ونوس

ونوس

معنی کلمه ونوس در لغت نامه دهخدا

ونوس. [ وِ ] ( اِخ ) خدایی از خدایان یونان که الهه جمال و زیبایی بود. ربةالنوع زیبایی یونان قدیم و دختر ژوپیتر. خدای خدایان او را به وولکانوس داد. ونوس را در سراسر یونان و روم ستایش میکردند و از او مجسمه های زیبای فراوان به دست آمده است. ( ترجمه تمدن قدیم فوستل دُ کولانژ ).

معنی کلمه ونوس در فرهنگ معین

(وِ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - زهره ، ناهید. ۲ - رب النوع عشق در نزد یونانی ها.

معنی کلمه ونوس در فرهنگ عمید

= زُهره

معنی کلمه ونوس در فرهنگ فارسی

ربه النوع زیبائی و عشق و شادی و اصالت در نزد رومیهای غربی قدیم ( لاتینی های باستان ) که همردیف آفرودیت ( الهه زیبائی و عشق در یونان باستان ) میباشد. نقاشان و مجسمه سازان از زمان باستان تا کنون مجسمه ها و تابلوهای زیادی از ونوس ساخته اند . مشهورترین مجسمه های ونوس عبارتند از : ۱ - ونوس مدیسی مجسمه ای است از زمان باستان که در موزه افیس شهر فلورانس موجود است . ۲ - ونوس کالی پیژ - که آنهم مجسمه ای است قدیمی و در موزه شهر ناپل قرار دارد . ۳ - ونوس میلو - که آن نیز مجسمه ای است از عهد باستان و در موزه لوور قرار دارد. تابلوهای مشهوری که از ونوس تهیه شده عبارتند از : ۱ - تولد ونوس- که بوسیله کابانل نقاش مشهور فرانسوی در قرن نوزدهم تهیه شده است . ۲ - آرایش ونوس - که بوسیله پل بودری نقاش دیگر فرانسوی در قرن نوزدهم تهیه شده است .
زهره، ناهید، عشق وجمال درنزدرومی هاویونانی های قدیم

معنی کلمه ونوس در فرهنگ اسم ها

اسم: ونوس (دختر) (فرانسوی) (طبیعت، کهکشانی) (تلفظ: venus) (فارسی: ونوس) (انگلیسی: venus)
معنی: زهره، ناهید، رب النوع عشق در نزد یونانی ها، ( فرانسوی:venus )، ( در میتولوژی ) [اسطوره شناسی] ونوس یونانی یکی از نمادهای دیرینه ی آریایی و برداشت دوباره ای از ایزد بانوی آب های درخشان اردویسور آناهیتا یا مادر باکره است، که در روم باستان نیز به نام آفرودیت تجلی کرده است، اگرچه آناهیتا در میان ایرانیان باستان نماد پاکیزگی و نمایه ی زن کامل آریایی است، اما در یونان به گونه ای سمبل زیبایی، عشق و هوسرانی در آمده و در ادبیات لاتین نیز با همین چهره خودنمایی کرده و حتی شاعرانی چند او را گوهر عشق آمیز زندگی شناخته اند، ماه ویژه ی ونوس در یونان ماه مقدس آوریل Aperil یا ماه جوانه های شکوفاست، الهه زیبایی یونان، ستاره زهره

معنی کلمه ونوس در دانشنامه عمومی

ونوس (ترانه). ونوس ( به انگلیسی: Venus ) نام ترانه ای از گروه شاکینگ بلو است که در سال ۱۹۶۹ انتشار یافت. این ترانه در سال ۱۹۷۰ در آمریکا و پنج کشور اروپایی به رتبه اول رسید. هنگامی که این آهنگ توسط گروه باناناراما در سال ۱۹۸۶ بازخوانی شد مجدداً در آمریکا و شش کشور دیگر به رتبه اول جداول موسیقی رسید.
ونوس (کرجی). ونوس ( کرجی ) ( به انگلیسی: Venus ( yacht ) ) کشتی شخصی خانواده استیو جابز است که توسط شرکت کشتی سازی فیدشیپ و با طراحی فیلیپ استارک مهندس فرانسوی در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است که طول آن ۷۹٫۲۵ متر ( ۲۶۰٫۰ فوت ) است.

معنی کلمه ونوس در دانشنامه آزاد فارسی

وِنوس (Venus)
در اساطیر روم، الهۀ عشق و زیبایی، همتای آفرودیت در یونان. پاتریسینها (اشراف زاده های) روم ادعا می کردند که نسبشان به پسر او، آینئاس شاهزادۀ تروایی، می رسد و در نتیجه او را در مقام حامی مردم روم مقدس می شمردند. ونوس را در مقام الهۀ پیروزی نظامی و حامی بهار نیز می پرستیدند. چندین معبد بزرگ در رُم، به ویژه معابد باشکوهی که دو امپراتور روم، سِزار در ۴۶پ م و هادریانوس در ۱۳۵م، بنا کرده بودند، وقف ونوس بود. ونوس از قدیمی ترین خدایان و احتمالاً الهۀ باغ ها بوده است. مراسم ونوس اروکینا، که در آغاز دومین جنگ پونی در ۲۱۸پ م از سیسیل به روم راه یافت، حاکی از آن بود که او را با آفرودیت همانند می دانستند. در روم، او را با عناوینی نظیر اوبسکوئنس، پوست وُرتا، گِنِتریکس و ویکتریکس می پرستیدند.

معنی کلمه ونوس در ویکی واژه

زهره، ناهید.
رب النوع عشق در نزد یونانی‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه ونوس

اما در روایتی دیگر، بونادئا همسر فونوس محسوب می‌شد و بانوئی بود که در همه هنرها مهارت داشت و چندان محجوب بود که حتی از اتاق خود هم خارج نمی‌شد و جز شوهر مرد دیگری را ندیده بود. روزی بونادئا سبویی شراب نوشید و مست شد و فونوس چندان او را تنبیه کرد که از شدت آزار مُرد و فونوس او را در شمار خدابانوان قرار داد.
به موازات رشد دانش ادیان و مذاهب مختلف، ادعای ناپدید شدن جسم برخی از اشخاص مذهبی و اساطیری نیز وارد این مقوله شده است. در آیین یونان باستان، این روش خدایان بود تا برای برخی جسم جاودانه به وجود آورند از جمله اشخاصی چون کلیتوس، گانیمید، منلائوس و تیتونوس
هم‌چنین به‌طور سنتی در گیلان و قزوین از «آب کونوس» برای درمان دهان درد استفاده می‌شده‌است.
المپیا، تبلور یک روسپی کاملاً برهنه است که گل ارکیده‌ای در مویش دارد و به غیر از روبانی مشکی به دور گردنش و یک دمپایی پاشنه‌بلند بر پای چپش، چیز دیگری بر تن ندارد. خدمتکار سیاهپوست او در کنارش ایستاده است و سبد گلی در دست دارد که زن برهنه به آن بی‌توجه است و در عوض به روبرویش خیره شده است. در پایین پای زن برهنه گربه سیاهی ایستاده است. زن برهنه مانند نقاشی ونوس اوربینو اثر تیتیان دست چپش را روی پایش قرار داده است اما اندکی لاغرتر از زن تصویر شده در آن نقاشی است که همین موضوع او را جوان‌تر نشان می‌دهد.
در دور دوم ریاست جمهوری و در طول دهه هفتاد، او بارها نشانه‌هایی از تمایل دولت خود به ایجاد نوعی از رابطه با ایالات متحده را نشان داد؛ ولی همواره با شکست مواجه شد. سرانجام در اواخر دور دوم ریاست جمهوری او، دادگاهی در آلمان که به پرونده ترور میکونوس رسیدگی می‌کرد، طی حکمی علی خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی را به دادن دستور این ترور متهم کرد. این حکم موجب بحرانی میان ایران و اروپا شد. بحرانی که تا دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی ادامه یافت.