پاجوش

پاجوش

معنی کلمه پاجوش در لغت نامه دهخدا

پاجوش. ( نف مرکب ، اِ مرکب ) شاخهای فرعی که از بن درخت روید متصل به ریشه. || شاخهائی که پس از کف بُر کردن درختی روید. نوچه. شکیر. فسیل ؛ پاجوش خرما.

معنی کلمه پاجوش در فرهنگ معین

(اِمر. ) نهال نازک و باریکی که در پای بعضی از درختان می روید، و از آن ها برای ازدیاد درختان استفاده می کنند.

معنی کلمه پاجوش در فرهنگ عمید

شاخۀ باریکی که از پای درخت می روید و چسبیده به ریشۀ درخت است و می توان آن را از ریشۀ اصلی جدا کرد و در جای دیگر کاشت. &delta، گاه آن را در زمین می خوابانند و قسمت پایین آن را زیر خاک می کنند تا ریشه بدواند و سال بعد درمی آورند و در جای دیگر می کارند.

معنی کلمه پاجوش در فرهنگ فارسی

شاخه باریک که ازپای درخت میرویدوچسبیدن به ریشه، درخت است و آنرامیتوان ازریشه جداکرد
( اسم ) ۱ - شاخ. باریکی که در پای بعض درختان از قبیل چنار تبریزی تمشک آلو گوجه فندق و غیره میروید و آنها در حقیقت جوانه ها و ساقه های جوان و نو رستهای از ریش. گیاه اصلی هستند. ممکنست این پاجوشها نزدیک تن. اصلی یعنی کاملا پای درخت و یا دور از تن. اصلی باشند ولی در هر حال با ریش. درخت اصلی ارتباط دارند از این پاجوشها در باغبانی برای ازدیاد گیاهان استفاده میکنند . ۲ - شاخه ای که پس از کف بر کردن درختی روید نوچه شکیر .
شاخهای فرعی که از بن درخت روید متصل بریشه یا شاخهایی که پس از کف بر کردن درختی روید

معنی کلمه پاجوش در فرهنگستان زبان و ادب

{sucker} [کشاورزی- علوم باغبانی] شاخه ای که از جوانه های نابجای ریشه یا پاهنگ/ طوقه (crown ) حاصل می شود

معنی کلمه پاجوش در دانشنامه عمومی

ریشه جوش یا پاجوش به جوانه هایی که بر روی ریشه های سالم برخی گیاهان، درختان و درختچه ها می روید گفته می شود. روی ریشه های سالم برخی درخت ها و درختچه ها جوانه هایی پیدا می شود که از آن ها جسته هایی به نام ریشه جوش می روید. درختان سپیدار، توسکا، اقاقیا و برخی گونه های دار مازو و نارون ریشه جوش می دهند. ریشه جوش ها اغلب از ریشه های سطحی و گاهی از ریشه های عمیق می رویند و به آسانی از درخت اصلی جدا می شوند، گاهی نیز از تنهٔ درخت مادری ظاهرشده و خود مستقلاً درختی جدید تشکیل می دهند.
تنه جوش یا یقه جوش به اندامهای هوایی منشأ گرفته از روی تنه یا طوقه گیاهان گفته می شود. از آنجا که رشد بیش از اندازهٔ تنه جوش و ریشه جوش از دیدگاه زیبایی منظر و بیماری های درپیوند با انبوهی شاخساره گیاه، زیانبار تلقی می شود، بیشتر از سودمندیهای بهره گیری از این رستنیها، هرس آن ها مورد تأکید است.

معنی کلمه پاجوش در ویکی واژه

نهال نازک و باریکی که در پای بعضی از درختان می‌روید، و از آن‌ها برای ازدیاد درختان استفاده می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه پاجوش

نخل‌های بادبزنی اروپایی را می‌توان با بذر و با جدا کردن پاجوش‌ها تکثیر کرد. یک نخل بادبزنی سالم به راحتی پاجوش‌هایی تولید می‌کند که می‌توانند از گیاه اصلی جدا شوند و در ظروف مخصوص خود قرار گیرند. برای رشد از بذر، بذرها باید در بهار و پس از آخرین یخبندان در عمق یک سانتیمتری کاشته شوند. دانه‌ها باید به‌طور مرتب مرطوب نگاه داشته شده تا جوانه بزنند. این کار چند هفته طول می‌کشد.
ز خویشان کمالت پذیرد زوال ز پاجوش، از زور افتد نهال
تولید و تکثیر آن فقط از طریق پاجوش است، و در سال بین ۳ الی ۱۰ پاجوش به‌صورت خیلی کند به‌وجود می‌آورد.