پانتئون

معنی کلمه پانتئون در فرهنگ فارسی

بنای مشهوری در پاریس در میدانی به همین نام در محل بنای قدیم سنت ژنویو و آن از ۱۷۵۴ تا ۱۷۸٠ م . بدست معماری موسوم به [ سوفلو ] به سبک یونانی جدید ساخته شده و بر فراز آن گنبدیست به ارتفاع ۸٠ گز.

معنی کلمه پانتئون در فرهنگستان زبان و ادب

{Pantheon} [باستان شناسی] نام معبد معروف دورۀ کلاسیک در شهر رم

معنی کلمه پانتئون در دانشنامه عمومی

پانتئون عبارت است از مجموعه خدایانی که در یک مذهب خاص و در یک دورهٔ خاص پرستیده می شوند. این اصطلاح بیشتر برای مذاهب پاگانیسم به کار می رود. نمونهٔ پانتئون، مجموعه خدایان اساطیر یونان یا اساطیر نورس است.
این عبارت از نام یکی از بناهای برپا شده در روم باستان گرفته شده است که در سدهٔ نخست پیش از میلاد مسیح ( اتمام در ۲۷ پیش از میلاد ) به عنوان «معبد تمام خدایان» ساخته شد.

معنی کلمه پانتئون در ویکی واژه

نام معبد معروف دورۀ کلاسیک در شهر رم.

جملاتی از کاربرد کلمه پانتئون

آلکساندر مانتاشف (ارمنی: Ալեքսանդր Մանթաշյանց; ‏۱ ژانویهٔ ۱۸۴۲ – ۱۹ آوریل ۱۹۱۱) یک کارآفرین صنعت نفتی، صنعتگر، سرمایه‌گذار، و نیکوکار ارمنی بود. وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون لژیون دونور شده‌است. وی در پانتئون ارمنیان تفلیس به خاک سپرده شد.
در ۱۲ ژوئن ۱۹۵۱ در ایروان به دنیا آمد و از دانشگاه پلی‌تکنیک ارمنستان و دانشگاه دولتی مهندسی ارمنستان فارغ‌التحصیل شد. وی همچنین برنده مدال گارگین نژده و نشان افتخار مسروپ ماشتوتس مقدس شده‌است. در روز ۲۵ مارس ۲۰۰۷ بر اثر حمله قلبی درگذشت و در پانتئون کومیتاس به خاک سپرده شد.
اترنیتی برادر دوقلوی اینفینیتی است که با پیوستن در کنار یکدیگر، فضا-زمان و نیروهای زندگی در جهان هستی را بیان می‌کنند. او در کنار همتایان خود (خواهر و برادر) دث و آبلیویئن، مسئولیت حفظ تعادل بین زندگی و مرگ، سکون و آنتروپی را بر عهده دارند. او به عنوان بخش کوچکی از پانتئون کیهانی محسوب می‌شود که نمایانگر سه نیروی اصلی در جهان شامل عدالت (گالاکتوس)، لزومات (اترنیتی و اینفینیتی) و انتقام (دث و آبلیویئن) است. همچنین اگر گالاکتوس از بین رود یا اصلاً وجود نداشت، شخصیت مقابل اترنیتی، آبراخاس به وجود خواهد آمد. جایی که اینفینیتی بیانگر تمامی فضا در جهان است، اترنیتی نشان دهنده زمان است، اگرچه گاهی اوقات قادر است در نقش اینفینیتی نیز ظاهر شود.
وی در دهکده قارابویا در منطقه لوری به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و سپس در آلکسانداراپول فرا گرفت. در بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۱۰ در مدارس ارمنی منطقه قفقاز تدریس نمود. وی در پانتئون کومیتاس به خاک سپرده شده‌است.
وی در ۸ نوامبر ۱۹۱۴ در ایغدیر، در ناحیه سورمالو فرمانداری ایروان به دنیا آمد و در بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۱ در آکادمی هنری دولتی تفلیس تحصیل نمود. وی همچنین برنده جوایزی همچون نشان مسروپ ماشتوتس و شهروند افتخاری ایروان شد. وی در ۱۷ اوت ۲۰۰۷ در سن ۹۲ سالگی در ایروان درگذشت و در پانتئون کومیتاس به خاک سپرده شد.