پاسپورت

پاسپورت

معنی کلمه پاسپورت در فرهنگ معین

(پُ ) [ فر. ] ( اِ. ) اجازه نامه برای رفت و آمد اشخاص از مملکتی به مملکت دیگر،گذرنامه ، جواز عبور.

معنی کلمه پاسپورت در فرهنگ عمید

= گذرنامه

معنی کلمه پاسپورت در فرهنگ فارسی

گذرنامه، تذکره، جوازسفر
( اسم ) ۱- پروانه برای آزادی رفت و آمد اشخاص از مملکتی بمملکت دیگر گذرنامه جواز عبور پته تذکره باشبرد . ۲- اجاز. عبور بکشتی بازرگانی از آبهای ساحلی مملکتی .

معنی کلمه پاسپورت در دانشنامه عمومی

پاسپورت (مجموعه تلویزیونی). قله پاگان یا ستیغ کفر سریال تلویزیونی آلمانی - اتریشی است که توسط سیرول باس و فیلیپ استنرت ساخته شده و هنرمندانی چون یولیا ینچ و نیکلاس افچارک در آن به ایفای نقش پرداخته اند. بعد از بابیلون برلین و کشتی، این سومین تولید داخلی اسکای دویچلند است. پیش نمایش این سریال ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸ در جشنواره تلویزیونی ترایبکا برگزار شد. پیش نمایش آن در اتریش ۱۵ ژانویه سال ۲۰۱۹ در سینمای اورانیا شهر وین و نمایش اصلی آن ۱۶ ژانویه ۲۰۱۹ در گلوریا - پالاست شهر مونیخ انجام شد. این مجموعه از فیلم نامه سریال دانمارکی و سوئدی پل الهام گرفته شده است، این طرح به منطقه مرزی آلمان و اتریش منتقل شد. اما پاسپورت علاوه بر تلاش پلیس، اعمال و رفتار قاتل را نیز نشان می دهد. به همین دلیل الکساندر هورن، تحلیلگر جنایی، به تیم نویسندگان اضافه شده است. پخش اولین قسمت در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ توسط شبکه اسکای دویچلند انجام شد. همچنین شبکه زد د اف در ۱ دسامبر ۲۰۱۹ این سریال را پخش کرد.
در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۱۹ اعلام شد که اسکای دویچلند قسمت های جدیدی را برای فصل دوم در دست ساخت دارد، که قرار است در زمستان ۲۰۱۹/۲۰ فیلم برداری شوند.
جسد فردی که به طور بی رحمانه ای کشته شده در یک کوه در مرز آلمان و اتریش پیدامی شود. مقامات پلیس آلمان، کمیسر جوان الی استوکر را از برشتس گادن برای حل این پرونده می فرستند که اولین چالش بزرگ در حرفه پلیسی اوست. اما همتای اتریشی او، بازرس بدبین جیدن وینتر، در ابتدا علاقه چندانی به همکاری با او نشان نمی دهد.
در ادامه هنگامی که بدن های دیگری که به همان ترتیب کشته شده اند، مشاهده می شوند، مشخص می شود که آن ها با یک قاتل سریالی طرف هستند…

معنی کلمه پاسپورت در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:گذرنامه

معنی کلمه پاسپورت در ویکی واژه

اجازه نامه برای رفت و آمد اشخاص از مملکتی به مملکت دیگر، گذرنامه، جواز عبور.

جملاتی از کاربرد کلمه پاسپورت

تمامی زنان ۲۱ سال به بالا از سال ۲۰۱۹ با فرمان پادشاهی این کشور اجازه سفر اعم از داخلی یا خارجی و دریافت پاسپورت را بدون دخالت محارم خود را دارا می‌باشند. تا پیش از این زنان اجازه مسافرت بدون محارم را در سفرهای داخلی یا خارجی نداشتند.
این عبارت بخشی از تمامی آرم‌ها و نشان‌های رسمی دولت کاناداست و بعنوان نوعی «اعتبار بخشیدن» یا «تصدی دولتی»، توسط نمایندگان و کارگزاران دولت استفاده می‌شود. این شعار در کنار آرم ملی، بر روی تمامی اسکناس‌های کشور کانادا و نیز جلدِ پاسپورتِ کانادایی دیده می‌شود. همچنین، این عبارت به‌تنهایی (بدون آرم ملی)، در تمامی اعلامیه‌های رسمی دولت کانادا وجود دارد.
سید احمد خمینی در دوران هویدا با گرفتن پاسپورت و به‌صورت قانونی از کشور خارج و به عراق و لبنان سفر می‌کند.
«پیش از آن آقای مسعود بهنود زنگ زد و گفت که در اداره گذرنامه به او گفته‌اند که ممنوع‌الخروج است و او نباید به سفر برود. اعتراض کرده بود و گفته بود که تازه از سفر خارج آمده‌است و ممنوع‌الخروج نیست. ادارهٔ گذرنامه در اختیار وزارت اطلاعات بود. آقای بهنود به من گفت که با آقای مهاجرانی، مشاور رئیس‌جمهور که با او در ارتباط بود تماس گرفته‌است و او گفته‌است مانعی نیست و کار گذرنامه را درست می‌کند. تمام راه آقای مسعود بهنود در انتظار راننده‌اش بود تا پاسپورت او را بیاورد.»
پس از انتقال دی استفانو به کلمبیا، او در چهار بازی دوستانه برای تیم ملی کلمبیا به میدان رفت. البته دی استفانو پاسپورت کلمبیایی نداشت به همین دلیل فیفا بازی دی استفانو برای کلمبیا را به رسمیت نمی‌شناسد.