پذیرنده

پذیرنده

معنی کلمه پذیرنده در لغت نامه دهخدا

پذیرنده. [ پ َ رَ دَ / دِ ] ( نف ) قابل. قبول کننده :
پذیرنده هوش و رای و خرد
مر او را دد و دام فرمان برد.فردوسی.ای عطابخش پذیرنده و خواهنده سپاس
رای تو خوبی وآئین تو فضل و احسان.فرخی. || استقبال کننده. مستقبل. پیشباز کننده.
- پذیرنده پند ؛ نیوشنده آن :
که چون بنده بر پیش فرزند تو
بباشم پذیرنده پند تو.فردوسی.به اندرز من سربسر گوش دار
پذیرنده باش و به دل هوش دار.فردوسی.

معنی کلمه پذیرنده در فرهنگ عمید

قبول کننده.

معنی کلمه پذیرنده در فرهنگ فارسی

( اسم . پذیرفتن ) ۱- قبول کننده قابل مستعد . ۲- پیشباز کننده استقبال کننده. یا پذیرند. پند . نیوشند. پند پند پذیر .

معنی کلمه پذیرنده در فرهنگستان زبان و ادب

{acceptor} [شیمی] ویژگی گونه ای شیمیایی که زوج الکترون می گیرد
{compliant} [روان شناسی] ویژگی فردی که دارای پذیرندگی است
{thematic} [زبان شناسی] مربوط به نقش معنایی موضوع ها در جمله
{theme} [زبان شناسی] در دستور زایشی، یکی از نقش ها یا حالت های معنایی گروه های اسمی که نشان دهندۀ کنش یا وضعیت یا تملک پذیری آن گروه اسمی در جمله است

معنی کلمه پذیرنده در دانشنامه عمومی

پذیرنده (نیم رسانا). پذیرنده ( به انگلیسی: Acceptor ) به اتمی گفته می شود که اگر به عنوان ناخالصی به نیمه رسانا افزوده شود، نیمه رسانای مثبت درست می کند.
برای نمونه، اگر به نیمه رسانای سیلیسیمی ( سیلیسیم در گروه چهار جدول تناوبیست ) ، ناخالصی از گروه سوم مانند بور، آلومینیوم، ایندیوم یا گالیم افزوده شود، این ناخالصی جای سیلیسیم را در ساختار می گیرد. از آنجا که 3 الکترون در لایه آخر این ناخالصی ها برای ایجاد پیوند باشنده هستند، 3 پیوند با اتم سیلیسیم همسایه می دهند. اما چون سیلیسیم 4 الکترون برای پیوند دارد، یک الکترون از اتم سیلیسیمی در همسایگی ناخالصی بسوی آن می رود تا به آن افزوده شده و با الکترون چهارم سیلیسیم پیوند بدهد. جدایش این الکترون از اتم همسایه، یک حفره الکترونی که بار مثبت دارد از خود بجا می گذارد. از آنجا که بار الکتریکی کل ساختار باید خنثی بماند، دوباره الکترونی از اتمی همسایه در ساختار جدا می شود تا حفره را پر کند. اما این کار دوباره حفره ای دیگر به وجود می آورد. ازینرو می توان تصور کرد که حفره ها در ساختار در حال حرکتند و چون بار الکتریکی مثبت دارند، حامل بار الکتریکی اند.

معنی کلمه پذیرنده در دانشنامه آزاد فارسی

پَذیرَنْدِه (receptor)
در زیست شناسی، نواحی متمایزی از غشاهای یاخته ای یا نواحی درون سلول با انتقال دهنده های عصبی، هورمون ها، و داروها برهم کنش دارند. این برهم کنش ها فعالیت های بدن را کنترل می کنند. مثلاً آدرنالین تکانه های عصبی را به گیرنده های دستگاه عصبی سمپاتیک انتقال می دهد و در نتیجه، این دستگاه پاسخ ویژه ای به هیجان و ترس می دهد. انواع دیگر پذیرنده ها، مانند پذیرندۀ حس درونی، در ماهیچه ها، زردپی ها، و مفصل ها قرار دارند و اطلاعات مرتبط با موقعیت بدن و انقباض ماهیچه ها را به مغز می رسانند.

معنی کلمه پذیرنده در ویکی واژه

پذیر - انده
Pazirandé agent noun from paziroftan «to receive, accept, admit,» Mid.Pers. padiriftan, padir- «to receive, accept,» from Proto-Iranian *pati- + *grab- «to grab, seize, take,» Av./O.Pers. grab- «to take, seize;» cp. Skt. grah-, grabh- «to seize, take,» graha «seizing, holding, perceiving,» M.L.G. grabben «to grab,» from P.Gmc. *grab (E. grab)

جملاتی از کاربرد کلمه پذیرنده

پس اگر در آینه نگری و روی خود زشت بینی همچنان باید که نیکویی کنی، چه اگر زشتی کنی زشتی بر زشتی فزوده باشی، پس ناخوش و زشت بود دو زشت به یک جا و از یاران مشفق و نصیحت‌پذیرنده و آزموده نصیحت‌پذیرنده باش و با ناصحان خویش هر وقت به خلوت بنشین، زیراک فایدهٔ تو ازیشان به وقت خلوت باشد. چنین سخن‌ها که من یاد کردم بخوانی و بدانی بر فضل خویش چیره گردی، آنگاه به فضل و هنر خویش غرّه مشو و مقید، آنگه که تو همه چیز آموختی و دانستی و خویشتن را از جملهٔ نادانان شمر که دانا آنگاه باشی که بر نادانی خویش واقف گردی، چنانک در حکایت آورده‌اند:
اگرچه می توان از جبران برای افزایش یا کاهش تعداد دهنده ها یا پذیرنده ها استفاده کرد، تحرک الکترون و حفره همیشه با جبران کاهش می یابد زیرا تحرک تحت تأثیر مجموع یون های دهنده و گیرنده قرار می گیرد.
بیا گنج خود را پذیرنده شو ز سیم و زرش بهره گیرنده شو
ترا من دعا چون کنم شهریارا که تو خود پذیرنده هر دعائی
سرانجام کاهن درآمد به کار پذیرنده شد گوهرش را نگار
الهی از آرندهٔ غم پشیمانی در دلهای آشنایان و ای افگنده سُوز در دل تایبان ای پذیرندهٔ گناهکاران و معترفان ف کسی باز نیامد تا باز نیاوردی و کسی راه نیافت تا دست نگرفتی، دستگیر که چون تو دستگیر نیست دریاب که جُز تو پناه نیست و پرسش ما را جُز تو جواب نیست و درد ما را جُز تو دوا نیست و از این غم جُز تو ما را راحت نیست.
دایم از جوهر پذیرنده اثر از نورِ عقل گیرنده
سلاح و سلب را قیاسی نبود پذیرنده را زو سپاسی نبود
ای عذر پذیرنده خشنود شو از بنده بپذیر نزاری را تا چند کند زاری
آن عزیزی گفته در مناجات: ای پذیرنده عذر هر پشیمانی، ای سازنده کار هر بی درمانی، کدام دلست که در آتش شوق تو نیست؟ کدام دیده است که در انتظار دیدار تو نیست؟ کدام جانست که در مخلب باز عزّت تو نیست؟ کدام سر است که سرمست شراب محبّت تو نیست؟
اتم پذیرنده در شیمی اتمی است که در پیوند داتیو، الکترون دریافت می‌کند.
تالاب انزلی که یکی از زیست بوم های (اکوسیستم) باارزش خاورمیانه محسوب می‌شود و هر سال پذیرای پرندگان مهاجر کم‌نظیر دنیاست این روزها به‌دلیل ورود گیاهان غیربومی نظیر سنبل آبی و آزولا _که برخی آن را شیطان سبز نیز نامیده اند_ ، به شور بختی گرفتار شده و این بخت بد هم‌اکنون در انتظار خزر به سر می‌برد که پذیرنده نهایی تمام آلودگی‌های تالاب انزلی است.