پارسال

معنی کلمه پارسال در لغت نامه دهخدا

پارسال. ( اِ مرکب ) عام ِ اوّل. پار. سال گذشته. عام ماضی. و رجوع به پار... شود :
گر دگرگون بود حالت پارسال
چونکه دیگر گشت باز امسال حال.ناصرخسرو.- امثال :
پارسال دوست امسال آشنا.
چونکه آید سال نو گوئی دریغ از پارسال .
سال به سال دریغ از پارسال .
رجوع به امثال و حکم شود.

معنی کلمه پارسال در فرهنگ معین

(اِمر. ) سال گذشته ، پار.

معنی کلمه پارسال در فرهنگ عمید

۱. سال گذشته، سال پیش.
۲. (قید ) در سال گذشته.

معنی کلمه پارسال در فرهنگ فارسی

سال گذشته، سال پیش، پارهم میگویند
( اسم ) سال گذشته پار : چونکه آید سال نو گویی دریغ از پارسال .
سال گذشته

معنی کلمه پارسال در ویکی واژه

سال گذشته، سال پیش. پارسال ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش پارس - آل قابل تجزیه باشد، و مفهوم کلی از آن قوم پارس یا فارس در آن زمان بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه پارسال

"به روستایی رفتم و برای بچه­ ها قصه ­ای خواندم. سال بعد که به آن­جا رفتم یک بچه کاملاً  یادش بود که قبلاً چه کتابی خواندیم. گفت: آقای آذری، یادت هست پارسال کتاب «رز به دیدن آقای وینترگارتن می‌رود[20]» را برایمان خواندی؟
صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم در ایران را طی سال گذشته خورشیدی ۳۶٫۵ درصد اعلام کرد و انتظار می‌رود در سال جاری این رقم ۳۹ درصد شود. ایران یکی از بالاترین نرخ تورم‌ها را در جهان دارد. در سال ۱۴۰۰ نیز انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران مثبت ۲٫۵ درصد باشد. رشد اقتصادی ایران در سالهای ۹۸ و ۹۷ نیز به ترتیب منفی ۶٫۸ درصد و منفی ۶ درصد ارزیابی شده‌است. صندوق بین‌المللی پول همچنین می‌گوید نرخ بیکاری در ایران پارسال ۱۱٫۲ درصد بوده و امسال به ۱۱٫۷ درصد خواهد رسید.
میگوید: اگر بشما جراحتها رسید روز احد، کفّار قریش را روز بدر مثل آن رسید. اگر امسال در احد از شما قومی کشته شدند، پارسال ازیشان هم در بدر قومی کشته شدند. همانست که جای دیگر گفت: إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَما تَأْلَمُونَ. و جای دیگر گفت أَ وَ لَمَّا أَصابَتْکُمْ مُصِیبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَیْها. این بآنست که ربّ العالمین روزگار میگرداند میان مردم بر دول: یک روز دولت آن را و یک روز این را.
پس بازگشت و به بصره بازآمد و به عبادت مشغول شد تا دیگر سال. پس گفت: اگر پارسال کعبه استقبال من کرد من امسال استقبال کعبه کنم.
ما خرقها همه بفکندیم پارسال جانها دریغ نیست چه جای دو سه قبا »
ز من گسسته مگردان کرامت کرمت که پارسال چنین رفت وعده و میثاق
وَ لَقَدْ کُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ سیاق این آیت عتاب مؤمنانست. میگوید: از پارسال و ازگه که شرف شهیدان بدر شنیدید همه روز شهادت بآرزو میخواستید و میگفتید با پیغمبر که: اگر ما را وقعه‌ای چون وقعه بدر بود، بینی که ما چون جنگ کنیم تا در راه حق شهید شویم؟! «فَقَدْ رَأَیْتُمُوهُ» اینک روز احد بدیدید، آنچه میخواستید.
گر دگرگون بود حالت پارسال چونکه دیگر گشت باز امسال حال؟