پاییز
معنی کلمه پاییز در لغت نامه دهخدا

پاییز

معنی کلمه پاییز در لغت نامه دهخدا

پاییز. ( اِ ) رجوع به پائیز شود.

معنی کلمه پاییز در فرهنگ معین

[ په . ] (اِ. ) یکی از فصول چهارگانة سال و آن فصل سوم سال است که از اول مهر تا سی آذر می باشد.

معنی کلمه پاییز در فرهنگ عمید

از فصول چهارگانۀ سال که شامل ماه های مهر، آبان، و آذر است، برگ ریزان، خزان.

معنی کلمه پاییز در فرهنگ فارسی

پادیز، خزان، برگریزان، یکی ازفصول چهارگانه
( اسم ) ۱- یکی از فصول چهارگان. سال و آن فصل سوم سال است میان تابستان و زمستان مدت ماندن آفتاب است در بروج میزان و عقرب و قوس خزان خریف برگ ریزان . یا پاییز عمر. روزگار پیری .

معنی کلمه پاییز در فرهنگ اسم ها

اسم: پاییز (دختر) (فارسی) (طبیعت) (تلفظ: payiz) (فارسی: پاییز) (انگلیسی: payiz)
معنی: هنگام پاییز، برگ ریزان، مجازا دختر زیبا رو

معنی کلمه پاییز در دانشنامه عمومی

پاییز یا خَزان ( در فارسی تاجیکستان تیرَه ماه ) یکی از چهار فصل اقلیم معتدل است. در نیم کرهٔ شمالی با برج های میزان، عقرب و قوس؛ ماه های مهر، آبان و آذر برابر است.
پاییز از نظر ستاره شناختی بین دو نقطهٔ اعتدال پاییزی و انقلاب زمستانی است. از نظر گاه شماری هجری خورشیدی، در روز یکم مهر آغاز می شود و تا پایان آذر ادامه می یابد.
بر پایهٔ تقویم میلادی فصل پاییز در اصل در نیمکره شمالی جهان در حدود ۲۳ سپتامبر ( ۱ مهر ) و در نیمکره جنوبی پیرامون ۲۱ مارس ( ۱ فروردین ) آغاز می شود. زمان پایان آن در نیمکره شمالی ۲۱ دسامبر ( ۳۰ آذر ) و در نیمکره جنوبی ۲۱ ژوئن ( ۳۱ خرداد ) است.
به هنگام پاییز بسیاری از انواع گیاهان برگ های خود را از دست می دهند و به اصطلاح خزان می کنند. دمای هوا نیز در فصل پاییز تا اندازهٔ زیادی پایین تر از تابستان است. در پاییز، روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر می شوند. در بخش هائی از جهان در این فصل میزان بارش زیادتر می شود.
کلمه انگلیسی autumn ( پائیز ) از کلمه فرانسوی "automne" گرفته شده است و استفاده از آن برای نام این فصل از قرن شانزدهم میلادی رایج شد. نام fall هم که در آمریکای شمالی برای این فصل استفاده می شود احتمالاً از عبارت fall of the leaves ( برگ ریزان ) گرفته و خلاصه شده است.
واژه پادیز ( پادێز pādēz ) در پارسی میانه به معنی پاییز بوده که آن را به زمستان یا خرمن مربوط دانسته اند. این واژه به چم گردآوری و جمع کردن است که اوستایی آن چنین است: Paitidaeza. احتمالاً به این خاطر به معنای گردآوری و جمع کردن آمده است که واپسین فرصت اندوختن آذوقه پیش از فرارسیدن زمستان است یا اینکه واپسین فرصت جمع آوری خرمن است، چون آخرین خرمن های کشاورزان در پاییز گردآوری می شود.
روز اعتدال پاییزی را در ایران از دیرباز جشن می گرفته اند. این جشن که در روز مهر از ماه مهر برگزار می شود جشن مهرگان نام دارد.
پاییز همانند بهار پل میان تابستان و زمستان می باشد.
در مناطق جنگلی طبیعی یا مصنوعی یا هرمکانی که برگ ریزان گسترده رخ دهد گردشگران از سراسر جهان برای دیدن آن می آیند و می تواند سود بسیار زیادی برای شرکت های گردشگری یا مردم محلی داشته باشد.
به دلیل بازگشایی مدرسه ها و دانشگاه ها در این فصل، تخفیف ها و تنوع بیشتری از کالاهای موردنیاز دانش آموزان و دانشجویان ( به ویژه نوشت افزار ) وجود دارد.
پاییز (آلبوم). پاییز ( به انگلیسی: The Fall ) نام آلبومی از گروه گوریلاز است. این آلبوم در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۰ به طور رسمی معرفی و مدتی بعد در ۲۵ دسامبر روی سایت رسمی گروه به طور رایگان برای اعضای ویژه منتشر شد. تمامی آلبوم به وسیلهٔ آی پاد دیمن آلبارن و در هنگام تور جهانی فرار به سمت ساحل پلاستیکی ضبط و در انگلستان توسط استفان سدویک میکس شد.
همهٔ ترانه ها توسط دیمن آلبارن نوشته شده است.
پاییز (فیلم ۱۹۹۷). «پاییز» ( انگلیسی: Fall ) فیلمی در ژانر رمانتیک و درام است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد.
پاییز (فیلم ۱۹۹۹). «پاییز» ( انگلیسی: The Fall ( 1999 film ) ) یک فیلم به کارگردانی اندرو پیدینگتون است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد.
پاییز (فیلم ۲۰۰۸). «پاییز» ( ترکمنی: Sonbahar ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی اوزجان آلپر است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.
پاییز (فیلم ۲۰۰۹). «پاییز» ( انگلیسی: Autumn ( 2009 film ) ) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به دیوید کارادین و دکستر فلچر اشاره کرد.
پاییز (نقاشی). پاییز ( به انگلیسی: Autumn ) یک نقاشی اثر ادوارد مانه است و امروزه در موزه هنرهای زیبای نانسی نگهداری می شود. مانه این نقاشی را در سال ۱۸۸۲ کشید. پاییز در سال ۱۸۸۳ به حراج گذاشته شد و مدل خود نقاشی، آن را به قیمت ۱۵۵۰ فرانک خرید و برای صاحبان کنونی اش به جا گذاشت. [ نیازمند منبع]
معنی کلمه پاییز در فرهنگ معین
معنی کلمه پاییز در فرهنگ عمید
معنی کلمه پاییز در فرهنگ فارسی
معنی کلمه پاییز در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه پاییز در ویکی واژه

یکی از فصول چهارگانه سال و آن فصل سوم سال است که از اول مهر تا سی آذر می‌باشد.
سومین فصل سال، خزان، خریف، برگ ریزان، تیر، تیرماه، بادبیز، بادبز، سفیدبری، و آن مدت ماندن آفتاب است در بروج میزان و عقرب و قوس.

جملاتی از کاربرد کلمه پاییز

بهار هرچه نشاط‌آور و خوش و زیباست به عکس پاییز افسرده است و غم‌افزاست
نشکفت دل ز باد تو گویی دروغ بود از نوبهار آنچه به پاییز گفته‌اند
دو ماه رفته ز پاییز و برگ‌ها همه زرد فضای شمران، از باد مهرگان، پر گرد
در پاییز سال ۱۳۰۴ ش. درست زمانی که رضاخان در تدارک تغییر سلطنت قاجار به نفع خود بود، مراسمی عمومی در مدرسه نظام برپا کرد، در این مراسم اصناف و بازاری‌ها شرکت نکردند و رضاخان به ناچار گروه کوچکی (حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر) از تاجران را که امکان وادار کردن آن‌ها به شرکت در این مراسم بود، برای شرکت به اقامتگاه نخست وزیر دعوت کرد و سپس آن‌ها را روانه مدرسه نظام کرد تا در مراسمی که به افتخار رضاخان تشکیل یافته بود، شرکت کنند.
بهارا به پاییز ما، دیده دوز ز کلک تموزین دی، وی بسوز
گلستانی کنش خندان و فرمانی به دستش ده که ای گلشن شدی ایمن ز آفت‌های پاییزی
کی بود کامل جنون را فکر پاییز و بهار نارسی، زان در رسیدنها به بند موسمی
نبینی برگ رز زر گشت و گل کبریت احمر شد کند پاییز گویی کیمیاگر باغبانان را
می خورد به پاییز درخت از ژاله شد مست و شکوفه می‌کند یک ساله
‫پاییزِ تو ، بهارِ تو ، در دشتِ نازها‬ ‫کَت کؤشنین پاییزلاری ، یازلاری‬
این مجموعه در پاییز ۱۴۰۲ به مدیریت صالح جراح نجفی در استودیو داب‌فیلم دوبله‌شد و از پلتفرم‌های پخش فیلم ایرانی منتشر شده است.
شکل دیگری از این حالت افسردگی فصلی است، افسردگی فصلی گونه‌ای اختلال عاطفی است، که ریشه در تغییر فصول دارد. معمولاً افراد در فصل‌های به‌خصوصی به‌ویژه در پاییز، زمستان و بهار دچار عوارض ناشی از آن می‌شوند. افسردگی فصلی گونه‌ای اختلال عاطفی است، که ریشه در تغییر فصول دارد. معمولاً افراد در فصل‌های به‌خصوصی به‌ویژه در پاییز، زمستان و بهار دچار عوارض ناشی از آن می‌شوند.
این از آن لطف بهاریات بود یا ز پاییزی پر آفات بود
از فرماندهان جبهه خاورمیانه (پاییز۱۲۹۴)