پایتخت

معنی کلمه پایتخت در لغت نامه دهخدا

پایتخت. [ ت َ ] ( اِ مرکب ) پاتخت. شهری که پادشاه در آن سکونت دارد و بعربی دارالسلطنه گویند.( غیاث اللغات ). قُطب. حاکم نشین. کرسی. کرسی مملکتی.دارالملک. پادشائی. حضرت. واسطه. قاعده ( تبریز قاعدة آذربیجان است ). قاعده ملک. عاصمه. قصبه. مستقر. مقر. مستقر ملک. نشست. نشست گاه. تختگاه. ام البلاد. سریر. سریرگاه. دارالاماره. دارالمملکة. دار مملکت : ثم عبدالعزیزبن موسی بن نصیر و سریره اشبیله. ثم ایوب بن حبیب اللحمی و سریره قرطبة. ( نفخ الطیب ج 1 ص 140 ).

معنی کلمه پایتخت در فرهنگ معین

(تَ ) (اِمر. ) شهری که محل مقر حکومت باشد.

معنی کلمه پایتخت در فرهنگ عمید

شهری که مرکز سیاسی یک کشور، محل اقامت پادشاه یا رئیس جمهوری و هیئت دولت باشد.

معنی کلمه پایتخت در فرهنگ فارسی

شهری که محل اقامت پادشاه یارئیس وهیئت است
( اسم ) شهری که مرکز سلطنت یا دولت باشد پاتخت کرسی قطب دارالملک عاصم. پادشاهی حضرت واسطه قاعده قاعد. ملک قصبه مستقر مقر ملک نشست نشستگاه دارالسلطنه تختگاه ام البلاد دارالاماره سریرگاه دارمملکت دارالملک.
شهری که پادشاه در آن سکونت دارد

معنی کلمه پایتخت در دانشنامه آزاد فارسی

پایتخت (capital)
شهرِ مرکزِ حکومتِ هر کشور. پایتخت معمولاً مهم ترین و بزرگ ترین شهر کشور است؛ مانند لندن؛ اما در ایالات متحده امریکا و کانادا چنین نیست. برخی از کشورها، برای کاستن از فشارهای وارد بر زیرساخت های بزرگ ترین شهر خود، مرکز حکومت را به جای دیگری منتقل کرده اند؛ مثلاً، برازیلیا شهری است که اختصاصاً به منزلۀ پایتخت در برزیل ساخته شد.

معنی کلمه پایتخت در ویکی واژه

شهری که مرکز سیاسی و اداری یک کشور یا یک فرمان روایت؛ شهری که محل مقر حکومت باشد. پایتخت ممکن است در زبان معیار باستان بشکل پاتخت بوده و مفهوم از هر دو کلمه به معنی دست به سینه جلوی پادشاه بر تخت نشسته ایستادن است، مراسم هر روزی.

جملاتی از کاربرد کلمه پایتخت

میانگین دمای سالیانه حدود ۹–۱۰ درجه سانتی‌گراد است. میانگین دمای گرم‌ترین ماه حدود ۲۰ درجه و میانگین دمای سردترین ماه بیشتر از ۳- است. این‌گونه آب و هوا در زاهورسکا نیژنا و پودونایسکا نیژنا دیده می‌شود. آب و هوای غالب پایتخت براتیسلاوا این‌گونه‌است.
در هوای دانه نعلش همچنان در آتش است پایتخت مور اگر دست سلیمان می شود
گر ترا بخشند از دست سلیمان پایتخت در تلاش گوشه ویران خود چون مور باش
ز پابوس او گرم سودای بخت بخارا شد از مقدمش پایتخت
غور در سده ۱۲ و ۱۳ پایتخت سلسله غوریان بود. بقایای پایتخت آنها فیروزکوه، که در سال ۱۲۲۲ توسط مغولان از بین رفته و تخریب شد، شامل منار جام که یکی از میراث جهانی یونسکو است می‌باشد.
نمودند تسخیرم از پایتخت به سوی طربزون کشیدیم رخت
چه خواهد شد من افتاده را از خاک برداری؟ کف دست سلیمان پایتخت مور می گردد
استان اورال ( روسی: Уральская область) ابلاستی از جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی در داخل اتحاد جماهیر شوروی بود. در ۳ نوامبر ۱۹۲۳ با ادغام استان های پرم ، یکاترینبورگ، چلیابینسک و تیومن ایجاد شد. پایتخت این استان یکاترینبورگ بود. منطقه در زمان ایجاد آن ۱۶۵۹۰۰۰ نفر بود.
از عزیزی می کند از تاج شاهان پایتخت هر که شد با قطره ای خرسند چون گوهر ز آب
موسیقی اروپایی کلاسیک در تهران پس از سفر ناصرالدین‌شاه به وین پایتخت اتریش مورد توجه فرار گرفت. در آن زمان ناصرالدین شاه با حکومت اتریش قراردادی نظامی را امضا کرد که بر اساس آن یک ارتش مدرن ایران به وجود آید. در چمدان‌ها و بار و بنه نخستین گروه ارتش مجارستان و اتریش به ایران سازهای موسیقی که رهبر ارکستر این مأموریت به نام یولیوس گه‌باوئر[* ۱] خریداری کرده بود و به ایران آورده شد.
که شیر بیشه خود دوست تر از آن دارد که در ملازمت پایتخت شاه بود
استان ماتانزاس ۱۱٬۷۹۸٫۰۲ کیلومترمربع مساحت و ۶۹۰٬۱۱۳ نفر جمعیت دارد. این استان یکی از استان‌های واقع در غرب کوبا است که از غرب با استان مایابکه، از شرق با استان‌های ویا کلارا و سیینفوئگوس، از شمال با تنگه فلوریدا و از جنوب با دریای کارائیب همجوار است. پایتخت آن شهر ماتانزاس است.
همان از خارخار حرص در زندان بود صائب اگر دست سلیمان پایتخت مور می گردد
پایتخت این ایالت شهر پرت است. در نماد این ایالت و نشان خانوادگی در نواحی آن، شکل قوی سیاه به تصویر کشیده شده است. خاک‌های شنی اطراف پرت از جلوه‌های مشهور این ایالت است.
پایتخت مصر دولت پا نهی از چه و از جور اخوان وارهی
در پایتخت عشق که تاج است بی‌سری بیرون رو از میان که کمرها همی‌دهند