پانزدهم
معنی کلمه پانزدهم در لغت نامه دهخدا

پانزدهم

معنی کلمه پانزدهم در لغت نامه دهخدا

پانزدهم. [ دَ هَُ ] ( عدد ترتیبی ،ص نسبی ) چیزی که در مرتبه پانزده واقع شده باشد.

معنی کلمه پانزدهم در فرهنگ عمید

آن که یا آنچه در مرتبۀ پانزده باشد.

معنی کلمه پانزدهم در فرهنگ فارسی

که در مرتب. پانزده باشد پانزدهمین.

معنی کلمه پانزدهم در دانشنامه عمومی

پانزدهم ( انگلیسی: Fifteenth ) یا «دوبل اکتاو» و به اختصار ( 15ma ) ، فاصله ای در موسیقی است که از ترکیبِ دو اکتاو به وجود می آید.
در اجرای موسیقی و در حرکتِ افقی نیز علامت فاصلۀ «پانزدهم درست» به معنی اجرا در دو اکتاو بالاتر نسبت به نتنیم پرده تشکیل شده و فاصله ای «مطبوع» شناخته می شود. در اعتدال مساوی فاصلۀ آن با نتِ پایه، ۲۴۰۰ سنت است. از آنجا که فاصلۀ «پانزدهم درست» ترکیبی از دو فاصلۀ «هشتم درست» است، در برخی از نت نویسیها به اشتباه از علامت ( 16va ) و ( 16vb ) استفاده شده است.
در اجرای همزمان و عمودی، با آنکه فاصلۀ پانزدهم نسبتاً دور است، اما گوش انسان تمایل دارد مانند همان نتِ پایه بشنود ( مانند فاصله اکتاو ) . در حرکت افقی و موازی، از فاصله پانزدهم استفاده نمی شود و معمولاً از حرکت موازی، به فاصله یک اکتاو استفاده می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه پانزدهم

مجالس ادبی چندی در فلاندر در قرن پانزدهم تأسیس گشت. این گروه‌های ادبی در وضع و حالت بورژوازی خاصی قرار داشتند.
باب پانزدهم اندر تمتع کردن و ترتیب آن
آفت پانزدهم (ستودن مردمان و فصالی کردن است)
پانزدهم ملامت است؛ باید که ملامتی صفت باشد و قلندر سیرت نه چنانک بیشرعی کند و پندارد که ملامت است حاشا و کلا آن راه شیطان و دلالت اوست و اهل اباحت را ازین مزله بدوزخ برده‌اند. ملامتی بدان معنی باشد که نام و ننگ و مدح و ذم و رد و قبول خلق بنزدیک او یکسان باشد و بدوستی و دشمنی خلق فربه و لاغر نشود و این اضداد را یکرنگ شمرد. این ضعیف گوید. بیت
قول پانزدهم: اندر صانع عالم جسم که چیست.
فصل پانزدهم: به گمان ضعیف هم انکار آخرت روا نیست.
بر اساس گفته بریس ریباکو (تاریخ‌نویس روسی): در رابطه با به وجود آمدن فرهنگ آذربایجان در قرون چهاردهم و پانزدهم پیش از هر چیزی باید به رابطه ادبیات و قسمت‌های دیگر فرهنگ توجه داشت که به‌طور اساسی با زبان پیوند خورده است، همان‌طور که حتی پس از ترک سازی، فرهنگ جمعیت محلی آذربایجان به صورت سنتی باقی‌ماند. هرچند حضور یک قشر عظیمی از ایرانیان در شکل‌گیری قوم آذربایجان تأثیرگذار بوده است. نخست وجود تعداد زیادی از کلمات ایرانی و عربی در زبان ترکی آذربایجانی و دوم استفاده از زبان‌های ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی در ایران به عنوان زبان میانجی. پس از استقلال جمهوری آذربایجان فرهنگ آذربایجان همواره رابطه نزدیکی را با فرهنگ‌های ایرانی و عربی به دلیل مذهب و سنت‌های تاریخی مشترک داشته است.
پانزدهم این ماه قاصدان آمدند از ترکستان از نزدیک خواجه بوالقاسم حصیری و بوطاهر تبّانی، و یاد کرده بودند که «مدّتی دراز ما را بکاشغر مقام افتاد و آنجا بداشتند » فرمود قاصدان را فرود آوردند وصلتها فرمود تا بیاسودند. و خود نیّت هرات کرد تا بر آن جانب برود، و سرای پرده بر جانب هرات بزدند . غرّه ماه ذی الحجّة برباط شیر و بز شکار شیر کرد و چند شیر بکشت بدست خود، و شراب خورد.
پانزدهمین روز از اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه روز دوشنبه ۲۸ آبان در حالی ادامه داشت که خبرها حاکی از بازداشت ۱۹ نفر از کارگران معترض از سوی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی حکومت جمهوری اسلامی بود. اتحادیه کارگران «نیشکر هفت‌تپه» گزارش داد که بر اساس گفته خانواده‌های کارگران بازداشت شده، پرونده این افراد با اتهام «امنیتی» به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش ارجاع داده شده‌اند. در روز دادگاه تجمع کارگران معترض در جلوی دادگستری شوش موجب تعطیلی دادگاه و تعویق آن شد.
چارده ماهی بصبح پانزدهم زاد تا ببرد تیرگی ز لیله دامس