پدرکش

معنی کلمه پدرکش در لغت نامه دهخدا

پدرکش. [ پ ِ دَ ک ُ ] ( نف مرکب ) آنکه پدر خویش کشد :
پدرکش پادشاهی را نشاید
وگر شاید بجز شش مه نپاید
( و در این بیت اشاره است به شیرویه که پدرخویش خسروپرویز را بقتل آورد ).
مگر در سر نداری ای پسر هش
چه جوئی مهربانی از پدرکش.

معنی کلمه پدرکش در فرهنگ عمید

کسی که پدر خود را کشته باشد، کشندۀ پدر.

معنی کلمه پدرکش در فرهنگ فارسی

( اسم ) آنکه پدر خویش را کشد .

جملاتی از کاربرد کلمه پدرکش

پسر اوکراتید که در اداره کردن کشور شریک اوکراتید بود، بی‌اینکه پدرکشی خود را پنهان کند، چرخ‌های ارابه خود را با خون پدر رنگین کرد، مانند اینکه دشمنی را کشته باشد و حتی جسد پدر را دفن نکرد.
کزین کودک جهان‌داری نیاید پدرکش پادشاهی را نشاید
کنفوسیوس نخستین بار به هنگام سازماندهی اشراف‌نشین «چو» برای استقرار نظام فئودالی عقلی و اخلاقی بودن نظام فئودالی را تبیین کرد. به نوشتهٔ منسیوس، کنفوسیوس زمانی زندگی می‌کرد که «دنیا در سراشیب انحطاط افتاده و اصول به کنار مانده بودند، اندیشه‌های فاسد و نیازهای دروغین زندگی را پر کرده بودند؛ وزیرانی بودند که شاهان را کشتند و پسرانی که پدران را و او که در اصل دیدگاهی محافظه‌کار داشت کوشید نظم فئودالی را که بهترین نظم ممکن می‌دانست بازگرداند تا از شاه‌کشی‌ها و پدرکشی‌ها جلوگیری کند.
چه فرزندی تو با این تُرک‌تازی؟ که هندوی پدرکش را نوازی
نمودندشان گرد در زیر آن پدرکشته و تشنه لب کودکان
استناد به ارسطو؛ اردوان مسئول مرگ داریوش، پسر و جانشین خشایارشا بود. او چندی بعد نیز از ترس انتقام‌جویی خشایارشا، اقدام به قتل خود او نمود. همچنین در روایتی دیگر از ژوستین تاریخ‌نگار اردوان به علت جاه‌طلبی و علاقه شخصی به تاج‌و‌تخت اقدام به قتل خشایارشا کرده‌است. بر اساس گزارش‌های ژوستین؛ او با قتل پنهانی خشایارشا، داریوش را به پدرکشی متهم کرده که نتیجه این اتفاق اعدام داریوش بود. اتفاقات دقیق و جزئیات این حادثه نامعلوم است، اما به‌طور حتم خشایارشا بعد از این اتفاق دیگر پادشاه ایران نبوده است.
به کودکان پدرکشته مادر گیتی همی ز خون جگر می‌دهد شراب و طعام