پاتک

معنی کلمه پاتک در فرهنگ معین

(تَ ) (اِ. ) حمله ای در پاسخ به حملة دشمن ، ضد حمله .

معنی کلمه پاتک در ویکی واژه

حمله‌ای در پاسخ به حملة دشمن، ضد حمله.

جملاتی از کاربرد کلمه پاتک

در ابتدا نیروهای عراقی با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب‌نشینی کردند و در تاریخ ۱ خرداد ۱۳۶۱ ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای مسلح ایران آغاز نمود و سرانجام نیروهای ایرانی توانستند در مقابل پاتک گسترده ارتش عراق، مقاومت نمایند و در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۶۱ نیروهای ایرانی، به‌طور کامل بر شهر خرمشهر مسلط شدند و این شهر را که از روزهای نخست جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود، آزاد نمودند. در هنگام عقب‌نشینی نیروهای ارتش عراق، بیش از ۱۹٬۰۰۰ سرباز عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند، همچنین مقادیر قابل توجهی مهمات و ادوات رزمی باقیمانده در خرمشهر نیز در کنترل نیروهای ایرانی قرار گرفت.
تاریخ وارتان اثر یغیشه، همیشه یکی از الهام دهندگان بزرگ برای نویسندگان ارمنی بوده‌است. با تمهای آن به ویژه به منظور توصیف شخصیت قهرمانی وارتان مامیگونیان منظومه‌هایی چون «بلبل آوارایر» نوشته قوند آلیشان و «مرگ وارتان مامیگونیان» نوشته رافائل پاتکانیان و غیره، اشعار و نمایشنامه‌های متعددی نوشته شده‌اند.
چو بهتر گشت شاه از دردمندی نهادش نام سر پاتک به‌هندی
چو سر پاتک ز سر تا پای او دید درون سینهٔ خود جای او دید
استانیسلاو پتروف (روسی: Станислав Петров؛ ۹ سپتامبر ۱۹۳۹–۱۹ مه ۲۰۱۷) نام درجه‌دار روسی بازنشسته‌ای است که در ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۳ با تسلط بر اعصاب خود از «پاتک» اتمی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی در برابر ایالات متحده آمریکا جلوگیری کرد. این پاتک می‌توانست با حجم بسیار کلان محاسبه و پیش‌بینی شده «برنامه ضد حمله موشکی» روس‌ها، به نابودی نسل بشر بینجامد.