ویولا
معنی کلمه ویولا در لغت نامه دهخدا

ویولا

معنی کلمه ویولا در لغت نامه دهخدا

ویولا. [ ی ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) یکی از سازهای زهی که به ویولون شباهت کامل دارد اما اندکی از آن بزرگتر است. صدای ویولا نیزاز صدای ویولون بم تر می باشد. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه ویولا در فرهنگ معین

(اِ. ) [ فر. ] (اِ. ) یکی از سازهای زهی که به ویولون شباهت کامل دارد اما اندکی از آن بزرگ تر است صدای ویولا نیز از صدای ویولون بم تر می باشد.

معنی کلمه ویولا در فرهنگ عمید

سازی شبیه ویولن و کمی بزرگ تر از آن، دارای چهار سیم.

معنی کلمه ویولا در فرهنگ فارسی

(اسم ) یکی از سازهای زهی که به ویلولون شباهت کامل دارد اما اندکی از آن بزرگتر است صدای ویولا نیز از صدای ویولون بم تر میباشد .

معنی کلمه ویولا در فرهنگ اسم ها

اسم: ویولا (دختر) (لاتین، ایتالیایی) (هنری) (تلفظ: viyola) (فارسی: ویولا) (انگلیسی: viyola)
معنی: نام نوعی ساز زهی از خانواده ویولن

معنی کلمه ویولا در دانشنامه عمومی

ویولا ( یا آلتو یا ویولن آلتو ) سازی زهی و آرشه ای است از خانواده ویولن. «ویولن آلتو» همانند ویولن نواخته می شود. ویولا کمی بزرگتر از ویولن است و صدای بم تر و عمیق تری دارد. این ساز دارای صدای میانی بین ویولن ( یک پنجم درست بالاتر ) و ویولن سل ( یک اکتاو پایین تر ) است. کوک سیم های ویولا به ترتیب از بم به زیر عبارتند از: دو ( C ) ، سل ( G ) ، رِ ( D ) و لا ( A ) .
• موسیقی برای ویولا در مقایسه با سازهای دیگر متفاوت است که در آن عمدتاً از کلید آلتو ( دو خط سوم ) استفاده می شود. هنگامی که موسیقی ویولا به بخش های بالاتر ( زیرتر ) قرار داشته باشد، از کلید سل استفاده می شود تا خواندن آن آسان تر شود.
• چهار سیم ویولا مانند ویولن با فاصلهٔ پنجم درست با هم کوک می شوند. زیرترین سیم نت لا با بسامد ۴۴۰ هرتز است که به فاصلهٔ ششم بزرگ بالای نت دوی وسط پیانو است.
• طول ویولا حدود ۵ سانتی متر بیشتر از ویلن است و به همین سبب وسعت صوتی آن بم تر است.
• دامنه صوتی نرمال از دو زیر تا دو میانی است که تا حدود سه اکتاو گسترش دارد.
• ویولا اغلب «صدایی درونی» را در کوارتت های زهی و آثار سمفونیک دارد و بیشتر از ویولن اول برای همراهی قطعات مورد استفاده قرار می گیرد.
ویولا (پیمونت). ویولا ( پیمونت ) ( به ایتالیایی: Viola ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان کونیو واقع شده است.
ویولا ۲۱٫۱ کیلومترمربع مساحت و ۴۷۰ نفر جمعیت دارد.
ویولا (روستا). ویولا ( روستا ) ( به انگلیسی: Viola, Illinois ) یک منطقهٔ مسکونی در ایالات متحده آمریکا است که در ایلینوی واقع شده است.
ویولا (فیلم). ویولا ( به ایتالیایی: Viol@ ) یک فیلم درام اِروتیک ایتالیایی به کارگردانی دوناتلا مایورکا است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.
• استفانیا روکا
• رونالدو راولو
• انیو فانتاستیکینی
• نری مارکوره
• مادالنا کریپا
معنی کلمه ویولا در فرهنگ معین
معنی کلمه ویولا در فرهنگ عمید
معنی کلمه ویولا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ویولا در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه ویولا در دانشنامه عمومی

معنی کلمه ویولا در دانشنامه آزاد فارسی

ویولا (viola)
ساز موسیقی زهی آرشه ای، عضو آلتوی خانوادۀ ویولن.این ساز با آوای گرفته و لرزان خود اغلب برای اجرای موسیقی ای سرشار از تأمل و تفکر به کار می رود، همچون مرثیه (۱۹۴۴) اثر استراوینسکی یا لاکریمائه (۱۹۵۰) اثر بریتن. وظیفۀ اصلی ویولا در کوارتت های زهی و ارکسترها، شرکت در ساختار هارمونی است. آهنگ سازانی همچون تِلمان، برلیوز، والتون، هیندمیت، و بارتوک برای این ساز کنسرتو ساخته اند.

جملاتی از کاربرد کلمه ویولا

در سال ۱۸۹۵ میلادی اشتوک با تئودور تامس دیدار کرد؛ دیداری که برای او سرنوشت‌ساز بود. تئودور تامِس در آن هنگام رهبر ارکستر سمفونیک شیکاگو بود و به‌نبال نوازندگان مستعد برای ارکسترش می‌گشت. تئودور تامِس پس از شنیدن ویولن‌نوازی اشتوک، او را به عنوان نوازندهٔ ویولا برای ارکستر سمفونیک شیکاگو استخدام کرد. تئودور خیلی زود متوجه شد که این نوازندهٔ جوان، استعداد عجیبی در رهبری ارکستر هم دارد و در سال ۱۸۹۹ میلادی او را به مقام «دستیار رهبر ارکستر» ارتقا داد. پس از مرگ تئودور تامس در ۴ ژانویهٔ ۱۹۰۵ میلادی، اشتوک جانشین او شد.
عموماً این گونه گزارش شده‌است که حدود ۲ درصد از پرونده‌های گزارش‌های تجاوز جنسی، تهمت بوده‌اند. در یک مرور آکادمیک در مجلهٔ «لویولای مرور قوانین لس‌آنجلس»، ادوارد گرییر نتوانست منابع دست‌اولی برای این رقمی که این‌قدر همه‌جا گفته می‌شود پیدا کند.
تابستان سال ۱۹۷۹ با مدیرعامل شدن دینو ویولا مقطع مهمی در تاریخ رم محسوب می‌شود. در زمان مدیریت وی رم به قله فوتبال ایتالیا دست پیدا کرد. در نخستین سال وی به عنوان مدیرعامل، رم با غلبه بر تورینو در فینال جام حذفی، به قهرمانی این رقابت‌ها رسید. بازیکنان جوانی مانند برونو کونتی، کارلو آنچلوتی و مهاجم گلزن تیم، روبرتو پروتزو، در ترکیب اصلی بودند.
رولا در پاویا، ایتالیا در ۲۲ آوریل ۱۷۵۷ متولد شد. در سال ۱۷۷۲، او اولین حضور خود را به‌عنوان تک‌نواز و آهنگ‌ساز با عنوان «اولین کنسرتو ویولای تابه‌حال شنیده» آغاز کرد.
آهنگ‌ساز این اثر برای یک کلارینت، یک فاگوت (باسون)، یک کُر (هورن)، دو ویولن، یک ویولا، یک ویولنسل، و یک کنترباس نوشته‌است. این سازبندی (اُرکِستراسیون) مشابه سازبندیِ سِپتِتِ لودویگ فان بتهوون است؛ آهنگ‌سازی که شوبرت بیش از همه تحت تأثیرِ او بود، و اُکتتِ شوبرت نیز، ا جهاتِ مختلف، حتی در شمارِ موومان‌ها، بسیار شبیه سپتتِ بتهوون است. تنها تفاوتِ بارزِ این دو اثر در کلیدِ اصلی شمارِ سازها است؛ یعنی اُکتتِ شوبرت یک ویولن (ویولنِ دوم) بر سپتتِ بتهوون افزون دارد.
در سال ۱۹۹۱ پس از مرگ دینو ویولا و با هدایت اوتاویو بیانکی رم به دیدار نهایی لیگ اروپا در برابر اینترمیلان رسید. اینترمیلان در دیدار رفت در خانه خود با دو گل رم را شکست داد و در دیدار برگشت تک گل ریتزیتلی برای قهرمانی رم کافی نبود و اینترمیلان قهرمان آن دوره از مسابقات شد.
این یک دسته‌بندی کلی بر اساس نوع ساز در ترکیب ارکستر است. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌شود، در سمت چپ رهبر ارکستر، گروه ویولن‌های اول و در کنار آن ویولن‌های دوم قرار دارند. در کنار ویولن‌ها، ویولاها و در کنار ویولاها، و یولنسل‌ها قرار دارند.