پاوند

معنی کلمه پاوند در لغت نامه دهخدا

پاوند. [ وَ ] ( اِ مرکب ) بندی که بر پای نهند. بندی باشد که در پای گناهکاران و مجرمان گذارند. ( برهان ). مطلق بندی که بر پای گناهکاران نهند و پابند مغیر آن است نه لغتی در آن. ( رشیدی ). پابند. کند. کنده. زنجیر. زاولانه : ایزد ما را و شما را نگاهدارد از غلها و باوندهای جهل و نادانی. ( کشف اِ ) :
عدو را از تو بهره غل و پاوند
ولی را از تو بهره تاج و پرگر.دقیقی.

معنی کلمه پاوند در فرهنگ معین

(وَ ) (اِمر. ) بندی که بر پای گنهکار و مجرم نهند.

معنی کلمه پاوند در فرهنگ عمید

= پابند

معنی کلمه پاوند در فرهنگ فارسی

( اسم ) بندی که برپای گناهکار و مجرم نهند پابند کند کنده .

جملاتی از کاربرد کلمه پاوند

از نام‌آوران این سرزمین می‌توان ازرا پاوند را نام برد.
در اولین روز عملیات طوفان صحرا، دو جنگندهٔ اف/ای-۱۸ در حالی که عازم عملیات بمباران بوده و روی هرکدام ۴ بمب ۲۰۰۰ پاوندی بارگذاری شده بود، موفق شدند دو میگ عراقی را سرنگون کنند، سپس بمب‌های خود را بر روی اهداف تعیین شده، رها ساختند.
عدو را بهره از تو غل و پاوند ولی را بهره از تو تاج و پر گر
در تابستان ۲۰۰۴ شایعه‌های زیادی در مورد انتقال شوا به چلسی بود. می‌گفتند رومن آبراموویچ، مدیر باشگاه چلسی، ۵۰ میلیون پوند به اضافهٔ هرنان کرسپو را پیشنهاد داده‌است. این انتقال هرگز صورت نگرفت اما کرسپو به صورت قرضی به میلان آمد. پس از آن شایعه‌هایی بود که آبرامویچ مبلغ انتقال را به ۸۵ میلیون پوند افزایش داده و حاضر شده هفته‌ای ۲۲۵ هزار پاوند هم به شوچنکو بپردازد اما مجدداً چیزی صورت نگرفت.
مرغابی سرسبز حدود ۳۰۰۰ سال پیش در چین اهلی شد، و احتمالاً خیلی زودتر. نیروی تغذیه ای اردک‌ها از قرن دهم میلادی تحت پنج سلسه ثبت شده‌است. چینی‌ها پرورش دهنده پیشرفته اردک‌ها بودند؛ در میان گونه‌های مختلفی که ایجاد می‌کردند نام یکی از آن‌ها شی-چین-یا تزه بود که تقریباً «اردک-ده-پاوند» ترجمه شد، از آن مرغابی سفید آمریکایی گرفته می‌شود.
است. این پاسخ پاوندهای یکایش را برآورده می‌کند.
. این پاوند را پاوند یکایش می‌نامیم.
در ۱۹۹۹ شوچنکو با مبلغ ۲۶ میلیون پاوند به آث میلان ایتالیا – یکی از بهترین باشگاه‌های اروپا- پیوست و سریعاً در ترکیب این تیم جا یافت.
در پوشش هست/نیست. این پاوند را پاوند بولی می‌نامیم.