پات
معنی کلمه پات در لغت نامه دهخدا

پات

معنی کلمه پات در لغت نامه دهخدا

پات. ( اِ ) اورنگ. سریر. تخت. ( جهانگیری ) ( رشیدی ) ( برهان ). || نوعی از زیان و باختن در شطرنج از قبیل لات و مات. نماندن بهره برای حریف شطرنج و بازنده شدن او.

معنی کلمه پات در فرهنگ عمید

اورنگ، تخت.

معنی کلمه پات در فرهنگ فارسی

اورنگ، تخت، پاد
( اسم ) نوعی از زیان و باختن در شطرنج از قبیل لات و مات .
اورنگ سریر

معنی کلمه پات در دانشنامه عمومی

پات ( انگلیسی: Stalemate ) وضعیتی در بازی شطرنج است که حریفی که نوبت حرکت با اوست، بی آنکه شاهش در معرض کیش باشد، هیچ حرکت قانونی نداشته باشد. طبق قوانین شطرنج چنین وضعیتی مساوی محسوب می شود. تنها تفاوت کیش مات و پات، در این است که در وضعیت کیش و مات، مهره شاه حریفی که نوبت حرکت با اوست، در مغرض کیش است. در موقعیت های پایانی بازی، زمانی که یکی از حریفان تقریباً رو به باخت حتمی است، برای حریف رو به باخت، رسیدن به تساوی از طریق وضعیت پات، همیشه یک روزنه امید است که آگاهانه هدف خود قرار داده و انتظارش را می کشد. اما گاه و بیشتر در حالت های پیچیده تری مانند میانه بازی، حالت پات ممکن است، به صورت غیرمنتظره پیش آمد کند و در واقع نتیجه سهل انگاری یا عجله حریف رو به پیروزی باشد.
پات (مجارستان). پات ( به مجاری: Pat ) یک شهرداری در مجارستان است که در ناحیه نادی کانیژا واقع شده است. پات ۸٫۳۳ کیلومتر مربع مساحت و ۲۴۶ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه پات در فرهنگ عمید
معنی کلمه پات در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه پات

بدیهی است که براساس مقادیر ارائه شده رگرسیون های درجه ۳(به دلیل بالاتر بودن مقدار ضرایب همبستگی) و تعیین آنها معادلات برازش مناسب تری برای تخمین مدل یانگ و ضریب پواسون است. از معادلات ارائه شده می‌توان برای تخمین سریع مقادیر مدل یانگ و ضریب پواسون داربست های استخوانی ساخته شده از جنس هیدروکسی آپاتیت استفاده کرد.
گاهی چو طره تارک تمکین نهم به پات گه دست بندگی به میانت کمر کنم
در سال ۲۰۱۰ آلفونسو کوارون کار بر روی پروژه فیلم جاذبه را شروع کرد. در این راه، دیوید هیمن که پیش‌تر با هم در فیلم هری پاتر نیز کار کرده بودند وی را همراهی می‌کرد. داستان فیلم در خصوص یک فضانورد گرفتار در فضا بود و بازیگرانی چون ساندرا بولاک و جورج کلونی در آن بازی می‌کردند. در نهایت این فیلم در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. فیلم به قدری جذاب بود که نامزد دریافت ۹ جایزه اسکار در عناوین مختلفی شد که در بین آنها، آلفونسو کوارون توانست جایزه اسکار بهترین تدوین (به همراه یکی دیگر از عوامل فیلمش) و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برنده شود. وی اولین فیلم‌ساز کشورهای لاتین بود که این جایزه را از آن خود کرد.
سرهنگ مصر گوشه نشینی، منم کنون پاتابه یتیمی من، عطف دامن است
خنده خنده با من هکرده حکاته ذرّه ذرّه الماس مه دل دله بپاته
قانون ازدواج همجنس‌گرایان در اسپانیا از ۳ ژوئیه ۲۰۰۵ به اجرا درآمد. اسپانیا سومین کشور جهان بود که ازدواج همجنس‌گرایان را قانونی اعلام کرد. مجلس اسپانیا در ۳۰ ژوئن ۲۰۰۵ با رأی ۱۸۷ به ۱۴۷، قانون ازدواج همجنس‌گرایان را که مورد حمایت نخست‌وزیر، خوزه لوئیز رودریگز ساپاترو نیز بود، تصویب کرد. بدین ترتیب زوج‌های همجنس‌گرا از همهٔ حقوق زوج‌های دگرجنس‌گرا از جمله حق سرپرستی فرزند بهره‌مند شدند. این قانون از ۳ ژوئیه همان سال اجرا شد. تا یک سال پس از تصویب این قانون حدود ۴۵۰۰ زوج همجنس‌گرا در اسپانیا ازدواج کردند.
لامْ، لُورهْ تنه هَنْته عقیقْ بسٰاتنْ میم، من و تره دَرْ عالمْ نومْ بپاتنْ
در آوریل 2018، اعلام شد که آماندا کرو و رابرت پاتریک برای این فیلم انتخاب شدند
افشان آزاد (زاده ۱۲ فوریه ۱۹۸۸) بازیگر انگلیسی، بنگلادشی تبار است. او بیشتر به خاطر بازی در نقش پادما پتیل در فیلم‌های هری پاتر (فیلم) شهرت دارد.
فتاده زلف تو چون سایه چراغ به پات درست بوده که پای چراغ تاریک است
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کارپاتی لووف، باشگاه فوتبال شاختار دونتسک، و باشگاه فوتبال زوریا لوهانسک اشاره کرد.
بادهٔ پایندگی از کف ساقی گرفت آن که به پای قدح از همه بی‌پاتر است
مشکی به ته دوش کلا بزوئه چی سخت یا زنگی به گِلِ افتو هپاته رخت
اسا دیگر جا، مهرْ به دلْ شهْ بپاته بهِشْتِمهْ شه جان و سرْ ره به پاته
به قربان قد و بالات گردم بلاگردان سر تا پات گردم
از روی تو ایمهوش گر پرده بر اندازند خلقی بهوای دل درپات سر اندازند