پایک
معنی کلمه پایک در لغت نامه دهخدا

پایک

معنی کلمه پایک در لغت نامه دهخدا

پایک. [ ی َ ] ( اِ مصغر ) تصغیر پای. پای کوچک. و در کلمات مرکب مانند چار پایک و پنج پایک آید. || پیاده. ( غیاث اللغات ).

معنی کلمه پایک در فرهنگ عمید

۱. پای کوچک.
۲. (زیست شناسی ) قسمتی از قارچ که کلاهک بر روی آن قرار دارد.

معنی کلمه پایک در فرهنگ فارسی

پای کوچک، قارچ که کلاهک برروی آن قراردارد
( اسم ) ۱- پای کوچک . ۲- پای. کوچک در برجستگیهای مغز .

معنی کلمه پایک در فرهنگستان زبان و ادب

{stipe} [زیست شناسی- علوم گیاهی] پایۀ برگ که غالباً در مادگی بَر یا سرخس ها یا پایۀ خاک رُست خزه ای ها (sporophyt of mosses ) دیده می شود

معنی کلمه پایک در دانشنامه عمومی

پایک ( به انگلیسی: Pedicel ) در گیاه شناسی به اولین میانگرهٔ شاخه در زیر نهنج، گفته می شود. دومین میانگره در زیر یک گل منفرد ممکن است دمگل نامیده شود. به عبارتی دیگر یک قسمت از ساقه یا شاخه که تعدادی پایک را نگاهداری می کند دمگل نامیده می شود.
معنی کلمه پایک در فرهنگ عمید
معنی کلمه پایک در فرهنگ فارسی
معنی کلمه پایک در فرهنگستان زبان و ادب

جملاتی از کاربرد کلمه پایک

2- سرنگونی مجسمه آلبرت پایک ژنرال حامی برده‌داری در واشنگتن‌دی‌سی+فیلم
ویلیام و جورج هارمر در میان کوئیکرها بودند که در سال ۱۶۸۲ به پنسیلوانیا مهاجرت کردند. در سال ۱۷۱۶، ویلیام و جورج هارمر دستگاهی به مساحت ۴۰۸ هکتار از ویلیام پن خریداری کردند، منطقه‌ای که بیشتر مناطق کنونی آمبلر است. از آنها به عنوان اولین دارندگان زمین یاد می‌شود که در این منطقه مستقر شدند. ویلیام هارمر یک آسیاب ماسه‌ای آردساز به‌عنوان «اولین سرمایه‌گذاری تجاری در منطقه آمبلر» ساخت. وی همچنین در نزدیکی محل تقاطع باتلر پایک و جاده موریس یک خانه سنگی ساخت. پس از مرگ وی در سال ۱۷۳۱، خانه، آسیاب و دارایی به موریس موریس و همسرش سوزانا هیت موریس فروخته شد.
آتشین رویان که می بردند از دلها قرار چون سپند امروز یکسر پایکوبان تواند
شدم چون ذرّه اینجا پایکوبان جمال دوست اندر جمله جویان
به استناد سنگ‌نوشتهٔ پایکولی، در دوران شاهنشاهی ساسانی کشمر (کاشمر) جزء محدودهٔ خراسان بزرگ به‌شمار می‌رفته و ساسانیان برای احیای آیین باستانی تلاش زیادی کردند و چون در آن زمان، دیگر از آتشکدهٔ کشمر چیزی برجای نمانده بود، شاهان ساسانی به ایجاد آتش دیگری دست می‌زنند که همچنان در چند کیلومتر بالاتر از شهر باستانی کشمر در مجموعهٔ قلعهٔ آتشگاه باقی مانده است. خرابه‌های این قلعه هم‌اکنون در ۵–۶ کیلومتری شمال غربی شهر کاشمر باقی است و از یادگارهای عصر ساسانی به‌شمار می‌رود.
فصل سرد از ماه آذر شروع می‌شود، اما در نقاط کوهستانی کمی زودتر آغاز می‌گردد. فصول سرد سه یا چهار ماه طول می‌کشد. در اسفندماه از سرمای هوا رفته‌رفته کاسته می‌شود و در اواخر فروردین هوا با سرعت بیشتری گرم می‌شود و در اوایل خرداد هوا نسبتاً گرم است. اقلیم استان تهران در نواحی کویری و جنوب گرم و خشک، در نواحی پایکوهی سرد و نیمه‌مرطوب، و در نواحی مرتفع سرد همراه با زمستان‌های طولانی است. گرم‌ترین ماه سال مرداد با میانگین بیشینه دمای ۳۷ درجهٔ سانتی‌گراد (سلسیوس) و سردترین ماه سال دی با میانگین کمینه دمای صفر درجهٔ سانتی‌گراد (سلسیوس) گزارش شده‌است. دمای شهر تهران در زمستان معتدل کمی رو به سرد و در تابستان گرم است.
خون شاخ گل به جوش از بلبل پر شور ماست پایکوبان دار از زور می منصور ماست
رو به هر صحرا که بااین شور چون مجنون کنم پایکوبان کوه را در دامن هامون کنم
دوش در بزم جنان ساقی جان سرشارو مست پایکوبان خوش درآمدجام کافوری بدست
در چار حد کوی خود افتاده بینی بنده را تن یک طرف،جان یک طرف،سریک طرف،پایک طرف
پایکش چون کعبه در دامن که در ملک وجود هر که در دامن کشد پا قبله عالم شود
بی قراری های دل زنگ کدورت را فزود پایکوبی آب شد این سبزه خوابیده را
وجد بال شاهباز جان ز هم وا کردن است پایکوبی زندگی را در ته پا کردن است
و از پیغامها که بخواجه احمد حسن میرفت، بو سهل را گفته بود «من پیر شدم و از من این کار بهیچ حال نیاید، بو سهل حمدوی‌ مردی کافی و دریافته‌ است، وی را عارضی‌ باید کرد و ترا وزارت تا من از دور مصلحت نگاه میدارم و اشارتی که باید کرد میکنم.» بو سهل گفت: من بخداوند این چشم ندارم؛ من چه مرد آن کارم که جز پایکاری‌ را نشایم‌ . خواجه گفت: یا سبحان اللّه‌، از دامغان باز که بامیر رسیدی، نه همه کارها تو میگزاردی که کار ملک هنوز یکرویه نشده بود؟ امروز خداوند بتخت ملک رسید و کارهای ملک یکرویه شد، اکنون بهتر و نیکوتر این کار بسر بری.» بو سهل گفت: «چندان بود که پیش ملک کسی نبود . چون تو خداوند آمدی، مرا و مانند مرا چه زهره و یارای آن بود؟ پیش آفتاب ذرّه کجا برآید؟ ما همه باطلیم و خداوندی بحقیقت‌ آمد، همه دستها کوتاه گشت.» گفت «نیک آمد، تا اندرین بیندیشم» و بخانه بازرفت. و سوی وی دو سه روز قریب پنجاه و شصت پیغام رفت درین باب، و البتّه اجابت نکرد.
لوگوی شرکت نشان یک موتور هواپیماست که اشاره به ریشه و اصل فعالیت کمپانی اسپایکر به عنوان کمپانی مادر اسپایکر کارز دارد که در صنعت هواپیمایی فعالیت داشته‌است. تعداد کارکنان اسپایکر کارز در سال ۲۰۱۲ تنها ۳۷ نفر برآورد شده.