ونیزی
معنی کلمه ونیزی در دانشنامه عمومی

ونیزی

معنی کلمه ونیزی در دانشنامه عمومی

ونیزی (فرانسه). ونیزی ( به فرانسوی: Venizy ) یک کمون در فرانسه است که در Canton of Brienon - sur - Armançon واقع شده است.
ونیزی ۴۳٫۶۸ کیلومترمربع مساحت و ۸۸۷ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه ونیزی

رکوبا دو فصل در اینتر میلان بازی کرد و نهایتاً به تیم یونیون ونیزیا که در حال سقوط به دسته پایین بود به صورت قرضی منتقل شد. رکوبا در ۱۹ بازی ۱۱ گل به ثمر رساند و ۹ پاس گل داد و در سایه تلاش‌های اوبود که تیم ونیز از سقوط به دسته پایین نجات پیدا کرد.
با کمک ونیزی‌ها، ژان پنجم و پسرانش در ژوئن ۱۳۷۹ موفق به فرار شده و آنها نیز با رفتن پیش سلطان مراد یکم به‌نوبهٔ خود از او تقاضای یاری نمودند. مراد با این خواستهٔ آنها به شرط پذیرش دوبارهٔ آندرونیکوس به‌عنوان جانشین ژان پنجم موافقت کرد و ژان پنجم همراه با سپاهیان ترک و به‌کمک ونیزی‌ها وارد قسطنطنیه شد و توانست در همان سال قدرت را از آندرونیکوس چهارم بازپس گیرد. ژان و مانوئل سپس پذیرفتند تا با پرداختن خراج به عثمانی‌ها از آنان کمک نظامی دریافت دارند و همچنین با واگذاری فیلادلفیا، آخرین منطقهٔ در تملک بیزانس در آصیای صغیر به ترکان نیز موافقت نمودند.
قسمت ۱۴ از فصل ۱۳، ایتالیایی‌ها به خصوص ونیزی‌ها را افرادی که در ادرار زندگی می‌کنند در ادرار عاشق می‌شوند و در ادرار آواز می‌خوانند، معرفی می‌کند.
نظریات جدید با مخالفت کلیسای کاتولیک روبرو شدند. گالیله به دلیل مدل خورشیدمرکزی که کفرآمیز تلقی می‌شد، محاکمه و مجبور به انکار آن شد. معروف‌ترین حامی ایده‌های مربوط به حیات فرازمینی در اوایل دوران مدرن، فیلسوف ایتالیایی جوردانو برونو بود که در قرن شانزدهم استدلال می‌کرد جهان هستی بی‌پایان است و هر ستاره توسط منظومهٔ سیاره‌ای خود احاطه شده‌است. برونو نوشته جهان‌های دیگر «فضیلت کمتر یا ماهیتی متفاوت از زمین ما ندارند» و مانند زمین «حیوانات و ساکنانی دارند.» اعتقاد برونو به تعدد جهان‌ها یکی از اتهاماتی بود که توسط تفتیش عقاید مقدس ونیزی علیه او مطرح و در نهایت به محاکمه و اعدام او منجر شد.
در سال ۱۳۲۰ م قرارداری با میشل دولفینو سفیر ونیز بست که مطابق آن ونیزیها حق داشتند در سراسر ایران به تجارت بپردازند و راه داران بایستی به آنها کمک کنند و حتی در صورت جنایت حق مجازات آنها را نداشتند. این شرایط را ایتالیا برای تجار ایرانی برقرار نکرده بود.