پاساژ

پاساژ

معنی کلمه پاساژ در لغت نامه دهخدا

پاساژ. ( فرانسوی ، اِ ) بازار سرپوشیده که دو در دارد دخول و خروج را.

معنی کلمه پاساژ در فرهنگ معین

[ فر. ] ( اِ. ) ۱ - معبر، گذرگاه . ۲ - بازار سرپوشیده که دو طرف آن مغازه وجود دارد.

معنی کلمه پاساژ در فرهنگ عمید

مکان وسیع سرپوشیده ای که در دو طرف یا گرداگرد آن مغازه، کارگاه، یا دفتر کار وجود دارد.

معنی کلمه پاساژ در فرهنگ فارسی

گذر، گذرگاه، عبور، راهروسرپوشیده، بازارچه
۱- معبر گذرگاه . ۲- بازار سر پوشیده که دو در برای دخول و خروج دارد تیمچه. ۳- رنگ رابط بین دو رنگ و هر عنصر واسطه بین دو عنصر یک تابلو . ۴- ( کوهنوردی ) معبر مشکل سنگی که با وسایل فنی از آن گذرند .
بازار سرپوشیده که دو در دارد دخول و خروج را

معنی کلمه پاساژ در دانشنامه عمومی

پاساژ (موسیقی). بخش ( به انگلیسی: Section ) در موسیقی، یک طرح موسیقایی کامل اما غیرمستقل است. انواع بخش شامل: پیش درآمد یا مقدمه، درآمد یا گشایش، تکرار و مرور، آواز، کر، فرجام، خاتمه یا سررسید و اتمام آهسته است. برخی از قطعات شناخته شده تنها از یک یا دو بخش ساخته شده اند.
گذر یا پاساژ ( به انگلیسی: Passage ) طرحی موسیقایی ست، که می تواند از لحاظ استقلال کامل باشد یا نباشد.
در لغت به معنی گذر است. در موسیقی اصطلاحی است برای جمله ای کوچک یا بزرگ که نقش آن برای پیوند یا ارتباط دو قسمت موسیقی است. گاهی پاساژها جنبه ویرتئوزیته به خود می گیرد که نوازنده برای نشان دادن مهارت، استفاده می نماید. در موسیقی ردیف گذرها یا پاساژها معمولاً برای ارتباط بین دو جمله یا دو گوشه موسیقی استفاده می شوند.

معنی کلمه پاساژ در دانشنامه آزاد فارسی

پاساژ (passage)
در موسیقی، اصطلاحی غیرفنی که به تکه ای از قطعۀ موسیقی با طول متغیر اشاره دارد؛ این تکه معمولاً قسمت کوتاهی است که با یک خصوصیت ملودیک یا ساختاری منفرد، مشخص و متمایز شده است.

معنی کلمه پاساژ در ویکی واژه

معبر، گذرگاه.
بازار سرپوشیده که دو طرف آن مغازه وجود دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه پاساژ

در مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان این حادثه، عده‌ای با امضای یک طومار خواستار آن شدند که مکان ساختمان پلاسکو دیگر به پاساژ تبدیل نشده و به جای آن یادمان و موزه‌ای برای جان‌باختگان آتش‌نشان ساخته شود. یک روز بعد مرتضی طلایی عضو شورای شهر نیز خواستار تأسیس این موزه در مکان سابق ساختمان پلاسکو شد. ساخت و تأسیس یک ایستگاه آتش‌نشانی مجهز در همان مکان پلاسکو و تغییر نام چهارراه استانبول به چهارراه شهدای آتش‌نشان، از دیگر پیشنهادها برای جایگزینی بنای پلاسکو بوده‌است.
مراکز خرید مدرنی افزون بر مراکز خرید قدیمی و تاریخی در سال‌های اخیر در اراک ساخته شده‌اند که از آن جمله می‌توان به مجتمع تجاری گلستان، مجتمع تجاری آسمان، پاساژ دیدار، پاساژ صدف، پاساژ طلا، پاساژ تهرانی، پاساژ ثنا و خاتم اشاره کرد.
پاساژ سیدان روبروی بانک توسعه صادرات ایران شعبه آستارا پس از راه‌اندازی پاساژ ولیعصر افتتاح شد، پاساژ سیدان تقریباً در دو و نیم طبقه طراحی و ساخته شده‌است که از لحاظ قوانین در نوع خود منحصربه‌فرد می‌باشد،
بازیکنان باید در این پاساژ متروکه به دنبال جعبه کمک‌های اولیه بگردند و هرگاه که الی به یاد خاطراتش افتاد بازیکنان به رقابت و مسابقه با رایلی پرداخته.