پرخاشگری

معنی کلمه پرخاشگری در فرهنگستان زبان و ادب

{aggression} [روان شناسی] رفتاری ناشی از رقابت جویی یا خشم یا خصومت که به آسیب رساندن یا نابودی یا شکست دیگری و در بعضی موارد خود شخص می انجامد

معنی کلمه پرخاشگری در دانشنامه آزاد فارسی

پرخاشگری (aggression)
گونه ای رفتار حیوانی به صورت حمله یا هجوم حیوانی به حیوان دیگر. پرخاشگری ممکن است میان همنوعان (درون نوعی) یا میان ناهمنوعان (بین نوعی) باشد. علت پرخاشگری شکار، یا دفاع، یا رقابت برسر منابع غذایی است. از آن جا که احتمال دارد پرخاشگری به صدمات جدی یا مرگ بیانجامد، با تکامل حیوانی راه هایی برای کاهش شدت آن پدید آمده است. مثلاً، حیوان به طور غریزی برای خود قلمرو تعیین می کند و بدین سان کشمکش ها به شبیخون های مرزی محدود می شود. در انسان، تجربۀ اکتسابی از عوامل تعیین کننده در پرخاشگری است. انسان صورت های پرخاشگری، اعم از ناسزاگویی، حمل سلاح، یا ضرب و جرح، را می آموزد. کودکان یاد می گیرند که با پرخاشگری می توانند اسباب بازی به دست آورند یا توجه والدین را جلب کنند. پرخاشگری از طریق الگوبرداری از دیگری، یا کوچک تر از بزرگ تر، نیز آموخته می شود. کودکانی که تنبیه بدنی می شوند در رفتار با دیگران پرخاشگری بدنی بیشتری بروز می دهند؛ والدین این کودکان نیز اغلب در کودکی تنبیه بدنی شده اند. مطالعات نشان داده است که انعکاس خشونت در رسانه های همگانی، به ویژه تلویزیون، در گسترش دامنۀ پرخاشگری مؤثر بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه پرخاشگری

بسیاری از درمان‌های جایگزین تحقیق شده نیز اجرا شده‌اند. بسیاری از آنها منجر به آسیب به افراد اوتیستیک شده‌اند و نباید آنها را به کار گرفت مگر اینکه ایمن بودن آنها ثابت شود. با این حال، یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۲۰ میلادی بر روی بزرگسالان مبتلا به اوتیسم شواهد نوظهوری برای کاهش استرس، اضطراب، افکار وسواسی و تکراری، خشم و پرخاشگری از طریق مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی برای بهبود سلامت روان ارائه کرده‌است.
چون در محیط بازی کنترل محیط دست ماست و این احساس خوبی به ما می‌دهد. خیلی از کارهایی که نمی‌توانیم در دنیای واقعی انجام بدهیم را می‌توانیم در بازی‌ها انجام بدهیم. البته یکی از مواردی که در این رابطه باید به آن توجه شود، بحث پرخاشگری و خشونت موجود در برخی بازی هاست که می‌تواند اثرات آسیب‌زایی به همراه داشته باشد. بازی‌های کامپیوتری مخصوصاً در سنین نوجوانی وسیله‌ای برای تخلیه هیجان هستند و برای همین فرد را به سمت خود می‌کشند. دنیای سرگرمی‌های کامپیوتری برای نوجوان یک محیط پاداش‌دهنده هستند و این فرآیندِ تشویقی در اعتیاد نوجوانان به بازی کردن مؤثر است.