ویل دورانت

معنی کلمه ویل دورانت در دانشنامه آزاد فارسی

ویل دورانت (۱۸۸۵ـ۱۹۸۱)(Will Durant)
(نام کامل: ویلیام جیمز دورانت) مورخ و مـؤلف امریکایی. در ۱۹۱۷ با نوشتن پایان نامۀ خود فلسفه و مسئلۀ اجتماعی، از دانشگاه کلمبیا دانشنامۀ دکتری گرفت. در ۱۹۲۶ تاریخ فلسفه را منتشر کرد که با اقبال بی سابقه ای روبه رو شد و میلیون ها نسخه از آن به فروش رسید و نخستین اثر او بود که توسط عباس زریاب خویی به فارسی ترجمه شد. به دنبال آن کتاب لذات فلسفه را نوشت. این کتاب نیز توسط همو به فارسی ترجمه شد. مهم ترین اثر او تاریخ تمدن، در ۱۱ جلد (۱۹۳۵ـ۱۹۷۵) است، که جلد ۷ تا ۱۱ آن را با همکاری همسرش آریل دورانت (با نام اصلی ایدا کوفمان ۱۸۹۸ـ۱۹۸۱) نوشت. تاریخ تمدن کاری سترگ است که تاریخ جوامع بشری را از دوران های پیش از تاریخ تا قرن ۱۹م دربرمی گیرد. دهمین جلد این اثر، روسو و انقلاب (۱۹۶۷) جایزۀ پولیتزر را نصیب این زن و شوهر ساخت. آثار دیگر او عبارت اند از: دو زندگی نامه (در شرح احوال او و همسرش)؛ تفسیرهای زندگی و تفسیر تاریخ که به فارسی ترجمه شده و از استقبال خوبی در میان فارسی زبانان برخوردار بوده اند. ویل دورانت در ۱۳۲۷ش از ایران دیدن کرد.

معنی کلمه ویل دورانت در ویکی واژه

اویل‌دورنت
ویلیام جیمز دورانت، فیلسوف، تاریخ‌نگار و نویسنده مشهور اهل امریکا. واژه ویل دورانت ممکن است اتفاقی ابداع شده باشد چون جیمز در میانوندش قرار داد، با این اوصاف ترجمه ویلدورانت با گویش‌بهاری ویل‌دولان خواهد بود که به معنای ول گشتن، بیکار گشتن است.

جملاتی از کاربرد کلمه ویل دورانت

اوریپیدس در ۲۵ سالگی به نویسندگی روی آورد و مدت پنجاه سال به نوشتن ادامه داد و ۲۲ بار در جشن‌های دیونوسیوس شرکت کرد و پنج و به قولی چهار مرتبه رتبه اول مسابقات را به خود اختصاص داد و نخستین جایزه را در سال ۴۴۱ ق. م ربود. آریستوفانس از جمله کسانی بود که افکار الحادی اوریپیدس را حتی پس از مرگ وی مورد حمله و انتقاد قرار داد. به‌گونه‌ای که به‌قول ویل دورانت، اوریپیدس «در حدود سال ۴۱۰ ق. م به الحاد متهم شد و اندکی پس از آن، هوگیائونون تهمت دیگری بر او وارد کرد که قسمت عمدهٔ دارایی وی را به خطر می‌افکند.»
اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب از آثار مرتضی مطهری در مباحث اخلاق است که بر اساس بخشی از مقالات وی تدوین شده‌است. در این کتاب، مطهری می‌کوشد با اشاره به دیدگاه‌های ویل دورانت و برتراند راسل در زمینهٔ اخلاق جنسی و یافتن اهداف آنان از آزادی در امور جنسی، با تکیه بر منابع اسلامی پاسخ گوید، و این‌گونه مقایسه‌ای میان اسلام و جهان غرب در مسئلهٔ محدودیت یا عدم محدودیت امور جنسی در جامعه انجام دهد و از دیدگاه‌های اسلام دفاع کند.
۱۲. تاریخ تمدّن (عصر ناپلئون)، اثر ویل دورانت، ترجمه اسماعیل دولتشاهی و علی اصغر بهرام بیگی، تهران، علمی و فرهنگی، ۱۳۷۴.
در طول همهٔ اعصار و در بسیاری از تمدنها سطوح مختلفی از پوشش در شکل‌های گوناگون وجود داشته‌است. در منابعی مانند تاریخ ویل دورانت، تاریخ اسلام پطروشفسکی، تاریخ اجتماعی ایران تألیف مرتضی راوندی و حتی منابع قدیمی‌تر مانند تاریخ یونان و دنیا اثر هرودوت که پیش از میلاد مسیح نوشته شده‌است گزارش‌ها حاکی از این است که زنان و مردان هنگام حضور در جامعه دارای اندکی از پوشش بوده‌اند. حجاب در این معنا تأسیس شده توسط اسلام نیست، اما دربارهٔ حدود آن همواره تفاوت‌هایی وجود داشته‌است.
برای اطلاع دقیق‌تر از محتوای کتاب، لطفاً به بخش معرفی ویل دورانت از محتوای کتاب در ذیل توجه فرمائید.
۱۳. تاریخ تمدّن (آغاز عصر خرد)، اثر ویل دورانت.