پالاد

معنی کلمه پالاد در لغت نامه دهخدا

پالاد. ( اِ ) ( مرکب از پای و لاد؟ ) پالا. پالاده. اسب پالانی. ( اوبهی ). جنیبت باشد و پالانی همچنین ؟ ( صحاح الفرس ). جنیبت را گویندکه اسب کوتل باشد و آن اسبی است که پیشاپیش امرا و سلاطین برند و اسب پالانی را نیز گفته اند. ( برهان ). جنیبت. ( فرهنگ اسدی نسخه نخجوانی ). مطلق اسب. اسپ نوبتی. و بعضی مطلق مرکوب را گفته اند لیکن از اشعار خصوص اسب مفهوم میشود و اگر جنیبت از بعضی ابیات مفهوم میشود بقرینه مقام خواهد بود. ( رشیدی ) :
من رهی پیر و سست پای شدم
نتوان راه کرد بی پالاد.فرالاوی.|| نرم دار. رجوع به نرم دارشود.

معنی کلمه پالاد در فرهنگ معین

( اِ. ) ۱ - مطلق اسب . ۲ - اسب نوبتی ، جنیبت .

معنی کلمه پالاد در فرهنگ عمید

۱. جنیبت، یدک.
۲. [مجاز] اسب.

معنی کلمه پالاد در فرهنگ فارسی

( اسم ) نرم دار نمدار .

معنی کلمه پالاد در ویکی واژه

مطلق اسب.
اسب نوبتی، جنیبت.

جملاتی از کاربرد کلمه پالاد

تعدادی از دانش‌مندانی که به پژوهش این پدیده پرداختند نیز به اسپیریتوالیسم گرویدند. این دانش‌مندان شامل شیمی‌دان و فیزیک-دان ویلیام کروکز (۱۸۳۲–۱۹۱۹)، زیست‌شناس تکاملی آلفرد راسل والاس (۱۸۲۳–۱۹۱۳) و فیزیک‌دان سر اولیور لادج بود. برنده جایزه نوبل پیرکوری تحت تأثیر نمایش‌های واسطه‌گری روح یوساپیا پالادینو قرار گرفته بود و از مطالعه علمی آن طرفداری کرد. سایر پیروان پیشتاز شامل روزنامه‌نگار و صلح‌جو ویلیام تی استد (۱۸۴۹–۱۹۱۲)‏ و فیزیک‌دان و نویسنده آرتور کانن دویل (۱۸۵۹–۱۹۳۰) بود.
استودیو ۶۵ نقش مهمی در جنبش رادیکال در طراحی ایتالیایی در دهۀ ۱۹۷۰–۱۹۶۰ میلادی ایفا کرد. برخی از معروف‌ترین محصولات طراحی شده توسط آن‌ها، کاناپۀ بوکا و صندلی کاپیتلو است. پروژه‌های قابل توجه دیگر عبارتند از کاناپۀ لئوناردو، که به یکی از نمادهای جنبش طراحی رادیکال تبدیل شد، طراحی داخلی آپارتمان کازا کانلا، ویلای پالادیان، و همچنین کلوپ شبانۀ باربارلا. دیگر اعضای جنبش طراحی رادیکال از تورین، پیرو گاتی-چزاره پائولینی-فرانکو تئودورو، لیبیدارچ، چرتی-دروسی-روسو، گوئیدو دروکو، فرانکو ملو، و پیرو جیلاردی بودند.
اغلب شهرهای یونان آتنا را حامی خود می‌دانستند و معبدی برای آتنا در شهرهای خود ساخته بودند. در اسپارت، مگار، آرگوس و تروا بتی به نام پالادون را به عنوان این که مظهر آتنا است، می‌پرستیدند و اعتقاد داشتند که این بت حافظ شهر آن‌ها است؛ به طوری که مردم تروآ اعتقاد داشتند که تا بت پالادون در شهر است، تروا سقوط نخواهد کرد. تا اینکه اودیسئوس و دیومدس شبانه وارد شهر تروا شدند و پالادون را ربوده و به روم، معبد وستا بردند.
سحاب، از طارم هر شاخ، باران بر سمن گویی که در ناب دانه دانه میریزد ز پالادن
این کشف نزدیک به هشت سال قبل از آن گزارش شده بود که کتون با استات پالادیوم به همراه داشت محصولات مشابه در عملکرد پایین. پیشرفت عمده ای که توسط سائگوسا و ایتو ارائه شده بود این بود که قالب انول آن گونه واکنشی است که روشی مبتنی بر اترهای سولیل آنول ایجاد کرده‌است.
بخش عمده ای از پیشرفت‌های این واکنش در ارائه کاتالیزوری تحول با توجه به نمک پالادیوم، در درجه اول به دلیل هزینه بالای آن متمرکز شده‌است. شرایط اصلی، اگرچه از نظر فنی کاتالیزوری هستند، اما هنوز هم به ۵۰ مورد نیاز دارند، افزایش هزینه به میزان زیاد بالا برای سنتز در مقیاس بزرگ.