پارازیت
معنی کلمه پارازیت در لغت نامه دهخدا

پارازیت

معنی کلمه پارازیت در لغت نامه دهخدا

پارازیت. ( اِ ) ( فرانسوی ، اِ ) طفیلی. حیوان و گیاه طفیلی. انگل. ( فرهنگستان ). || حشو و زاید.

معنی کلمه پارازیت در فرهنگ معین

[ فر. ] ( اِ. ) ۱ - حشو، زاید. ۲ - انگل ، طفیلی . ۳ - اختلالی که در دریافت امواج رادیویی به وجود می آید. ، ~ ول کردن کنایه از: میان سخن دیگران حرف زدن .

معنی کلمه پارازیت در فرهنگ عمید

۱.(برق ).سیگنال های الکتریکی که وارد سیگنال های مخابراتی می شوند و باعث اختلال در آن ها می گردند.
۲. (زیست شناسی ) موجود زنده که در خارج یا داخل بدن جاندار دیگر زندگی کند و غذای خود را از بدن او بگیرد، انگل.
۳. [مجاز] کسی که به هزینۀ دیگران زندگی کند، مفت خور، طفیلی.

معنی کلمه پارازیت در فرهنگ فارسی

انگل، مفتخور، کسی که به هزینه دیگران زندگی کند
۱ - آنکه بهزین. دیگری زندگی میکند انگل ۲ - جانور طفیلی یا گیاهی که از جانوران و گیاهان دیگر مای. حیاتی گیرد انگل ۳ - حشو زاید . یا پارازیت ول کردن . میان سخن دیگران حرف زدن حرف بیجا زدن . یا پارازیت های جوی . ( اسم ) امواج الکترو مغناطیس طبیعی که در نواحی تحتانی جوزمین تولید میشوند و مبدا آنها برقهایی است که در ابرها ایجادمیگردد
طفیلی حیوان و گیاه طفیلی

معنی کلمه پارازیت در فرهنگستان زبان و ادب

[علوم نظامی] ← اختلال

معنی کلمه پارازیت در دانشنامه عمومی

پارازیت (برنامه تلویزیونی). پارازیت برنامه ای هفتگی از تلویزیون فارسی صدای آمریکا، به تهیه کنندگی سامان اربابی و با اجرای کامبیز حسینی بود؛ که نگاهی طنزآمیز به وقایع سیاسی و اجتماعی و خبرهای هفته ایران و جهان داشت.
وبگاه بخش فارسی صدای آمریکا آن را به عنوان برنامه ای معرفی می کند «که می کوشد با چاشنی طنز، نگاهی دیگرگونه به خبر و حاشیهٔ خبر داشته باشد. »
اجرای پارازیت در فوریه ۲۰۱۲ پس از چند بار وقفه به طور کامل متوقف شد و پس از آن تنها سه برنامه به نام پارازیط، تنها با اجرای سامان اربابی پخش گردید. مجریان برنامه وعده داده اند سری جدید برنامه را در نیویورک تهیه و پخش نمایند.
علیرضا رضایی نیز متن برنامه پارازیت را می نوشت. آهنگ پایانی سری سوم و احتمالا دوم برنامه از علی عظیمی به نام «تمومه چیزها» بود، گر نکوبی شیشه غم را به سنگ هفت رنگش می شود هفتاد رنگ با الهام از فریدون مشیری.
• به دنبال موفقیت پارازیت، حسینی و اربابی در ۲۰ ژانویهٔ ۲۰۱۱ به برنامهٔ دیلی شو دعوت شدند.
• سید محمد حسینی ( مجری ) مجری مشهور تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، در قسمت ۴۰ از فصل ۲ این برنامه حضور یافت که با واکنش هایی همراه شد ؛ از جمله اینکه حسینی اظهار کرده بود که در زمان فعالیتش در تلویزیون ایران، در زمرهٔ مخالفان نظام جمهوری اسلامی بوده است.

معنی کلمه پارازیت در دانشنامه آزاد فارسی

پارازیْت
در ارتباطات دوربرد، اختلال در پخش رادیو یا تلویزیون، ناشی از الکتریسیتۀ ساکن یا الکتریسیتۀ جوّ، با طول موج بسامدهای پخش. معمولاً به صورت خش خش یا سوتِ نوفه آشکار می شود.

معنی کلمه پارازیت در ویکی واژه

حشو، زاید.
انگل، طفیلی.
اختلالی که در دریافت امواج رادیویی به وجود می‌آید. ؛ ~ ول کردن کنایه از: میان سخن دیگران حرف زدن.

جملاتی از کاربرد کلمه پارازیت

در اکتبر ۲۰۱۱، وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای شرکت هواوی را ارائه‌دهندهٔ تجهیزات پارازیت و سانسور به دولت ایران معرفی کرده‌است.
مهم‌ترین تغییر این موشک نسبت به استرلا-۲ معرفی یک سر جستجوگر آشیانه‌یابی فروسرخ کاملاً جدید بود. جستجوگر پیشین، به‌راحتی توسط منورها و حتی ابتدایی‌ترین پارازیت‌های فروسرخ فریب می‌خورد، اما استرلا-۳ در برابر پارازیت‌ها و منورهای فریب، کمتر آسیب‌پذیر است. جستجوگر جدید همچنین سرعت ردیابی بهتری دارد و موشک را قادر می‌سازد تا اهداف سریع و نزدیک را به‌طور بهتری ردیابی کند.
آیا بیشتر قدرت میتوکندری خود را در حین مبارزه، در قبال پارازیت انرژی جدیدی از دست داده بود. او در ابتدا تصور می‌کرد تمام قدرت خود را از دست داده، اما متوجه شد هنوز قادر به تولید نیروهایی از قبیل آتش، ترمیم کردن زخم‌های خود در زمان کوتاه و غیره است. درست در زمانی که فکر می‌کرد دومین ایو سرنگون شده، موجوداتی که توسط قدرت تکاملی میتوکندری خودشان پدیدار شدند به سمت غرب در حال حرکت بودند.
به هر حال هنوز به دقت روشن نیست که ارسال پارازیت توسط چه نهاد قدرتمندی صورت می‌گیرد که به هیچ‌کس حتی مجلس نیز پاسخگو نیست. البته در مورد محتوای تبلیغی ماهواره‌ها از دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی گرفته تا پلیس امنیت اخلاقی ناجا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اداره کل بازرگانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تا وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت مخابرات ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران همه و همه مسئولیت دارند، و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز جزئی از این ماجراست، و تعداد زیادی از سازمان‌ها همگی به نوعی مسئول هستند.
عنصر دوم، عنصر برانگیخته یا فعال است و معمولاً یک دوقطبی به طول تقریبی (کمی کمتر از) نصف طول‌موج است که برای تشدید تنظیم شده‌است. عنصرهای دیگر، پارازیتی محسوب می‌شوند.
اخلال پارازیت در مناسبت‌های خاص خصوصاً اوج گرفتن اعتراضات مردم شدت بیشتری می‌گیرد.
پلیس به منازل مسکونی که ساکنان آن شبانه الله اکبر می‌گفتند هجوم برد و همچنین جمع‌آوری دیش‌های ماهواره ادامه یافت. پیش از این ادعاهایی دربارهٔ پخش پارازیت گسترده بر روی برنامه‌های تلویزیون‌های ماهواره‌ای توسط حکومت مطرح شد که هیچ وقت اثبات نشد.
دولت‌های بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز در بیانیه‌ای که در اسفند ماه منتشر شده بود خواستار موضع‌گیری اتحادیه اروپا در برابر ارسال پارازیت بودند.
از محصولات این شرکت می‌توان به برخی بازی‌های رایانه‌ای مشهوری چون مهاجم مقبره، فاینال فانتزی، کرانو کراس و پارازیت ایو اشاره کرد.
این شرکت گفت که برای ادامهٔ پخش بدون اختلال این امواج «به‌طور مستمر دست به عملیات فنی» می‌زند و این که گاه از سایر ماهواره‌هایی که حساسیت کمتری در مقابل پارازیت دارند استفاده کرده‌است.