پاره کردن

معنی کلمه پاره کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) از هم دریدن شکافتن بریدن قطع کردن .

معنی کلمه پاره کردن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پاره کردن به معنای شکافتن، دریدن است واز آن در بابهای طهارت، حج و کفارات سخن رفته است.
بریدن کفن با ابزار آهنی مانند قیچی مکروه است و سزاوار است آن را با دست پاره کنند.
کفاره
پاره کردن لباس در مرگ پدر و برادر جایز و در مرگ غیر پدر و برادر از نزدیکان برای مرد حرام است؛ لیکن برای زن، گروهی قائل به جواز شده اند. برخی قدما پاره کردن لباس در مرگ پدر، مادر، برادر و دیگر نزدیکان و زن در مرگ شوهر را جایز دانسته اند، امّا آن را برای پدر در مرگ فرزند و شوهر در مرگ همسرش جایز ندانسته اند اگر مردی در سوگ فرزند یا همسر خود گریبان چاک کند، کفاره قسم (اطعام ده فقیر یا پوشاندن لباس بر آنان و یا آزاد کردن یک بنده) بر او واجب می شود.
حج
محرمی که به اشتباه لباس دوخته پوشیده واجب است آن را پاره کرده از طرف پا از تن بیرون آورد تا سر، پوشیده نگردد قربانی نباید گوش بریده باشد ولی اگر گوش آن شکافته باشد اشکال ندارد.

معنی کلمه پاره کردن در ویکی واژه

پاره‌کردن
پاره‌پاره کردن، دریدن، چاک زدن.

جملاتی از کاربرد کلمه پاره کردن

دل را به هزار پاره کردن هر پاره به چرغ و باز دادن
حاتم طایی که بیابان‌نشین بود اگر شهری بودی از جوش گدایان بیچاره شدی و جامه بر او پاره کردندی. گفتا: نه که من بر حال ایشان رحمت می‌برم، گفتم: نه که بر مال ایشان حسرت می‌خوری. ما در این گفتار و هر دو به هم گرفتار. هر بیدقی که براندی، به دفع آن بکوشیدمی و هر شاهی که بخواندی، به فرزین بپوشیدمی تا نقد کیسهٔ همت درباخت و تیر جعبهٔ حجت همه بینداخت.
تنی چند را پاره کردند نیز بپخته ازآن دیگ و هرگونه چیز
پس از مرگ حاکم شیائو، پادشاه هوی‌ون فرمانروای جدید چین شد و شانگ یانگ را به اتهام خیانت با ارابه پاره کردند، برخی بر این باور بودند که پادشاه کینه شخصی نسبت به شانگ در دل داشت، زیرا او در نوجوانی تحت سیستم اصلاحات شانگ به دلیل یک تخلف جزئی مجازات شده بود. با این‌حال، پادشاه هوی‌ون و جانشینانش سیستم اصلاحات شانگ یانگ را حفظ کردند و به ایجاد پایه و اساس اتحاد نهایی چین تحت سلسله چین در سال ۲۲۱ پ. م کمک کردند. هان فی، که یک محقق قانون‌گرا بود؛ نظریه‌های شانگ یانگ را با ایده‌های شن بوهای و شن دائو ترکیب کرد و هسته‌ی اصلی فلسفه‌های قانون‌گرایی را تشکیل داد. چین در اواخر سده سوم پ. م پس از این اصلاحات ترقی یافت و به عنوان یکی از ابرقدرت‌های هفت ایالت جنگ‌طلب پدیدار شد.
دگر هر چه ماند از بزرگان و خرد ز بهر خورش پاره کردند و برد
اکثر آثار او در دوران جنگ سروده یا نوشته شده که در آن مردم را به میهن پرستی و پاره کردن زنجیر استبداد و زورگویی دعوت کرده‌است.
به جانم زنده گردانی، شفایم داده بیماری بخواهم پاره کردن اوراق یک یک، باد می خواهم
نشاید پاره کردن جامه و روی که مردم تحت امر کردگارند
در ماه مه ۲۰۱۰، یک گروه شبه نظامی ناشناخته که خود را «آزادگان میهن» می‌نامید، بیانیه ای صادر کرد و از اونروا به دلیل راه اندازی اردوگاه‌ها در نوار غزه «آموزش تناسب اندام، رقص به دختران دانش آموز» انتقاد کرد. دو روز بعد، حدود ۲۰ مرد مسلح به تفنگ تهاجمی به اردوگاه تابستانی آنروا حمله کردند. به گفته یک شاهد عینی، مهاجمان چادرهای پلاستیکی بزرگ را پاره کردند و انبارها را در محل آتش زدند. جان جینگ، مدیر عملیات آنروا در غزه، این حادثه را «حمله ای به شادی کودکان» خواند. سخنگوی حماس این حمله را محکوم کرد و متعهد شد که مقامات «عاملان را ردیابی خواهند کرد».
این بزرگراه به طول تقریبی ۹ کیلومتر از پل علامه جعفری (میدان نور سابق) در غرب آغاز شده و در طول مسیر خود به سمت شرق پس از گذر از محله‌های باغ فیض، شهرک ژاندارمری، گیشا، امیرآباد و یوسف آباد و تکه پاره کردن شهر به تونل رسالت ختم می‌شود.
رفتند و در او نظاره کردند تن خسته و جامه پاره کردند
از شکستن می‌شود پوشیده در دل رازِ عشق پاره کردن می‌کند سربسته این مکتوب را