پارچه
معنی کلمه پارچه در لغت نامه دهخدا

پارچه

معنی کلمه پارچه در لغت نامه دهخدا

پارچه. [ چ َ / چ ِ ] ( اِ مصغر ) ( از پاره ، قطعه. جزء و چه علامت تصغیر ) جامه. منسوج. نسیج. نسیجه. قماش. || قطعه. برخ. پاره. تکه : یک پارچه یخ ، یک پارچه سنگ : و نماز دیگر آن روز صلتی از آن وی رسول دار برد دویست هزار درم و اسبی باستام زر و پنجاه پارچه جامه نابریده. ( تاریخ بیهقی ).
- پارچه ای ؛ پاره ای. کمی :
ای روی ترا ز حسن بازارچه ای
در من نگر از چشم کرم پارچه ای.ابراهیم بن حسین نسفی.|| پاچه. طعامی که از پاچه گوسفند سازند : وقتی مالک بیمار شد آرزوی گوشت در دل او افتادصبر کرد چون کار از حد بگذشت بدکان روّاس رفت سه پارچه خرید و در آستین نهاد و برفت رواس شاگردی داشت در عقب او فرستاد تا چه میکند برفت و زمانی بود که شاگرد بازآمد گریان گفت آن بیچاره تا موضعی رسید که پارچه از آستین بیرون آورد و سه بار ببوئید... ( تذکرةالاولیاء عطار ).

معنی کلمه پارچه در فرهنگ معین

(چِ ) (اِمصغ . ) ۱ - پاره ، تکه . ۲ - هر چیز بافته شده .

معنی کلمه پارچه در فرهنگ عمید

۱. هرچیز بافته شده از پنبه، پشم، یا ابریشم، جنس ذرعی.
۲. پاره و تکۀ چیزی: یک پارچه سنگ، یک پارچه آجر.
۳. واحد شمارش آبادی و ملک.

معنی کلمه پارچه در فرهنگ فارسی

هرچیزبافته شده ازپنبه یاپشم یاابریشم
( اسم ) پاچه خوراک پاچ. گوسفند.
جامه منسوج

معنی کلمه پارچه در دانشنامه عمومی

پارچه ( به انگلیسی: Textile ) لایه ای نرمش پذیر است که از شبکه ای از نخ ها یا الیاف طبیعی یا مصنوعی تشکیل شده است؛ که نوع نخ ها یا الیاف و ساختار و نحوه قرارگیری آن ها در کنار یکدیگر ساختمان پارچه و خصوصیات فیزیکی آن را به وجود می آورد.
پارچه ها را از روش های بافت تاری - پودی، بافت حلقوی ( کش بافی یا قلاب بافی ) ، روش های بی بافت، گره زدن تولید می کنند.
پارچه ها از نظر مواد بکار رفته انواع گوناگون دارند از جمله پنبه ای ( نخی ) ، پشمی، ابریشمی و غیره. به بخشی از بازار که پارچه فروشی ها در آن قرار دارند بازار بزازها گفته می شود.
برای نخستین بار پارچه پنبه ای در حدود ۱٬۹۰۰ سال پیش از میلاد توسط تمدن دره سند در آسیای جنوبی بافته شد. بازار جهانی منسوجات در سال ۲۰۱۹ یک بازار ۹۶۱٫۵ میلیارد دلاری بود که پیش بینی می شود این بازار در سال ۲۰۲۷ به ۱۳۵۰٫۲۴ میلیارد دلار برسد.
منسوجات کاربردهای مختلفی دارند که رایج ترین آنها برای پوشاک و ظروف مانند کیف و سبد است. در خانه، منسوجات در فرش، اثاثیه روکش شده، سایه بان پنجره، حوله، رومیزی، تخت، و سایر سطوح صاف، و در کارهای هنری به کار برده می شوند. در محیط کار، می توان از منسوجات در فرآیندهای صنعتی و علمی مانند فیلترینگ استفاده کرد. برخی از کاربردهای متفرقه آن عبارتند از تولید پرچم، کوله پشتی، چادر، تور، دستمال، پارچه تمیزکردن، وسایل حمل و نقل مانند بالن، کایت، بادبان و چتر نجات.
کاوش های دانشمندان و پژوهشگران در صد سالهٔ اخیر نشان داده است که ایرانیان از پیشتازانی بوده اند که به کار بافندگی پارچه پرداخته اند. حتی ساکنان ایران باستان در دورهٔ دوم سنگ ( یا به اصطلاح عصر حجر میانین ) با فن پارچه بافی آشنا بوده اند. برای اثبات این واقعیت، بهترین گواه سفال ها، نگین ها و مهره هایی اند که بیش از هشت هزار سال قبل از میلاد در ژرفای خاک های این مرز و بوم جا گرفته اند. کارلتون کن که برای ادارهٔ کل باستان شناسی کار می کرد، ضمن کاوش هایی در سال های ۱۳۲۸ تا ۱۳۲۹ ( ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۰ ) در غاری موسوم به غار کمربند در نزدیکی دریای کاسپین، پارچه هایی به دست آورد که ثابت می کند اقوام ایرانی از همان آغاز غارنشینی، پشم گوسفند و بز را به صورت پارچه می بافتند. آزمایش هایی که با کربن ۱۴ بر روی پارچه ها انجام گرفت، نشان داد که قدمتشان به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد می رسد.
معنی کلمه پارچه در فرهنگ معین
معنی کلمه پارچه در فرهنگ عمید
معنی کلمه پارچه در فرهنگ فارسی

معنی کلمه پارچه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پارچه به تاروپودهای درهم تنیده از الیاف پنبه، پشم و مانند آن گفته می شود. از آن به مناسبت در باب های طهارت، صلاة، تجارت، شفعه و قضاء سخن رفته است.
واجب است میت در سه تکه پارچه (پیراهن، لنگ و سرتاسری) کفن شود.
انداختن پارچه بر روی جنازه
انداختن پارچه روی جنازه پس از مرگ و گرفتن آن بر روی قبر هنگام دفن میّت زن، مستحب است. استنجاء از غائط با هرچه که نجاست را برطرف می کند، از جمله پارچه جایز است. بر مستحاضه ی متوسطه برای نماز صبح و مستحاضه ی کثیره برای نماز صبح، همچنین ظهر و عصر و مغرب و عشا واجب است پنبه ی داخل فرج و پارچه ی روی آن را عوض کند.جنین سقط شده ای که روح در او دمیده نشده (چهار ماهش کامل نگشته) است کفن نمی شود، لیکن واجب است در مثل پارچه ای پیچیده و دفن گردد. برخی این عمل را از جهت احتیاط، واجب دانسته اند. عضو جدا شده از میّت اگر تنها گوشت یا پوست بدون استخوان باشد- بنابر آنچه از مشهور نقل شده- در پارچه ای پیچیده و دفن می شود. اگر تکه ی جدا شده همراه استخوان و از غیر سینه ی میّت باشد در وجوب کفن کردن آن و یا پیچیدن در پارچه اختلاف است.
تطهیر پارچه نجس با آب قلیل
برای تطهیر پارچه ی نجس با آب قلیل، فشردن آن جهت خروج غساله لازم است.
سجده بر پارچه
...

معنی کلمه پارچه در ویکی واژه

stoffa
tessuto
پاره، تکه.
هر چیز بافته شده.

جملاتی از کاربرد کلمه پارچه

مشاور او ویلیام سیسیل توضیح می‌دهد که به دلیل بدهی‌ها، زیرساخت‌های دولت در حال فروپاشی‌است. خزانه خالی است و ارتش یکپارچه‌ای هم وجود ندارد و کشور توسط همسایگان طمع‌کار و اشراف خیانتکار محاصره شده است. سیسیل به الیزابت توصیه می‌کند که ازدواج کند و وارثی بیاورد تا حکومتش تضمین شود؛ اما الیزابت علاقه‌ای نشان نمی‌دهد و به رابطه عاشقانه خود را با لرد رابرت دادلی ادامه می‌دهد. سیسیل، فرانسیس والسینگهام، یک تبعیدی پروتستانی زیرک که از فرانسه بازگشته بود را به عنوان محافظ و مشاور الیزابت منصوب می‌کند.
وزیر خواست وی را شرمسار سازد و از این رو گفت: ای ابوعمرو، این جامه به چه بها خریده ای؟ ابو عمرو گفتش: به یکصد دینار. وزیر گفت اما من پارچه ی جامه ای که در بردارم بیست دینار ستانده ام.
در بعضی روایات وارد شده است که «بعد از آنکه ایوب پیغمبر علیه السلام مبتلا شد و مدت مدیدی در انواع محنت و بلا و رنج و عناد گذرانید، روزی عرض کرد که: پروردگارا تو مرا به این بلا مبتلا ساختی و هیچ امری از برای من روی نداد مگر اینکه رضای تو را طلبیدم و خواهش تو را بر خواهش خود مقدم داشتم پس پارچه ابری بر بالای سر او ایستاده و از میان آن ده هزار آواز برآمد که ای ایوب از کجا این صفت از برای تو حاصل شد؟ و که آن را به تو داد؟ پس ایوب علیه السلام مشتی خاکستر برداشت و بر سر خود نهاد و گفت: «منک یا رب» ای پروردگار این نیز از تو است و به این سبب که سید رسل صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که «احدی نیست که عمل و طاعت او باعث نجات او شود عرض کردند که تو نیز چنین نیستی؟ فرمود نه، من هم چنین نیستم مگر اینکه رحمت خدا مرا فراگیرد».
یک پارچه کون، از بن پا تا پس سر بود دیدی چه خبر بود