پخت و پز

معنی کلمه پخت و پز در لغت نامه دهخدا

پخت و پز. [ پ ُ ت ُ پ َ ] ( ترکیب عطفی ، اِ مرکب ) طبخ. پختن : پخت و پز خانه با فاطمه است. پخت و پزش خوب است
- پخت و پز کردن ؛ در سِرّ قراری به حیله به ضرر کسی دادن.

معنی کلمه پخت و پز در فرهنگ معین

(پُ تُ پَ ) (اِمر. ) آشپزی .

معنی کلمه پخت و پز در فرهنگ عمید

غذا پختن، طبخ.

معنی کلمه پخت و پز در فرهنگ فارسی

( اسم ) طبخ طباخی پختن : پخت و پز خانه با فاطمه است .

معنی کلمه پخت و پز در ویکی واژه

آشپزی.

جملاتی از کاربرد کلمه پخت و پز

در اروپا پخته‌اند او را و او سخت از این پخت و پزهاگشته مست
۷. عصر مدرن (قرن ۲۰–۲۱): پیشرفت‌های تکنولوژیکی در قرن بیستم منجر به نوآوری در تجهیزات پخت و پز شد، مانند اختراع اجاق‌ گاز و مایکروویو.
کرد زین رو، پخت و پز با سوسیال گفت با آنها، روم در یک جوال
پس از ترک کار جسی و مایک، تاد دستیار والت در فرآیند پخت و پز می شود. تاد با احترام از والتر به عنوان «آقای وایت» یاد می کند و پس از مطالعه زیر نظر والت، استراحت خود را صرف بررسی یادداشت های خود می کند، اما تا زمانی که استانداردهای والت را برآورده نکند، از پرداخت پول خودداری می کند. پس از اینکه والت مایک را می‌کشد، تاد به خلاص شدن از ماشین و بدن مایک کمک می‌کند و والت از ارتباطات زندان جک برای حذف نه کارمند سابق گاس و وکیل آنها استفاده می‌کند تا از افشای والت جلوگیری کند.
آشپزی منطقه سامگرلو را می‌توان معروفترین پخت و پز در گرجستان نامید. از ادویه و گردو به مقدار زیاد در غذا استفاده می‌کنند.
۴. قرون وسطی (۵۰۰ پس از میلاد - ۱۵۰۰ میلادی): در این دوره به دلیل اختراع ابزار و ظروف جدید، فنون آشپزی بهبود یافت. استفاده از ادویه‌ها و سبزی‌ها رواج بیشتری یافت و باعث طعم و مزه و حفظ غذا شد. توسعه ظروف چدنی و معرفی اجاق گاز پخت و پز را راحت تر و کارآمدتر کرد.
آشپزخانه در معماری سنتی ایرانی، معمولاً مربع یا مستطیل و نزدیک آب انبار و چاه آب ساخته می‌شد. که در خانه مشیرالملک پیشرفته ترین آن دیده می شود که در درون آشپزخانه، محلی برای پخت و پز، ذخیره چوب و تنور پخت نان و در درون دیوار آن تاقچه‌ای برای قرار دادن ابزار آشپزی و غذا تعبیه می‌شده است.