پایانه

پایانه

معنی کلمه پایانه در فرهنگ معین

(نِ ) ( اِ. ) نک ترمینال .

معنی کلمه پایانه در فرهنگستان زبان و ادب

{ending , desinence} [زبان شناسی] وند یا وندهایی که به انتهای پایه وصل می شود
{terminal} [عمومی، مهندسی مخابرات] [عمومی] مکانی که مبدأ حرکت و مقصد وسایل نقلیۀ عمومی است [مهندسی مخابرات] قسمت پایانی تجهیزات ارتباطی و مخابراتی، اعم از رایانه و تلفن و دورنگار و نظیر آن
{terminal point, end point} [ریاضی] فرمول دار

معنی کلمه پایانه در دانشنامه عمومی

پایانه (فیلم ۲۰۱۵). پایانه ( به انگلیسی: Terminus ) فیلمی علمی تخیلی ساخت شرکت های فیلم سازی استرالیا به مدت ۹۴ دقیقه است.
رخ دادن یک سانحهٔ نزدیک به مرگ برای مردی به نام دیوید چمبرلین، باعث کشف یک راز بی سابقه می شود که نه تنها سرنوشت خانواده اش را تعیین می کند، بلکه سرنوشت نوع بشر را نیز رقم می زند.

معنی کلمه پایانه در ویکی واژه

نک ترمینال.
واژه معادل ترمینال در زبان پارسی
ایستگاه آغازین یا پایانی حرکت خودروهای عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس.

جملاتی از کاربرد کلمه پایانه

تا ژانویه ۲۰۱۶، این شرکت برنامه‌های خود را برای داشتن دو ماهواره نمونه اولیه (پروتوتایپ) در سال ۲۰۱۶ و منظومه ماهواره‌ای نمونه اولیه در مدار و عملیاتی کردنشان تقریباً تا سال ۲۰۲۰ را اعلام کرده بود. تا اکتبر ۲۰۱۶ اسپیس‌اکس ماهواره‌های نمونه اولیه را برای پرتاب و آزمایش در سال ۲۰۱۷ آماده کرده بود، اما چالش بخش طراحی ماهواره، تمرکز بر دستیابی به چیزی بود که تا حدی کم‌هزینه باشد که با هزینه تقریبی ۲۰۰ دلار بتوان آن را برای کاربران راه‌اندازی کرد. رئیس اسپیس‌اکس گوین شاتول اظهار داشت که این پروژه در «مرحله طراحی باقی‌مانده‌است زیرا این شرکت به دنبال مقابله با مسائل مربوط به هزینه پایانه‌های کاربری است». استقرار صورت فلکی نیز تا «اواخر این دهه یا اوایل دهه بعدی» پیش‌بینی می‌شد.
صدها گونه اتصال‌دهندهٔ الکتریکی برای کارهای قدرت، سیگنال و کنترل ساخته‌شده‌اند. اتصال‌دهنده‌ها می‌توانند به دو سر سیم مسی یا کابل متصل شوند یا سیم یا کابل را به پایانه‌های الکتریکی دستگاه متصل می‌کنند.
گیچدی ئیگید لوق گونی ایندی خم اولماق چاقیدور یتدی بو طومار پایانه بوکولماق چاقیدور
شهرستان بهبهان دارای یک پایانه مسافربری می‌باشد.
به لحاظ اندازه دومین پایانه بار هوایی بزرگ بعد از فرودگاه امام خمینی تهران، اسفند ۹۸ کارگو ترمینال ساخته شد. سال ۹۹ ۲۲۰ تن کالا (یک میلیون دلار) به قطر صادر شد. تا ۱۴۰۰ حدود ۵ میلیون دلار صادرات به کشورهای خلیج فارس صورت داده شد.
نشریه فوربز در گزارشی نوشت که پایانه‌های ارتباطی ماهواره‌ای استارلینک در تلاش برای دور زدن محدودیت‌های اینترنتی به ایران قاچاق می‌شوند. در همین حال، فیروز نادری، مدیر سابق ناسا گفت: «حدود ۳۰ پایانه استارلینک در حال حاضر در ایران فعال است که توسط تعدادی از گروه‌ها تأمین شده‌است و به عنوان یک مورد آزمایشی، گام مهمی می‌تواند باشد.»
برای تهیه یک نتیجه درست/غلط ساده برای یک پرسمان در یک پایانه اسپارکل استفاده می‌شود.
بالغ بر ۹۰ درصد از درآمد شرکت آتوگریل از طریق مراکز خدماتی مستقر در پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های خدماتی واقع در آزادراه‌ها تأمین می‌شود.
در سال یاد شده حدود ۴۲۱۳/۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۱۵/۸ میلیون دلار از طریق پایانه گمرکی استان وارد و حدود ۹۹۳/۷ هزار تن کالا (غیرنفتی) به ارزش۲۱۷/۱ میلیون دلار به کشورهای همجوار صادر شده است.