ولرم

معنی کلمه ولرم در لغت نامه دهخدا

ولرم. [ وِ ل َ ] ( ص ) در تداول ، نیمه گرم. آنچه بین گرم و سرد باشد. دارای حرارتی نزدیک به حرارت بدن انسان. توضیح اینکه این صفت را بیشتر برای مایعات و مشروبات گرم به کار میبرند هرچندکه ممکن است آن را درمورد غذاهای جامد و دیگر جمادات هم به کار برد. ( فرهنگ لغات عامیانه جمال زاده ).

معنی کلمه ولرم در فرهنگ معین

(وِ لَ ) (ص . ) (عا. ) آب نیمه گرم .

معنی کلمه ولرم در فرهنگ عمید

آبی که نه داغ باشد نه سرد، نیم گرم.

معنی کلمه ولرم در فرهنگ فارسی

نیم گرم، آبی که نه داغ باشدنه سرد
(صفت ) آنچه که بین گرم و سرد باشد دارای حرارتی نزدیک بحرارت بدن انسان : آب نیم گرم ولمر چای ولرم . توضیح این صفت رابیشتر برای مایعات و مشروبات گرم بکارمی برند هر چند که ممکن است آنرا در مورد غذاهای جامد و دیگر جمادات هم بکار برد .

معنی کلمه ولرم در ویکی واژه

(عا.)
tiepido
آب نیمه گرم.

جملاتی از کاربرد کلمه ولرم

دانشمندان عصر جدید همانند فرانسیس بیکن این نکته که " آب کمی ولرم‌تر سریع تر از آب سرد، یخ می‌بندد " را متذکر شده‌اند. رنه دکارت در کتاب گفتار در روش خویش نوشته است:" هر شخصی به تجربه می‌تواند ببیند، آبی که برای مدت طولانی در تماس با آتش نگهداری شده‌است (منظور این است که آب داغ باشد) سریع تر از آب‌های دیگر (با دمای پایین‌تر از آب مذکور) یخ می‌بندد. زیرا آن ذراتی از آب که می‌توانند خم‌های (امروزه پیوند نامیده می‌شوند) تبخیری نگه دارند به علت حرارت دیدن آب از بین رفته‌اند و دیگر نمی‌توانند متوقف کنند."
ریختن مداوم آب (ولرم) بر روی نواحی سوخته مهم‌ترین راه کمک است. این کار حداقل نیم ساعت ادامه دهید.