وقایع

معنی کلمه وقایع در لغت نامه دهخدا

وقایع. [ وَ ی ِ ] ( ع اِ ) ج ِ وقیعة. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
- وقایع العرب ؛ ایام حروب و اخبار ایشان. ( از منتهی الارب ). روزهای جنگ تازیان و داستانهای تازیان. ( ناظم الاطباء ). اخبار کارزارها. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).
|| در تداول ، سرگذشت ها. اتفاقات. رویدادها وحوادث و احوال. ( آنندراج ). در تداول فارسی وقایع جمع واقعه گرفته میشود. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه وقایع در فرهنگ معین

(وَ ی ) [ ع . وقائع ] (اِ. ) جِ وقیعه ، حوادث ، سرگذشت ها.

معنی کلمه وقایع در فرهنگ عمید

۱. = واقعه
۲. (تصوف ) حالات روحی که بر سالک عارض می شود.

معنی کلمه وقایع در فرهنگ فارسی

حوادث و آسیب هاوسرگذشت هاوصدمات
(اسم ) جمع وقیعه ( وقیعه ) . ۱- آسیب جنگ . ۲- جنگ پیکار. ۳- سرگذشتها اتفاقات : (( بر کیارق ... بروزگار او حوادث و وقایع بسیار افتاد . ) ) یا وقایع عرب . روزهای جنگ تازیان و داستانهای آنها. توضیح در تداول ایرانیان وقایع جمع ((واقعه ) ) گرفته میشود .

معنی کلمه وقایع در ویکی واژه

وقائع
جِ وقیعه ؛ حوادث، سرگذشت‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه وقایع

و این اختلافات و تفاوتات هر کسی فرق نتواند کرد و باز نتواند شناخت جز شیخی کامل. و چون سالک وقایع شناس نبود در وقایع بند شود و راه نتواند رفت. یکی از ضرورات احتیاج بشیخ این است.
بدانک سالک چون در مجاهدت و ریاضت نفس و تصفیه دل شروع کند او را بر ملک و ملکوت عبور و سلوک پدید آید و در هر مقام مناسب حال او وقایع کشف افتد گاه بود که در صورت خوابی صالح بود و گاه بود که واقعه غیبی بود.
طلب کن گوشه امن و فراغی که عالم نیست خالی از وقایع
کز ملل پیش در این روزگار خامه همی گشت وقایع نگار
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به اسکندر، بی غم، عشق و بلایای دیگر، وقایع‌نگاری فرانکنشتاین و پلیدی‌های داوینچی اشاره کرد.
واقع به وقعه ای شده کز فرط بی کسی خون گلوی ماست وقایع نگار ما
مفاسد قطع گشت و صلح واقع به هر جانب نوشتند این وقایع
زاهد نشد آگاه ز اسرار خرابات ادراک وقایع نکند مردم عامی
اعدا کشیده‌اند ازو ،آنچه مشرکان در خیبر از وقایع حیدر کشیده‌اند
در ماه اوت سال ۲۰۰۲ بیشتر جلسه‌هایی در استودیو برای پخش دوم روسی خود آغاز کرد. آلسو در همان زمان برای اجرای کنسرت در مسکو آماده شد. آلبوم «سه‌گانه» توسط روزنامه‌های محلی به عنوان یکی از «وقایع مهم اجتماعی و فرهنگی» تلقی شده‌است. آلبوم سه‌گانه ایده‌ای منحصربه‌فرد با سه اجرای متفاوت بود که تا به حال هیچ خواننده‌ای نتوانسته در ۱۰ روز آن را آماده کند.
این اثر به سرگذشت سومین لشکرکشی صلیبی به شرق و احوال و وضعیت‌ها صلیبی‌ها اختصاص دارد. با وجود این، از حوادث و وقایع ما قبل آن نیز آگاهی می‌دهد. به‌علاوه، این منظومه مخاطب را با اعمالی نظیر انواع مهارت‌های جنگی، شجاعت، روحیه و اخلاق جنگجویان در اردوگاه صلیبی آشنا می‌کند.
قل لن یتفعکم الفرار فی البحر والبر وقایع بعد از ورود قسوره الزمانی در تلو کتابی مستطاب که رشک نگار ارژنگ و مانی بود، بملاحظه رسید و مژدة سلامتی وجود مسعود موجب هزار گونه فرح و شادمانی گردید.
سکه‌های درهم عربی، ساسانی و عربی-ساسانی که در اطراف سن پیترزبورگ یافته شده و شیوهٔ ضرب برخی سکه‌ها در دوران علویان طبرستان، نیز از آثاری هستند که اطلاعاتی از وقایع و زمان آن‌ها می‌دهند.