وسواسی

معنی کلمه وسواسی در لغت نامه دهخدا

وسواسی. [ وَس ْ ] ( ص نسبی ) منسوب به وسواس. ( ناظم الاطباء ). کسی که دارای وسواس است. مردد. دودل. ( فرهنگ فارسی معین ). || آنکه در کارها همیشه شک آورد و سرگردان باشد و هرگز یقین نکند. || آنکه اندیشه های بد کند. || غمگین و ملول. ( ناظم الاطباء ). رجوع به وسواس شود.

معنی کلمه وسواسی در فرهنگ معین

(وَ ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) کسی که دارای وسواس است ، مردد، دو دل .

معنی کلمه وسواسی در فرهنگ فارسی

(صفت ) کسی که دارای وسواساست مردد دو دل .

جملاتی از کاربرد کلمه وسواسی

قهرمان داستان که آقای هابلوت نام دارد؛ فردی است وسواسی و محافظه کار که در آپارتمان کوچکی زندگی می کند و از تغییر در زندگی اش به شدت می ترسد. زندگی این فرد با یافتن یک سگ خیابانی متحول می شود.
سندی مک کنزی (استوارت گرنجر) آخرین شکار خود را با شریک جدیدش، چارلز گیلسون وسواسی (رابرت تیلور) آغاز می‌کند. در حالی که مک کنزی از شکار بوفالو خسته شده‌است، گیلسون یک گله کل گاومیش را در یک زمان می‌کشد. در این بین گیلسون بر اساس اتفاقاتی یک زن هندی و پسرش را به اسارت می‌گیرد.
تا تو در بند نفس وسواسی دشمن خود ز دوست نشناسی
شانه با صد دست از بست و گشادش درهم است قفل وسواسی که می گویند، زلف پر خم است؟
اگر چه خرد را ره روشن است ولی سخت وسواسی و پرفن است
شیخ وسواسی نهد در بزم رندان چون قدم جامه را از پیش و از پس بایدش بالا زدن
ابو نصیر به خدمت آن حضرت شکایت کرد از وسواسی، که او را در امر دنیا عارض می شد حضرت فرمود: «ای أبو محمد یاد آور زمانی را که بندهای اعضای تو در قبر از یکدیگر جدا خواهد شد و دوستان تو، تو را در قبر خواهند گذاشت و سر آن را خواهند پوشید و تو را تنها در آنجا خواهند گذاشت و به خانه های خود برخواهند گشت و کرم از سوراخهای بینی تو بیرون خواهد آمد و مار و مور زمین گوشت بدن تو را خواهند خورد .
ایدئولوژی نازیسم شامل عناصری از «بهداشت نژادی»، یوژنیک، یهودستیزی، پان-آلمانیسم و توسعه طلبی قلمرویی بود. آدولف هیتلر و حزب نازی‌اش «مسئله یهودی» وسواسی شده بودند. هم در جریان و هم بلافاصله پس از تصرف قدرت توسط نازی‌ها در آلمان در سال ۱۹۳۳، اعمال خشونت علیه یهودیان آلمانی همه جا فراگیر شد و قوانینی تصویب شد که آن‌ها را از برخی مشاغل، از جمله خدمات مدنی و حقوق، محروم می‌کرد.
حیف باشد خود که شیطان در جهان خود تووسواسی شوی با این و آن
در وسواس فکری، فرد قادر نیست فکر، احساس یا عقیده‌ای تکراری و مزاحم را از ذهن خود بیرون کند. افکار وسواسی می‌توانند بسیار ناراحت‌کننده، وحشت‌آور یا وحشیانه باشد.
افکار وسواسی می‌توانند باعث شوند که فرد به سمت عادات وسواسی گرایش پیدا کند، یعنی عمل یا اعمالی را به‌طور مکرر انجام دهد (وسواس عملی). مانند شستن مکرر دست‌ها، بالا کشیدن بینی،... اعمال وسواسی هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارند.
دامن به کمر بر زده هر یک ز پس و پیش چون زاهد وسواسی در کوچهٔ خمار
مربوط به شخصیت وابسته دیده می‌شود. همچنین هم ابتلایی بین اختلال انباشت گری و اختلال وسواسی-جبری
چو نیست عادت تو مستقیم بر یک حال رواست گر همه ساله اسیر وسواسی
زان گرفتار دامِ وسواسی که به هر کسوتیش نشناسی
دلا اندر چه وسواسی که دود از نور نشناسی بسوز از عشق نور او درون نار چون عودی