پارتی

پارتی

معنی کلمه پارتی در لغت نامه دهخدا

پارتی. ( فرانسوی ، اِ ) حزب. فرقه. جمعیت. دسته. گروه.

معنی کلمه پارتی در فرهنگ معین

(ص نسب . ) منسوب به قوم پارت ، از اقوام ایرانی ساکن شمال و شمال شرقی . این قوم به دلیری و جنگاوری مشهور بودند چنان که برخی زبان شناسان واژة «پارتیزان » را برگرفته از نام این قوم می دانند.
[ فر. ] ( اِ. ) ۱ - دسته ، گروه . ۲ - قسمت ، بخش . ۳ - حامی ، طرفدار. ۴ - جشن ، مهمانی . ۵ - محموله ، بار.

معنی کلمه پارتی در فرهنگ عمید

۱. مربوط به پارت: هنر پارتی.
۲. از قوم پارت، از مردم پارت: سرباز پارتی.
۳. (اسم ) زبان پهلوی اشکانی.
۱. محموله.
۲. (صفت ) شخص صاحب نفوذی که در جایی به نفع کسی کاری می کند و یا از نفوذ او استفاده می شود.
نوعی مهمانی به سبک غربی همراه با رقص و موسیقی که معمولاً با حضور جوانان برگزار می شود.

معنی کلمه پارتی در فرهنگ فارسی

قطعه، تکه، جزئ، حصه، بخش، دسته، گروه، فرقه، حزب
( اسم ) ۱ - دسته گروه فرقه جمعیت . ۲ - قسمت بخش : یک پارتی جنس از اروپا وارد شد . ۳ - حامی طرفدار پشتیبان طرفدار ذی نفوذ .
حزب فرقه

معنی کلمه پارتی در دانشنامه عمومی

پارتی (فیلم ۱۹۶۸). مهمانی یا پارتی ( به انگلیسی: The Party ) فیلمی فیلمی کمدی ساختهٔ بلیک ادواردز محصول سال ۱۹۶۸ ایالات متحدهٔ آمریکا است.
این فیلم امروزه یک کمدی کلاسیک کالت محسوب می شود.
داستان دربارهٔ یک بازیگر هندی الاصل دست وپاچلفتی است که به اشتباه به یک میهمانی مجلل در هالیوود دعوت می شود و با ورود خود به آنجا و کارهایش، که ناشی از سادگی اوست، میزبان و همچنین یک گروه فیلم سازی را دچار مشکل می کند و حوادث مضحکِ بسیاری به وجود می آورَد.

معنی کلمه پارتی در ویکی واژه

منسوب به قوم پارت، از قوم ایرانی ساکن شمال و شمال‌شرقی ایران. این قوم به دلیری و جنگاوری مشهور بودند چنانکه برخی زبان‌شناسان واژه پارتیزان برگرفته از نام این قوم می‌دانند‌.
دسته، گروه.
قسمت، بخش.
حامی، طرفدار.
جشن، مهمانی.
محموله، بار.
پارتی در فرانسوی و انگلیسی به معنای گروه است.

جملاتی از کاربرد کلمه پارتی

بکشت آن جهان جوی را خوار و زار سر آورد بر پارتی روزگار
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال دینامو تیرانا، باشگاه فوتبال پارتیزانی تیرانا، باشگاه فوتبال اسکندربو کورچه، باشگاه فوتبال تون، و باشگاه فوتبال تیرانا اشاره کرد.
همچنین در جدول‌های آهنگ‌های داغ رقصی، جدول پاپ، ترانه‌های پاپ بزرگسالان و جدول بزرگسالان معاصر اول شد. این ترانه به مدت ۳۹ هفته در چارت بیلبورد و ۲۲ هفته در چارت ترانه‌های پاپ بود و در جدول فروش آخر سال در سال ۲۰۱۱ در رتبه سوم پس از «غوطه‌ور در ژرفا» از ادل و «سرود پارتی راک» از ال‌ام‌اف‌ای‌او و بالاتر از ای‌تی از کیتی پری جای گرفت. از آگوست سال ۲۰۲۰، ۷٬۴۰۰٬۰۰۰ نسخه از این ترانه در ایالات متحده به فروش رسیده‌است.
مجموعه‌ای از آثار دعایی مانی است که شامل دو زبور منظوم نیز هست. هیچ‌یکی از دعاها به فارسی میانه شناسایی نشده‌است، اما یک متن سغدی نشان می‌دهد که متن منظوم مفصلی به نام «آفرین بزرگان»[پانوشت ۳] توسط مانی تصنیف شده‌است. بسیاری از قطعات این متن به پارتی، فارسی میانه و سغدی در دست است. این زبور دربردارنده دعاهایی خطاب به پدر بزرگی و ایزدان آفرینش سوم است که امور جهان کنونی را بر عهده دارند. عبارت معینی در این زبور تکرار شده‌است. زبر دیگر «آفرین تقدیس»[پانوشت ۴] نام دارد، چه هر یک از دعاها با واژه قادوش[پانوشت ۵] آغاز می‌شود. ساختمان این زبور نیز مانند زبور نخستین است.
نخستین سکه طلای ابدگس دوم در سال ۱۹۹۶م و در چلاس یافت شد که این کتیبه پارتی‌ای بر خود داشت با مضمون: «ابدگس شاه شاهان». در ۱۹۹۹م دومین سکه طلا از این شاهنشاه یافت شد با مضمون پارتی: «ابدگس شاه شاهان، پسر سانابار شاه».
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به پارتیزان، اندرلشت، نیوکاسل یونایتد و فولام اشاره کرد.
پارتی آورد نامِ نیکِ ایران را به ننگ پارتی بنمود ما را بندهٔ اهلِ فرنگ