در دماغ دشمنی پیچد
کارکردگرایی همچون اشاعه گرایی، یکی از نظریاتی بود که در واکنش به فرگشت‌گرایی به وجود آمد و عبارت است از بررسی هر عمل اجتماعی یا هر نهاد با توجه به رابطه‌ای که با تمامی کالبد اجتماعی دارد. به همین سبب است که این نظریه به عنوان یک فرضیه «مجموعه نگر» و «مفیدیت» شناخته شده‌است. به عبارت دیگر عمل یا نهاد وقتی به روشنی شناخته می‌شود که مناسبت و سهم و «کارایی» آن در قبال سایر اعمال و نهادهای جامعه مشخص شود. از لحاظ تاریخی ریشه‌های کارکردگرایی را می‌توان در نزد سه متفکر بزرگ علوم اجتماعی یافت: اگوست کنت، هربرت اسپنسر و امیل دورکیم. اما نظریه پردازان اصلی این گرایش که توانستند آن را به یک ابزار در زمین تحقیق تبدیل کنند، برانسیلاو مالینوفسکی و رادکلیف براون بودند.
ماه من گر پرده مشکین براندازد ز رو تیره آنروزی که بر خورشید خاور بگذرد
ماجرای سریال درباره اهالی یک روستاست که به علت یک اختلاف، بین طایفه‌های ساکن در آن درگیری خونینی بروز می‌کند و برخی با تحریک عوامل خارج از روستا، به اقدامات جدایی‌طلبانه می‌پردازند. این سریال با پروداکشن نسبتا بزرگ، پر از صحنه‌های جنگ و درگیری میان دو گروه است.
جوابش داد و گفت از پرده این راز نگردد کشف هم با پرده میساز