ویسپرد
معنی کلمه ویسپرد در لغت نامه دهخدا

ویسپرد

معنی کلمه ویسپرد در لغت نامه دهخدا

ویس پرد. [ پ ِ رَ ] ( اِخ ) نام یکی از پنج بخش اوستای موجود. ( حاشیه برهان چ معین ). نام جزئی از اجزاء اوستای امروزی است شامل آداب پرستش. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه ویسپرد در فرهنگ عمید

یکی از بخش های اوستا.

معنی کلمه ویسپرد در فرهنگ فارسی

ویسپرت یکی از بخشهای پنجگانه که آن را میتوان مجموعه ای از ملحقات یسنا دانست و بهنگام مراسم دینی بدون یسنا سروده نمی شود و مخصوصا در اعیاد دینی شش گهنبار سال خوانده میشود . عده فصول ( کرده ) ویسپرد را بین ۲۵ تا ۲۷ ضبط کرده اند .
ویسپرت:یکی ازبخشهای اوستا

معنی کلمه ویسپرد در دانشنامه عمومی

وِیسپَرَد یکی از شش بخشِ اوستا و از ماخذِ اوستایی است.
واژه ویسپَرَد واژه ای ترکیبی است و از دو واژه اوستاییِ ویسپِ ( ویسپِه ) و رَتو ساخته شده و معنای آن همه ردان یا همه سران است.
ویسپرد ۲۳ کرده ( بخش ) و ۴۰۰۰ واژه دارد و در بارهٔ آیینِ شش گهنبار و نمازهای وابسته به آن است. در متنِ وسپرد از ایزدان، جهانِ مینوی و آسمان و هر چه در آن است و زمین با هر چه بر او است، یاد و ستوده شده است. در ویسپرد، همه جشن های دینی مزدیسنا و هنگام های ستایش و نماز از بامداد و نیمروز و شب و نمازهای افزوده برشمرده شده است و هر چه با ستایش و نیایش های دینی مزدیسنا پیوستگی دارد، همچون هوم و بَرسم، زُور و مَیزَد و بوی ستوده شده و خشنودیِ رد یا بزرگ مینویِ هر یک از آنان خواسته شده است.

معنی کلمه ویسپرد در دانشنامه آزاد فارسی

ویسْپَرَد
(در اوستایی به معنی «همه رَدان» و «سروران») از بخش های پنج گانۀ اوستا، از ملحقاتیسن ها. ویسپرد ۲۴ بخش و هر بخش بندهایی دارد و از جملۀ متون اوستای متأخر به شمار می رود و به همراه یسن ها در مراسم دینی نوروزی و گاهنبارها یا جشن های شش گانۀ فصلی خوانده می شود.

معنی کلمه ویسپرد در ویکی واژه

ویسپرد در اوستا - VISPE_RATAVO - تکمله متشابه‌المضمونی است به یسنه که احتمالا بعدها نوشته شده‌است. بخشی از قوانین مکتوب که در زمان ساسانیان کتاب اوستا را تشکیل می‌داد به چهار قسمت یسنه، وندیداد (ویدودات)، یشت‌ و ویسپرد تقسیم می‌گردد.

جملاتی از کاربرد کلمه ویسپرد

ویسپَرَد تحت‌اللفظی به معنی «همهٔ ردان (سروَران)» است و تامی به یسن‌ها دارد و مطالب آن از این متون اقتباس شده و مکمل آن‌ها است. ویسپرد همراه با یسن‌ها و خصوصاً در مراسم دینی نوروز گاهَنبارها (یا جشن‌های شش‌گانه فصلی) خوانده می‌شود. ویسپرد دارای ۲۴ «کَرده» (=تقسیر شده، بخش) است.
آتِروَخش یکی از طبقات روحانی در آیین زرتشتی بود. در قدیم، پیشوایان دینی هفت طبقه بودند و هریک برحسب مقام و وظیفه، نام و لقب مخصوصی داشت. آتروخش واژه‌ای پهلوی و نام پیشوایی بوده که به خدمت آذر مقدس می‌پرداخته است. اسامی این طبقات در وندیداد و ویسپرد آمده است.
از دیگر مراسم‌های روز پیش، تقدیس آب زوهر، تهیه پراهوم با کوبیدن هوم در هاون و همچنین تهیه جیوام می‌باشد. روز پس از مراسم را دو موبد که یکی در مقام زوت و دیگری در مقام راسپی است، برگزار می‌کنند. در آغاز، زوت یک اشم وهو می‌سراید و با راسپی مبادله واج و خواندن یسنا یا ویسپرد را آغاز می‌نمایند و در پایان این مراسم با پیشکش آب زوهر یا تقدیس شده با چاه آب به پایان می‌رسد.