پتاس

پتاس

معنی کلمه پتاس در لغت نامه دهخدا

پتاس. [ پ ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) پُطاس. ئیدروکسید پتاسیم که بدان پتاس محرق گویند. رجوع به پطاس محرق شود.

معنی کلمه پتاس در فرهنگ معین

(پُ ) [ فر. ] ( اِ. ) جسمی سفید رنگ و محکم و باریک جهت سفید کردن پارچه ، تهیة صابون و جوهر قلیا.

معنی کلمه پتاس در فرهنگ عمید

ماده ای سفید و بی بو، که از ترکیب اکسیژن با پتاسیم حاصل می شود و در صنعت صابون سازی، شیشه سازی و تهیۀ مواد حشره کش و سفیدکننده کاربرد دارد، جوهر قلیا، نمک قلیا.

معنی کلمه پتاس در فرهنگ فارسی

۱- هیدروکسید پطاسم جسمی است سفید رنگ و محکم و باریک که برای سفید کردن پارچه و نیز در تهی. صابون بکار میرود جوهر قلیا. ۲- نام تجارتی کربنات دو پطاسیم که آنرا پطاس کستیک نیز گویند .

معنی کلمه پتاس در دانشنامه عمومی

پتاس ( انگلیسی: Potash ) یا پتاس، گونه ای از نمک تولیدی یا معدنی است، که حاوی اکسید پتاسیم در فرم محلول در آب می باشد. ظرفیت تولید و استخراج پتاس جهانی بالغ بر ۶۰ میلیون تن در سال است، که بخش اعظم آن بعنوان کود تولید می شود و در صنایع کشاورزی به مصرف می رسد. بیشترین میزان پتاسیم تولید شده در جهان، جهت تولید کود پتاس بکار می رود. پتاسیم برای اولین بار در سال ۱۸۰۷ از طریق فرایند الکترولیز پتاس ( هیدروکسید پتاسیم ) یافت شد.

معنی کلمه پتاس در دانشنامه آزاد فارسی

پُتاس (potash)
اسم متداول هر مادۀ معدنی حاوی پتاسیم. غالباً به کربنات پتاسیم (K۲CO۳) یا هیدروکسید پتاسیم (KOH) اطلاق می شود. کربنات پتاسیم اساساً بر اثر سوختن گیاهان و تبدیل آن ها به خاکستر در دیگ های سفالین تولید می شود. این ماده را در مقیاس تجاری از کانی سیلویت (کلرید پتاسیم، KCl) تولید می کنند و عمدتاً برای ساخت کود های شیمیایی، شیشه، و صابون به کار می رود. در این حالت، معمولاً اکسید پتاسیم (K۲O) را پتاس می نامند، ولی به هرحال، هرگونه پتاسیم موجود در خاک و کود نیز به پتاس معروف است.

معنی کلمه پتاس در ویکی واژه

جسمی سفید رنگ و محکم و باریک جهت سفید کردن پارچه، تهیة صابون و جوهر قلیا.

جملاتی از کاربرد کلمه پتاس

برای حداکثر رشد درخت، علف‌های هرز باید به‌طور منظم حذف شوند. این کار ممکن است شامل ترکیبی از وجین دستی در اطراف درختان و استفاده از علف‌کش در امتداد ردیف درختان و اطراف تجهیزات آبیاری باشد. رطوبت کافی خاک و تغذیه درختان، رشد مطلوب را تضمین می‌کند. استفاده مکرر از کود به میزان کم بهترین رشد را برای درختان جوان ایجاد می‌کند. با اینکه معمولاً در باغ‌های جوان از یک کود نیتروژن‌بالا استفاده می‌شود، تعادل کافی از پتاسیم نیز ضروری است. کارآزمایی‌ها نرخ رشد قابل‌توجهی را از کاربردهای بسیار مکرر با دوز پایین از طریق سیستم کوددهی نشان داده‌اند.
اکسید پتاسیم از واکنش اکسیژن و پتاسیم تولید می‌شود. این واکنش حاصل پرواکسید پتاسیم است. عملیات بین پروکسید پتاسیم با پتاسیم منجر به تولید اکسید پتاسیم می‌شود.
همچنین می‌توان از اکسایش بنزیل الکل در حضور محلول پتاسیم پرمنگنات داغ نیز استفاده کرد.در این روش بلافاصله بعد از واکنش باید محلول در حالت داغ فیلتر شود تا منگنز دی‌اکسید تشکیل شده جدا شود و سپس محلول به حال خود رها می‌شود تا بلورهای بنزوئیک اسید تشکیل شود.
اکسید پتاسیم یک قلیایی به شدت خورده‌است که در آب حل می‌شود.
واکنش در شرایط قلیایی و تحت تأثیر یک عامل کاهنده انجام می‌شود. سدیم هیدروکسید، پتاسیم هیدروکسید و آمونیوم هیدروکسید را می‌توان برای قلیایی کردن محلول پرمنگنات استفاده کرد، در حالی که می‌توان از انواع کاهنده‌ها استفاده کرد که قندها رایج‌ترین آن‌ها هستند.
فرانک کلارک، زمین‌شناس سرشناس محاسبه کرده‌است که کمی بیش از ۴۷٪ پوستهٔ زمین از اکسیژن ساخته شده‌است. بیشتر سنگ‌های سازندهٔ پوستهٔ زمین از مواد اکسیدشده ساخته شده‌اند. البته کلر، گوگرد و فلوئور در این مورد استثناء هستند و مقدار آن‌ها در سنگ‌ها معمولاً کمتر از ۱٪ است. اکسیدهای مهم عبارتند از: سیلیس، آلومینا، اکسید آهن، اکسید منیزیم، آهک، پتاس و سودا یا اکسید سدیم. در میان اکسیدهای گفته شده، سیلیس از همه مهم‌تر است. کلارک نتیجه‌گیری کرده‌است که ۹۹٫۲۲٪ از مواد پوستهٔ زمین از ۱۱ اکسید ساخته شده‌اند. این مواد در جدول کناری آمده‌اند.
اربیم در ۱۸۴۱ توسط کارل موساندر کشف شد. موساندر ایتریا را از کانی گادولینیت جدا و به سه بخش تقسیم نمود که نام این بخش‌ها را اربیا، تربیا و ایتریا نهاد. او عنصر جدید را از روی نام روستای ایتربی که کانی از آنجا گرفته شده‌بود، نام‌گذاری کرد. البته موساندر و سایر شیمی‌دانان تا مدت زیادی نتوانستند اربیم خالص را به دست آورند. در ۱۹۳۴، کلم و بومر با کاهش کلرید اربیم بدون آب با بخار پتاسیم، موفق به تولید اربیم خالص شدند.
برای مقابله با خواص ادغام ناپذیری فرمیون می‌توان از تأثیر میدان مغناطیسی بر آن استفاده کرد. میدان مغناطیسی سبب می‌شود فرمیون‌های تنها جفت شوند. قدرت این پیوند را میدان مغناطیسی تعیین می‌کند. جفت اتم‌های پتاسیم برخی خواص فرمیون را حفظ می‌کنند ولی شبیه بوزون‌ها عمل می‌کنند.