پاش

معنی کلمه پاش در لغت نامه دهخدا

پاش. ( فعل امر ) امر از پاشیدن یعنی پریشان کن و ازهم جداساز و برافشان. ( برهان ). || ( نف مرخم ) در کلمات مرکبه مانند گهرپاش ، نمک پاش ، عطرپاش ، آب پاش ، گلاب پاش ، زرپاش ، مخفف پاشنده است :
وز حسد لفظ گهرپاش من
در خوی خونین شده دریا و کان.خاقانی. || ( اِمص ) پاشیدن و برافشاندن :
خاک را تخمکی دهی گه پاش
او یکی صد دهد همی پاداش.سنائی ( کارنامه بلخ ).پریشان و افشان. ( برهان ). و برای کلمات مرکبه با پاش مانند آب پاش و گلاب پاش و سم پاش و ریخت و پاش و نظایر آن بردیف خود این کلمات رجوع شود.
- پاش دادن ؛ افشاندن بود حبوب را در طبقی و مانند آن تا خاک و خاشاک از دانه جدا شود.
پاش. [ ش ُ ] ( اِخ ) شهری به کلمبیا در ایالت کوندینامارکا. دارای 7000 تن سکنه و در آن ناحیت معدن آهن باشد و صنایع فلزی دارد.
پاش. [ ش ُ ] ( اِخ ) ژان ریمُن رحاله فرانسوی. مولد بسال 1794م.1208/ هَ. ق. در نیس و وفات در سنه 1829م.1244/ هَ. ق. به پاریس. او سفری به مصر کرد ( از سال 1818م.1233/ هَ. ق. ) و سپس از سال 1824 تا 1825م.1239/ تا 1240 هَ. ق. در لیبی بسیاحت و اکتشاف پرداخت و کتابی در مکشوفات و تحقیقات خود نوشت. ( از 1827 تا 1829م.1242/ تا 1244 هَ. ق. ) و در سال 1829م. انتحار کرد.
پاش. ( اِخ ) ژان نیکلا. از رجال سیاست فرانسه. مولد بسال 1746م.1158/ هَ. ق. در پاریس و وفات در سنه 1823م. ( 1238 هَ. ق. ). وی وزیر جنگ فرانسه در 1792م.و رئیس شهرداری پاریس در 1793م. بود. او یکی از مشاهیر رجال انقلاب فرانسه است و مشاغل بزرگ گوناگون داشته و شعار معروف ( آزادی ، برابری ، برادری ) از اوست.

معنی کلمه پاش در فرهنگ معین

۱ - (اِمص . ) پاشیدن ، برافشاندن . ۲ - امر از «پاشیدن ». ۳ - در کلمات مرکب ، مانند: نمک پاش ، آب پاش ، مخفف پاشنده است . ۴ - پریشان ، افشان .

معنی کلمه پاش در فرهنگ عمید

۱. = پاشیدن
۲. پاشنده (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): آب پاش، عطرپاش، گلاب پاش، گهرپاش.
٣. (اسم مصدر ) [قدیمی] پاشیدن.
* پاش دادن: (مصدر متعدی ) پراکندن چیزی بر روی زمین مانند بذر و دانه، پراکنده کردن.

معنی کلمه پاش در فرهنگ فارسی

سیاستمدار فرانسوی ( و. پاریس ۱۷۴۶ - ف. ۱۸۲۳ م . ) وی در ۱۷۹۲ م . وزیر جنگ فرانسه در ۱۷۹۳ شهردار پاریس بود . پاش یکی از رجال عهد انقلاب فرانسه است و مشاغل بزرگ و متعدد داشته شمار معروف ( آزادی برابری برادری ) ازوست .
۱- ( اسم ) پاشیدن برافشاندن . ۲- امراز ( پاشیدن ) ۳- در کلمات مرکب مانند گهرپاش . نمک پاش عطر پاش آب پاش گلاب پاش زر پاش مخفف پاشنده است . ۴- پریشان افشان .
امراز پاشیدن یعنی پریشان کن و از هم جداساز و برافشان شهری به کلمبیا

معنی کلمه پاش در ویکی واژه

پاشیدن، برافشاندن.
امر از «پاشیدن».
در کلمات مرکب، مانند: نمک پاش، آب پاش، مخفف پاشنده‌
پریشان، افشان.

جملاتی از کاربرد کلمه پاش

گهر بر آن کس پاشم که در خور گهر است ثنا مر او را گویم که در سزای ثناست
پس از فروپاشی شوروی، اقتصاد آن کشور به سمت مالکیت خصوصی و بازار آزاد حرکت کرد. این روند انتقالی برای خانوارهای اوکراینی که اغلب فقیر بودند و هیچگاه فعالیت اقتصادی خصوصی را تجربه نکرده بودند بسیار سخت بود.
فیلم سینمایی به نام لانتوری با بازی نوید محمدزاده و به کارگردانی رضا درمیشیان در رابطه با اسید پاشی ساخته شده‌است.
چو در پاش گردد به معنی زبانم رسد مرحبا از زمین و زمانم
گفتگو با داریوش همایون در سال ۱۳۸۷ در ژنو سوئیس، روایت دست اولی از مشاهدات وی در مباحثی همچون تحولات دوره رضاشاه، نهضت ملی نفت و نخست وزیری محمد مصدق، کودتای ۲۸ مرداد، تشکیل و حضور در احزاب سیاسی، فعالیت‌های روزنامه‌نگاری تأسیس سندیکای نویسندگان و خبرنگاران، دربار سلطنتی و حواشی آن، تأسیس احزاب رستاخیز و سومکا، وزارت اطلاعات و جهانگردی روزهای انقلاب و فروپاشی حکومت پادشاهی و... است. پروژه تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم، مجموعه‌ای از ده‌ها گفتگوی پژوهشی با تصمیم سازان و بازیگران اصلی عصر پهلوی دوم است که پس از حدود ۱۴ سال پیگیری و در خلال صدها ساعت مصاحبه صوتی و تصویری و گردآوری هزاران سند تاریخی انجام شده‌است.
ز شوقش قاصد آتش هر قدم در زیر پا دارد تو پنداری سپند از خال او پاشیده بر کاغذ
گاما پرتویی الکترومغناطیسی با بسامد بالا و در نتیجه انرژی بالاست. اشعهٔ گاما پرتوی یونیزان و در نتیجه برای سلامتی مضر است. پرتو گاما به‌طور معمول در نتیجهٔ فروپاشی حالت‌های انرژی بالای هسته‌های اتم تولید می‌شود، اما روش‌های دیگری نیز برای تولید آن وجود دارد. پل ویلارد دانشمند فرانسوی در سال ۱۹۰۰ در حین مطالعهٔ رادیوم موفق به کشف اشعهٔ گاما شد.
گهی سام بر پای مه می‌فتاد گهی ماه بر پاش سر می‌نهاد
«ایران و استعمار سرخ و سیاه» عنوان مقاله‌ای بود که در سالگرد کشف حجاب در ایران در تاریخ شنبه ۱۷ دی ۱۳۵۶ (۷ ژانویه ۱۹۷۸) روزنامه اطلاعات با نام مستعار احمد رشیدی مطلق منتشر شد. در این مقاله به همکاری نیروهای مذهبی و چپ در مقابله با اهداف انقلاب سفید انتقاد شده بود و توهین‌های تندی را متوجه روح‌الله خمینی کرده بود. در مورد نویسنده این مقاله اتفاق نظر وجود ندارد. بسیاری انتشار این مقاله را یکی از اصلی‌ترین دلایل اوج گرفتن اعتراضاتی می‌دانند که در کمتر از ۴۰۰ روز بعد به فروپاشی سلطنت در ایران انجامید.
بر اساس این پژوهش ۵۱ درصد قربانیان مرد و ۴۹ درصد زن بودند و پنج نفر از آن‌ها زنده نماندند. صورت و نواحی فوقانی تنه بیشتر از هر جای دیگری هدف حمله قرار گرفته بودند و اسیدپاش معمولاً یکی از اعضای نزدیک خانواده یا بستگان بوده‌است.
تعلیم ز اره گیر در امر معاش نیمی سوی خود می کش و نیمی می پاش
کوهها پاشید از توحید تو زهره ها، بدرید از تمجید تو
یارب این درد که درمان نپذیرد از چیست وین که بر داغ درون تازه نمک پاشد کیست
نازکان از سخن سرد ز هم می پاشند بر دل غنچه، دم باد صبا شمشیرست
اینک آمد تا بپاشد از هم اجزای جهان باز پیوندد به هم نوعی که حکم رای اوست
زین سپس ابروار پاشم جان کاین قدر فتح باب ماحضر است
حباب مسکن اسپانیا در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) ترکید و باعث فروپاشی اقتصادی بخش‌های مربوط به مسکن و ساخت و ساز، اخراج گسترده کارکنان و کارگران و توقف روند تقاضای کالا و خدمات شد. تا پایان ماه مه ۲۰۰۹ (اردیبهشت ۱۳۸۸) نرخ بی‌کاری به ۱۸/۷٪ رسید. (۳۷٪ در بین جوانان)