پارتنون

معنی کلمه پارتنون در فرهنگ فارسی

معبدی در آتن که به نام آتناپارئنوس بر پا شد و فید یاس آنرا تزیین کرد. ( قر.۵ ق . م . )

معنی کلمه پارتنون در دانشنامه آزاد فارسی

پارْتِنون (Parthenon)
پارْتِنون
پارْتِنون
پارْتِنون
معبد آتنا پارتنوس «باکره» در آکروپولیس، آتن. این بنا را کالیکراتس و ایکتینوس، از ۴۴۷ تا ۴۳۸پ م تحت نظارت و سرپرستی فیدیاس مجسمه ساز، ساختند. پارتنون نمونۀ کاملی از معماری دوریسی است. این معبد نخست کلیسای مسیحی و سپس در دوران عثمانی مسجدی ترکی بود، و بعدها انبار باروت شد، و هنگامی که ونیزیها در ۱۶۸۷ آکروپولیس را بمباران کردند، به ویرانه ای بدل شد. در اوایل قرن ۱۹، مرمرهای الجین از پارتنون خارج شد و اکنون در موزۀ بریتانیا، لندن، نگهداری می شوند.

معنی کلمه پارتنون در ویکی واژه

معبد باستانی در آتن در یونان باستان در شهر آکروپولیس. این معبد احتمالا توسط خشایارشاه ویران شده است، وی در سنگ‌نوشته‌ای منسوب به خود اظهار می‌دارد من چهار خانه دیوان ویران نمودم.

جملاتی از کاربرد کلمه پارتنون

بین معبد «آتنا نایک» و «پارتنون»، معبد «برارونیون» قرار گرفته که الهه‌ای به‌شکل خرس است «زوآنون» یک الهه است که مجسمه آن ۴ قرن قبل از میلاد مسیح ساخته شده‌است.
«فیدیاس» مجسمه‌ساز بزرگ، ایکتینوس و کالی کراتس از معماران معروف و مسئول تجدید بنای ساختمان‌ها بوده‌اند. در طول قرن ۵ قبل از میلاد آکروپلیس شکل نهایی خود را پیدا کرد. پس از پیروزی «آوری مدون» در سال ۴۶۸ قبل از میلاد، «سیمون» و «تمیستوکلز» بازسازی دیوارهای بخش جنوبی و شمالی را به‌عهده گرفتند و پریکلس امر ساختن پارتنون را به «ایکتینیوس» و «فیدیاس» واگذار نمود.
بازنمایی چهرهٔ آسپاسیا در قرن نوزدهم، او را به عنوان یک همسر محترم مطرح کرد. نویسندگان، والتر ساویج لندور و الیزابت لین لینتون در رمان پریکلس و آسپاسیا و آمیمون: رومانس روزهای پریکلس، آسپاسیا را به عنوان یک همسر ویکتوریایی خوب برای پریکلس به تصویر کشیدند. نقاشی لارنس آلما-تادما، فیدیاس و فریز پارتنون، نیز آسپاسیا را به عنوان یک همراه محترم در کنار مردان نشان می‌دهد. در مقابل، رمان آسپاسیا از رابرت همرلینگ او را به عنوان یک فمینیست اولیه نشان داده که مأموریتش بسیار فراتر از چیزی است که در روایت‌های رمانتیک دارد.