پادان

معنی کلمه پادان در ویکی واژه

از شهرها و کشورهایی است که آگوم دوم پادشاه مقتدر کاسی و بابل مدعی فرمانروایی بر آنجا است. پادان ممکن است همان اسپدانای باستان و اصفهان امروزی باشد که سیطره آگوم‌دوم بر آنجا در واقع سیطره بر آنسوی جبال زاگروس و حوزه زاینده‌رود تا اقصا نقاط شرقی‌تر تا جبال هندوکوش است.

جملاتی از کاربرد کلمه پادان

در سال ۱۳۵۴ و پس از حمایت نکردن دیگر باشگاه‌ها از حرفه‌ای‌گری پرسپولیس، عبدو ورزشگاه آپادانا را به ارزش ۲۰۰٬۰۰۰ تومان به باشگاه راه‌آهن فروخت.
ابوالقاسم مسعودی زاده سال ۱۳۰۹ در همدان بود. وی مدتی سردبیر نشریهٔ «آپادانا» بود، و در حدود سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰، به سردبیری نشریهٔ خروس جنگی پرداخت، که جریان «جیغ بنفش» هوشنگ ایرانی در آن مطرح شده‌است. او همچنین با نشریه‌های «سپید و سیاه»، «اطلاعات» و «کار و کارگر» همکاری داشت.
آشوریان مانند سایر خراجگزاران ایران، مجبور به پرداخت مالیات و اعزام سرباز برای سپاه ایران بودند. نقش برجسته‌ای در کاخ آپادانا ادای احترام مردان خراجگزار آشوری را نشان می‌دهد که هدایایی را برای پادشاه ایران آورده‌اند: یکی چرم، یکی پارچه، دو نفر ظرف و دو نفر قوچ شرقی آورده بودند.
در دورهٔ «آپادانا» مجموعاً سه شعر چاپ شد از سهراب سپهری، نصرت رحمانی و ابوالقاسم مسعودی که هر سه شعر منثور بود. خروس جنگی و «آپادانا» پیشگام شعر منثور بوده‌اند.