پرتره

پرتره

معنی کلمه پرتره در فرهنگ معین

(پُ رِ ) [ فر. ] (اِ. ) طرح صورت ، نقاشی چهره .

معنی کلمه پرتره در فرهنگ عمید

در نقاشی، طرح صورت انسان، تک چهره، نقاشی صورت.

معنی کلمه پرتره در فرهنگ فارسی

تصویر، نقاشی صورت، چهره، طرح صورت انسان
( اسم ) طرح و تجسم صورت انسانی .

معنی کلمه پرتره در دانشنامه عمومی

پرتره (ماگریت). پرتره اثری است از نقاش فراواقع گرا ( سوررئال ِ ) بلژیکی، رنه ماگریت ( ۱۸۹۸ - ۱۹۶۷ میلادی ) که در سال ۱۹۳۵ میلادی در بروکسل خلق شد.
در این طبیعت بی جان یک بطری، لیوان، چاقو، چنگال و بشقابی با یک برش کالباس و یک چشم بر روی آن نمایش داده شده است. این اثر نمونه ای کلاسیک از تکنیکی است که ماگریت را از سوررئالیست های دیگر جدا می کرد. نقاشانی مانند دالی و مکس ارنست معمولاً نمایشی رویایی و تحریف شده از اشکالی واقعی در ترکیب با اجسامی انتزاعی را ثبت می کردند اما ماگریت، بیشتر تصویری رئال از اشیایی معمولی را به وسیله مفهوم یا رابطه شان با یکدیگر، فرا واقعی می آفرید. در اینجا وجود یک چشم در میانه بشقاب که مستقیماً به بیننده خیره شده است، کار را در چهارچوب تعریف شده سوررئال قرار می دهد.
این اثر هم اکنون در اختیار «موزه هنرهای مدرن» نیویورک است.

معنی کلمه پرتره در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:تک چهره

معنی کلمه پرتره در ویکی واژه

طرح صورت، نقاشی چهره.

جملاتی از کاربرد کلمه پرتره

او هنرمند رنگ روغن کار آمریکایی بود که پرتره‌های دوستان، فامیل، معشوقه‌هایش، شاعران، هنرمندان، و غریبه‌ها را تصویر می‌کرد.
در نوزده سالگی به مدرسه هنر دوسلدورف رفت که در آن زمان یکی از مهم‌ترین مراکز هنری اروپا به‌شمار می‌آمد. در آن‌جا به نقاشی از زندگی اسلواک‌ها پرداخت. او پیرو مکتب نقاشی دوسلدورف بود. از این زمان به برپایی نمایشگاه دست زد و از ۱۸۴۴ توجه‌ها را به‌خود جلب کرد. پس از این‌که به رم رفت، سوژه اصلی نقاشی‌هایش را زندگی محلی تشکیل می‌داد. در ۱۸۵۲ برخی از نقاشی‌هایش در لندن به نمایش درآمد و ملکه ویکتوریا درخواست یک نمایش خصوصی از آثار او را در کاخ باکینگهام داد. در میان این آثار، پرتره او از هانس کریستیان آندرسن نیز قرار داشت که در ۱۸۵۰ تکمیل شده بود.