ولیکن

معنی کلمه ولیکن در لغت نامه دهخدا

ولیکن. [ وَ ک ِ ] ( حرف ربط ) اماله ولکن ( عربی ) به واو عطف است که افاده معنی استدراک می کند. برخی فارسیان را که در لغت عرب چندان تعمق نیست واو مذکور را جزو کلمه پنداشته گاهی واوی دیگر بر آن نیز می افزایند. ( از آنندراج ). استثنا را رساند. ولی. اما. ولیکن از ولکن عربی ممال شده و بنابراین کاف آن مکسور است نه مفتوح. اماله از ولکن عربی است. ( نشریه دانشکده ادبیات تبریز ) :
اگر بخردی درجهان دل مبند
که ناید به فرجام او جز گزند
به گاه بسودن چو مار است نرم
ولیکن گه زهر دادنْش گرم.فردوسی.ولیکن ز دستور باید شنید
بد و نیک بی او نیاید پدید.فردوسی.تنت زورمند است و لشکر گران
ولیکن در اقلیم دشمن مران.سعدی.جوانان گرچه خوب و دلربایند
ولیکن در وفابا کس نپایند.سعدی.رجوع به ولی ( حرف ربط )، اما، ولیک و لکن شود. || از این جهت. بالنتیجه. ( فرهنگ فارسی معین از التفهیم ، مقدمه ص «عز» ).

معنی کلمه ولیکن در فرهنگ معین

(وَ لِ کَ ) [ ع . ] (حر رب . ) ۱ - استثناء را رساند، ولی ، اما. ۲ - از این جهت .

معنی کلمه ولیکن در فرهنگ فارسی

ولی ولیک

معنی کلمه ولیکن در ویکی واژه

استثناء را رساند، ولی، اما.
از این جهت.

جملاتی از کاربرد کلمه ولیکن

اگر خواهی بتیغ تیز گیتی باز بستانی ولیکن از در ساعت بکف راد بگماری
نشان دارد ولیکن بی نشانست که راز دیده را هرگز ندانست
فیشر در یک خانواده یهودی در رودزیا بهی شمالی به دنیا آمد. وقتی سیزده ساله بود خانواده او به رودزیای جنوبی (زیمبابوه فعلی) نقل مکان کردند. در این زمان او در جنبش جوانان صهیونیست شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۹۶۰ میلادی او به اسرائیل سفر کرد و زبان عبری یادگرفت. او ابتدا قصد داشت در دانشگاه عبری اورشلیم تحصیل کند ولیکن بعد از اینکه موفق شد بورس از دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن اخذ کند به آنجا رفت. فیشر سپس به ایالات متحده رفت تا در دانشگاه ام.آی.تی. به ادامه تحصیل بپردازد. او مدرک دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه ام.آی.تی. دریافت کرد و در سال ۱۹۷۶ شهروند ایالات متحده شد.
فصل ۲۵ کتاب لاویان به کسانی که شمیتا را رعایت کنند وعده محصول زیاد می‌دهد و رعایت آن را آزمایش قوم یهود میداند. ولیکن به نظر می‌رسد که در تاریخ یهود این روز به‌طور کلی رعایت نمیشده‌است.
دریغ آمدم تربیت ستوران و آینه داری در محلت کوران. ولیکن در معنی باز بود و سلسله سخن دراز.
به غایت روشن و خوب و لطیفی ولیکن بی‌وفایی‌، گفت: «سن سن »
سیمون ترنت یک کودک دو ساله بود که گم شد و جسد او پیدا شد. پدر او ادعا کرد که او توسط یهودیان دزدیده شده و به قتل رسیده است. ۱۵ یهودی به مرگ محکوم شدند. سیمون به عنوان یک سنت شناخته شد و توسط پاپ سیکستوس پنجم در سال ۱۵۸۸ کانونیزه شد؛ ولیکن بعد از جنگ جهانی دوم و تغییر رویه کلیسای کاتولیک نسبت به یهودیان در سال ۱۹۶۵ میلادی پاپ پل ششم او را از مقام سنت خلع کرد.
ولیکن او جواب کس نداده ست کمان سخت بهر کش نهاده ست
ز خود درگذشتم که در وی رسم ولیکن ندانم بدو کی رسم
ولیکن سه سال است وین یک دقیقه بناچار باید که معلوم باشد
تفکر آریانیسم بر اساس این است که پسر خداوند همیشه وجود نداشت بلکه به وجود آمد و از این رو با خدای پدر متفاوت است. این اعتقاد بر پایه آیه ۱۴:۲۸ از انجیل یوحنا است که می‌گوید «پدرم بزرگتر از من است». تمامی کلیساهای اصلی مسیحیت نظیر کلیسای ارتدوکس، کاتولیک و بیشتر شاخه‌های پروتستانیسم هنوز نیز با نظرات آریوس مخالف هستند ولیکن بعضی از شاخه‌های تازه به وجود آمده مسیحیت بعضی از نظرات آریوس را قبول کرده‌اند.
محسوب در شمار ولیکن نه آشکار نقش دهان تنگ تو چون فارد و ز باد
خبر اندر نمود جسم و جانست ولیکن بی خبر این سر ندانست
ما همی کوشیم و جمعی هم ولیکن ملک وصل تا کرا بخشد سعادت کاین نه از کوشیدنست
شخصیت او بسیار کاریزماتیک بود و او نام خدا را بسیار در انظار عمومی بر زبان می‌آورد با اینکه این کار ممنوع بود. در این زمان به نظر می‌آمد که کابالا قهرمان خود را یافته‌است؛ ولیکن این دوران بعد از اینکه زوی تصمیم گرفت در سن چهل سالگی تحت فشار سلطان عثمانی به اسلام بگرود پایان یافت؛ ولیکن بعضی پیروان او که مایل نبودند او را ترک کنند همراه او به اسلام گرویدند.