پارلمان

معنی کلمه پارلمان در لغت نامه دهخدا

پارلمان. [ ل ُ / ل ِ] ( فرانسوی ، اِ ) مجلس عوام. مجلس شوری. مجلس شورای ملی. ندوَة. دارالنَدوَة. || انجمن بزرگان مملکت در دربار سابق فرانسه. || دیوان عالی عدلیه پیش از 1791م. علاوه بر مأمورینی که عهده دار قضاء در امور بورژواها و عوام الناس بودند در دوره فئودالیته ( ملوک الطوائف )پادشاهان فرانسه در دربار خود مجلسی ترتیب داده بودند که خود بر آن ریاست داشتند و آن مرکب از پرها یعنی اعضای شورای عالی بود. این مجلس بنام شورای سلطنتی در مسائلی که پادشاه بدوارجاع میکرد تحقیق و رسیدگی میکرد و چون اندک اندک به نسبت وسعت قلمرو سلطنت بر کارهای شوری افزوده شد آنرا به دو قسمت کردند نخست شورای اعظم یا شورای سلطنتی که مأمور مسائل اداری بود و دوم انجمن قضائی که متکفل تأمین عدالت بود. این تقسیم مهم در زمان لوئی نهم صورت گرفت و همین پادشاه بود ( نه چنانکه گفته اند فیلیپ لوبل ) که انجمن قضائی را که پایه پارلمان گردید، ثبات بخشید. پارلمان شامل سه مجلس میشد: نخست مجلس اعظم و دیگر مجلس مرافعات و سوم مجلس تحقیق و رسیدگی. پارلمان در امور دیگری از قبیل مسائل سیاسی وتعلیماتی نیز مداخله میکرد. و چون شوری مکلف تدوین قوانین نیز بود چنین استنباط میشود که حق استیضاح ازدولت و حکومت را نیز داشته است و از این حق هم چند بار استفاده کرده است و اگرچه شاه بر شوری ریاست داشت ولی عموماً ملت در مقابل شاه از شوری حمایت میکرد و همین امر خود موجب تعدیل استبداد سلاطین میگردید و بهمین سبب هم پارلمان توانست با سیاست مالی [ مازارَن ] و بعد از او با استبداد مفرط ( لوئی پانزدهم ) مبارزه کند. شواری عالی قضائی پاریس همچنانکه در دربار سلطنتی توسعه می یافت بواسطه تشکیلات منظم و نیرومند و استفاده از اصل وراثت مشاغل ، در نواحی مختلف کشور فرانسه نیز تشکیل و تکمیل میشد. در سال 1770م./ 1183هَ. ق. رئیس عدلیه موپئو مصمم شد که عدلیه سلطنتی را بر مبانی جدید استوار کند ولی مؤسسه او یعنی پارلمان موپئو پیشرفتی نکرد و زود منحل شد. در سال 1789م.1203/هَ. ق. در فرانسه سیزده پارلمان وجود داشت و از آنجمله پارلمان نانسی بود که به سال 1775م./ 1188هَ. ق. تأسیس شد. حدود اختیارات پارلمانها متفاوت بود و پارلمان پاریس بر همه آنها حکومت میکرد.

معنی کلمه پارلمان در فرهنگ معین

(لُ ) [ فر. ] (اِ. ) مجلس نمایندگان که وظیفة قانون گذاری را در کشور به عهده دارد.

معنی کلمه پارلمان در فرهنگ عمید

مجلس نمایندگان ملت در کشورهای مشروطه و جمهوری که در آنجا قوانین را تصویب می کنند و به کارهای قوۀ مجریه رسیدگی می کنند.

معنی کلمه پارلمان در فرهنگ فارسی

مجلس نمایندگان ملت درکشورهای مشروطه وجمهوری، که در آنجاقوانین راتصویب میکنند
۱ - ( اسم ) انجمن بزرگان مملکت در دربار سابق فرانسه. ۲- ( اسم ) دیوان عالی عدلی. فرانسه پیش از ۳ - ۳.۱۷۹۱ - ( اسم ) مجلس شورای ملی مجلس نمایندگان در کشورهای مشروطه و جمهوری .
مجلس عوام مجلس شوری

معنی کلمه پارلمان در دانشنامه آزاد فارسی

پارلِمان (parlement)
(واژه ای فرانسوی از مصدر پارله به معنی حرف زدن، در زبان انگلیسی پارلمنت) اصطلاحی برای نهاد قانون گذاری یک کشور که قوۀ مقننه را تشکیل می دهد. این واژه در کشورهای مختلف به اسامی گوناگون نامیده می شود. در ایران پارلمان را مجلس می گویند، در امریکا کنگره خوانده می شود و در ژاپن دیت. پارلمان ایسلند که به آن آلتینگ می گویند، قدیمی ترین پارلمان جهان است و پیشینۀ آن به ۹۳۰م بازمی گردد. سابقۀ تأسیس پارلمان انگلستان را هم در قرن ۱۳م می دانند. دربارۀ تاریخچه مجلس یا پارلمان در کشورهای مختلف به نام خاص آن ها در همین دایرةالمعارف رجوع کنید، ازجمله مجلس شورای ملی و مجلس شورای اسلامی.

معنی کلمه پارلمان در ویکی واژه

مجلس نمایندگان که وظیفة قانون گذاری را در کشور به عهده دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه پارلمان

دل چو پروانه خویشتن را کرد به فدا پیش شمع پارلمان
در روز ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱ پارلمان منطقۀ خودمختار کاتالونیا در اسپانیا به صورت رسمی ادارۀ خودمختار شمال و شرق سوریه را به رسمیت شناخت.
روشنی یافت شمع پارلمان مردمی کرد جمع پارلمان
زین پس به خلاف پیشتر جا دارد گر پارلمان ادای تکلیف کند
در سال ۱۹۹۶ دماچی به جای بایرام کویزومی ریاست حزب پارلمانی کوزوو را برعهده گرفت و کویزومی معاون او شد. دماچی با پروسه زندان خود در میان مردم کوزوو اعتبار کسب کرد اما جناح راست به بی‌عملی او در دوران رهبری‌اش در حزب انتقاد کرد.
این است که از پارلمان باید خواست بگذشتن قانون مجازات وزیر
عدل و انصاف تو امان آمد سوی ایران بطمع پارلمان
بر اساس آمارهای منتشر شدهُ ۵٫۲ درصد از کل جمعیت این کشور را پیروان فرقه دروزی شکل داده‌اند. بر اساس آنچه پارلمان این کشور در تعاریف خود آورده‌است، مسلمانان لبنان به پنج دسته سنی، شیعه، دروزی، علوی و اسماعیلی تقسیم می‌شوند. مطالعات آزانس اطلاعات مرکزی سیا در سال ۱۹۸۵، نشان می‌دهد که تعداد مسلمانان در این کشور ۷۵ درصد از جمعیت کل (۱٫۶۶۷٫۰۰۰ نفر از ۲٫۲۲۸٫۰۰۰ نفر) می‌باشد که به تفکیک مذهب از ۴۱ درصد شیعه، ۲۷ درصد اهل سنت و ۷ درصد دروزی‌ها تشکیل شده شده‌است.
کیست کز من رساند این پیغام آشکارا به سمع پارلمان
عروس بخت ترا منشی قدر کابین نبشته گاه به کابینه گه به پارلمان
پارلمانی کنون گشته در آنجا بپای کز اثرش شد پدید شور و شر و انقلاب
ای هواخواه مجلس ملی خیز و درشو بجمع پارلمان
گرچه بودید سالیان دراز حق و ناحق‌، وکیل پارلمان
آنتونیو دی پیترو سیاستمدار، وکیل و قاضی ایتالیایی است. او وزیر دولت رومانو پرودی و نماینده پارلمان اروپا نیز بوده‌است.
در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۰ ویکتور یوشچنکو، رئیس‌جمهور اوکراین، به باندرا عنوان قهرمان اوکراین اهدا کرد. این جایزه توسط پارلمان اروپا محکوم شد. این اظهارات خشم اکثریت روس‌زبان اوکراین و مدافعان حقوق بشر در اوکراین را در پی داشت. در این راستا شمار زیادی از معترضان در ورشو پایتخت لهستان دست به راهپیمایی زدند. در آوریل ۲۰۱۰ سازمان‌های روسی، لهستانی و یهودی در اعتراض به این اقدام دست به اعتراض زدند و در اوکراین با رای دادگاه این جایزه غیرقانونی اعلام و در ژانویه ۲۰۱۱ رسماً لغو شد.
در ۱ مارس، پارلمان روسیه درخواست رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین برای استقرار نیروهای روسیه در اوکراین را تصویب کرد.