پرانتز

معنی کلمه پرانتز در لغت نامه دهخدا

پرانتز. [ پ َ ت ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) قوسین. هلالین. و آن دو نیم دائره است که جمله معترضه در میان آن دو نهند و صورت آن چنین است : ( ). و رجوع به پارانتز شود.

معنی کلمه پرانتز در فرهنگ معین

(پَ تِ ) [ فر. ] (اِ. ) نشانه ای است قوسی شکل ( ) که برای نوشتن جملة معترضه و مانند آن به کار رود، هلال ، قوس ، کمان . (فره ) .

معنی کلمه پرانتز در فرهنگ عمید

علامتی به شکل ( ) که در دو طرف کلمه، جملۀ معترضه، یا عبارت های ریاضی گذاشته می شود.

معنی کلمه پرانتز در فرهنگ فارسی

جمله معترضه وعلامت( )که درطرفین کلمه یاجمله، معترضه میگذارند
( اسم ) نشانه ایست مرکب از نیم قوس عمودی بدان شکل ( ) و آن برای نوشتن جمل. معترضه و مانند آن بکار رود قوسین هلالین .

معنی کلمه پرانتز در فرهنگستان زبان و ادب

{parenthesis} [ریاضی] نمادی به شکل ( ) که هرگاه در طرفین عبارت ریاضی قرار گیرد، مقصود حاصل آن عبارت است متـ . کمان 3

معنی کلمه پرانتز در دانشنامه آزاد فارسی

پَرانتِز (Parentheses)
(یا: دو کمان) در ریاضیات، جفت علامتی به صورت (). این علامت نشان می دهد که محتویات داخل آن باهم درنظر گرفته می شوند و در محاسبه، باید نخست کمیّت های داخلی را باهم و سپس، نتیجه را با کمیّت های خارج ترکیب کرد. مثلاً (۳ + ۷)۴ به این معنی است که ۴ باید در حاصل جمع ۷ و ۳ ضرب شود. ممکن است یک جفت پرانتز محصور در جفت دیگری باشد، مانند ((۳ + ۷)-۲۰)۴. در این صورت، نخست ۳ + ۷ در درون پرانتز داخلی محاسبه و سپس، حاصل آن از ۲۰ کم می شود و آن گاه نتیجه در ۴ ضرب می شود. گاهی به جای استفاده از پرانتزهای تودرتو، از کروشه یا دوقلاب به جای پرانتزهای خارجی استفاده می کنند، مثلاً ۴. از پرانتز برای نشان متغیر مستقل یا شناسۀ تابع هم استفاده می کنند. مثلاً f(x) نشان می دهد که x شناسۀ تابع f است.

معنی کلمه پرانتز در ویکی واژه

کمانویسه، ()، که در ابتدا و انتهای یه عبارت معترضه نهاده می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه پرانتز

(نکته: بجز اشعار فردوسی (که اصل آن، در پرانتز آورده شده)، بقیه موارد طبق نوشته فعلی است)
آمار و ارقام در داخل پرانتز، جمعیت را در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ می‌دهد. رقم اول تعداد ساکنان اصلی است، رقم دوم شامل کسانی که در خانه‌هایی، پراکنده در خارج از روستای خود زندگی می‌کنند.
در هر دو روش، الگوریتم منجر به ادامهٔ حرکت در درخت می‌شود طوری‌که نشان دهد موفقیت‌آمیز دارد حرکت می‌کند. همان طور که در شکل‌های دو و سه نشان داده شده است، عددهای هر گره، ترتیب حرکت را نشان می‌دهد.مقادیر درون پرانتز باندهای بالا و پایین اند و مقادیر مربوط به فرایند پشتیبانی بالای هر پرانتز نوشته شده‌است. در بدترین حالت، باند بالا یا پایین برابر با گرهٔ پدر دارد.
در دومین آخرین تساوی در معادله بالا، عبارت داخل پرانتز شرایط قضیه اویلر را دارد و بنابر این در تساوی بعدی با ۱ جایگزین می‌شود.
او استدلال می‌کند که چنین انتقاداتی نمی‌تواند علیه نظریه‌های جامعه گرایانه خاص میکائیل والزر و مرون فرست وارد باشد.الگو:ابهام پرانتز
در این قسمت، داستان‌ها به ترتیب انتشار آورده شده‌اند. نام داستان‌ها در اصل فرانسوی متفاوت بوده‌است. اگر اَستِریکس و اوبلیکس در هر داستان به جایی سفر کرده‌اند در پرانتز آورده شده‌است. داستانهایی که به فیلم تبدیل شده‌اند نیز مشخص گردیده‌اند.
در فهرست زیر، تعداد داخل پرانتز تعداد ورزشکاران هر کشوری را نشان می‌دهد که در سئول مسابقه داده‌اند:
۱اعداد داخل پرانتز در ستون لیگ نمایانگر دسته‌ای است که تیم در آن سال در آن حضور داشته.
تمامی اشعار آلبوم توسط رانی جیمز دیو نوشته شده‌است. در مورد آهنگسازان، در پرانتز نام آهنگساز هر آهنگ ذکر شده‌است.
الگوریتم محوطه تعویض خط به درستی تمام عبارات میانوندی معتبر را تجزیه می کند، اما الزاما همه عبارات نامعتبر را رد نمی کند. به عنوان نمونه، "1 2 +" یک عبارت میانوندی معتبر نیست، اما الگوریتم آن را به عنوان "1 + 2" تجزیه می کند. با این حال، الگوریتم می‌تواند عباراتی را که دارای پرانتزهای ناهماهنگ هستند، رد کند.