وسطی
معنی کلمه وسطی در لغت نامه دهخدا

وسطی

معنی کلمه وسطی در لغت نامه دهخدا

وسطی. [ وُ طا ] ( ع ص ) مؤنث اوسط. ( ناظم الاطباء ) ( مهذب الاسماء ). رجوع به اوسط شود. || انگشت میانگی. ( منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء ). انگشت که میان سبابه و بنصر نهاده است. ( از اقرب الموارد ). انگشت میانی. ( ناظم الاطباء ).
- صلوة وسطی . رجوع به ذیل همین مدخل شود.
- قرون وسطی . رجوع به ذیل همین مدخل شود.
وسطی. [ وَ س َ ] ( ص نسبی ) منسوب به وسط، یعنی میانی. ( ناظم الاطباء ). رجوع به وسط شود.

معنی کلمه وسطی در فرهنگ معین

(وُ طا ) [ ع . ] (ص . ) مؤنث اوسط ، میانی ، میانه .

معنی کلمه وسطی در فرهنگ عمید

میانه، میانی: قرون وسطی.

معنی کلمه وسطی در فرهنگ فارسی

میانه، انگشت میانه، بین عنصروسبابه
(صفت ) مونث اوسط میانی . یا انگشت وسطی . انگشتی که دروسط پنج انگشت دست وپاجای دارد انگشت میانه .

معنی کلمه وسطی در دانشنامه عمومی

وَسَطی یا داژبال ( انگلیسی: dodgeball ) با نام به معنای وسط زدن، به هر بازی که در آن بازیکنان سعی کنند دیگر بازیکنان را با توپ بزنند و دیگر بازیکنان مانع از برخورد توپ به خودشان شوند، گفته می شود. انواع گوناگونی از این بازی وجود دارد؛ فهرست گونه های وسطی را ببینید.
به بازیکن وسط در اصطلاح عامه خرس وسط یا به اختصار خرس گفته می شود.
این بازی تقریباً عکس بازی دست رشته است که در آن بازیکنان وسط و میانه تلاش می کنند توپ را دریافت یا قطع کنند. این ورزش توسط آقای محمد وثوق از توابع کهریز کرمانشاه اختراع شده و هدف او از شروع این ورزش دوستی و ارتباط با جنس مخالف خود بوده است.
پس از تقسیم بازیکنان به دو گروه برابر، یکی از گروه ها به قید قرعه با شیر یا خط در میانهٔ محوطهٔ بازی قرار می گیرد و گروه دیگر، در دو قسمت، به طرفین عرضی محوطهٔ بازی می روند.
با پرتاب توپ به وسیلهٔ یکی از بازیکنان گروه کناری، بازی آغاز می شود. تلاش گروه کناری نشانه رفتن و زدن افراد گروه وسطی زمینهٔ سوختن و اخراج آنان را فراهم کند.
گروه میانی هم می کوشد تا با حرکات سریع مانع از اصابت توپ به خود شوند و اگر یار سوخته ای داشته باشند، با گرفتن توپ در هوا که در اصطلاح گُل ( بُل نیز گفته می شود ) گفته می شود ( که یک امتیاز به شمار می رود ) ، او را به بازی برگردانند.
اکنون شاید به مرحله ای رسیده باشیم که فقط یک نفر از گروه میانی، در داخل میدان باقی مانده باشد که اگر تا ۱۰ شماره پرتاب نتوانند او را هدف گیری کرده و بزنند، همهٔ یاران سوختهٔ گروهش را احیا کرده، و همگی به میانهٔ میدان بازگشته و بازی ادامه خواهد یافت.
به طور کلی بهتر است که ابعاد زمین بازی با سن وسال بازیکنان تناسب داشته باشد.
برخی مقررات بازی:
• اگر تمامی بازیکنان میانی در محدودهٔ میدان باشند، هر توپ گرفته شده به عنوان یک امتیاز ذخیرهٔ ضداخراجی محسوب می شود و اخراجی و اخراج ها را به تأخیر می اندازد.
• گرفتن توپ پس از برخورد با زمین موجب حذف بازیکن است.
• معمولاً خطوطی برای دور محوطه بازی و برای کسانی که توپ را پرتاب می کنند در نظر گرفته می شود که اگر پرتاب کننده جلوتر از خط خود باشد و کسی را با توپ زده باشد پرتاب او قبول نمی شود و اگر بازیکنان میانی از خط محوطه خود خارج شوند از بازی اخراج می شوند تا وقتی گلی برایشان گرفته شود - کسی توپ را در هوا بگیرد و او را وارد بازی کند - یا تا وقتی که یک نفر بماند و ده پرتاب را پشت سر بگذارد. و اگر توپ به زمین بخورد بعد به فرد وسط بخورد حساب نیست.

معنی کلمه وسطی در ویکی واژه

مؤنث اوسط ؛ میانی، میانه.

جملاتی از کاربرد کلمه وسطی

طلبتکم خمسین من حجة اذا بوسطی فیه زنار
اقسم اللَّه به لانّ فیه عبرة للنّاظرین. و قیل: المراد بالعصر آخر النّهار، و خصّ بالقسم لانّ فیه خواتیم الاعمال. و قال مقاتل: اقسم بصلاة العصر و هی صلاة الوسطی.
بطن‌های اوسطی و برزخی هر یکی دو وجه دارد یا اخی
شیخ الاسلام گفت: که واسطی امام توحید است امام مشرق در علم اشارت. ووی از عراق بجوانی بیامده بود، آنجا ویرا سخن کم است، بمرو آمد گفت: شهر بشهر می‌گردم در آرزوی نیوشنده. ویرا پرسیدند: کی چرا بمرو آرام گرفتی. گفت: ایشانرا تیز فهم‌تر یافتم. بمرو برفته پیش از سنه عشرین و ثلثمائه، و تربت آنجاست معروف و مشهور و سخنان او بمرو بسیار است. شیخ الاسلام گفت: که ازان کس است که فرو می‌نگرم، و کسی کی فازو می‌نگرم، و کسی که برو می‌نگرم، فرو یحیی معاذ رازی می‌نگرم، و فرا نصرآبادی می‌نگرم، و برو وسطی می‌‌نگرم. پس ازان گفت آنچ گفت.
امام‌حسن وسطی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قصر شیرین در استان کرمانشاه ایران است.
هر کدامی ازین سه ای دانا اولی اوسطی و یا اعلی
گروهی بر این باورند؛ که مفاهیم لیبرالیسم یا آزادی‌خواهی و مشارکت دموکراتیک پیش‌تر در قرون وسطی اسلامی وجود داشته‌است. حامیان خلافت راشدین آن را به عنوان یک نمونه آغازین از یک حکومت دموکراتیک اسلامی مطرح می‌کنند، برخی ادعا می‌کنند که توسعه دموکراسی در دنیای اسلام، نهایتاً با روابط شیعه-سنی متوقف شده‌است.
درد پرده سوز درد دین است، و مرد گامزن مرد دیندار. آن کافر مدبر که دین بدروغ داشت و اسلام پس پشت انداخت، بنگر که ربّ العالمین با مصطفی (ص) حبیب خویش از بهر آن مدبر چه خطاب می‌کند و کافر را چه بیم میدهد: أَ رَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ ای محمد می‌بینی آن مرد شقیّ ولید بلید و بو جهل پر جهل که دین اسلام را جحود می‌آرند و نبوّت ترا و معجزات ترا انکار می‌کنند؟! ای محمد دین را چه زیان دارد که ایشان آن را نپذیرند و از ناپذیرفتن ایشان در دین چه نقصان آید؟ «انّ هذا الدّین متین» دین اسلام دست آویزی استوارست، آن را گسستن و شکستن نیست «لَا انْفِصامَ لَها» محجّة وسطی است و عروة وثقی. بر لسان اهل حقیقت دین آنست که: در راه عبودیّت انقیاد کلّی پیش گیری و روی از همه درگاه‌ها بگردانی، پناه بازو دهی و درو گریزی.
و نماز دیگر را وسطی خوانند یعنی که این نماز بمیان پنج نماز اندر است که اندر شبانه روز بر مردم واجب است نماز بامداد و نماز پیشین پیش ازوست و نماز شام و نماز خفتن پس ازوست و او اندر میانه است (تاویلش آنست که ) مر اساس را تعلیم از ناطق است و تایید از ثانی است همچنانکه این نماز میان نماز پیشین است و نماز شام نماز پیشین دلیل ناطق است و نماز شام دلیل ثانیست و خدایتعالی فرموده است نگاه داشتن مر نماز ها را خاصه نماز دیگر را قوله تعالی:حافظوا علی الصلوات و الصلوه الوسطی همیگوید نمازها را نگاه دارید خاصه نماز دیگر را بحکم این وصیت که خدایتعالی همیگوید لازم آید مر نماز دیگر را نگاه داشتن که شرط پذیرفتن وصیت اندرکاری آن باشد که آنرا زود کنی و زود کردن آن باشد (که وقتی که ) آفتاب بدان رسد که نماز پیشین کرده باشی و نزدیکتر از آن باشد که بفرو شدن آفتاب نماز دیگر کنی معنی این قول آنست که اساس را تعلیم از ناطق بود و تایید از ثانی ولیکن او با ناطق مناسبت بیشتر داشت بدانچه همچون او جسمانی بود پس باید که نماز دیگر که دلیل بر اساس است سوی نماز پیشین نزدیکتر باشد (تا نماز ) شام و بدانچه همیگوید که نماز ها را نگاه دارید خاصه نماز دیگر را آن همیخواهد که پنج حد (را) که پنج نماز دلیل بر ایشانست اطاعت دارید خاصه مر اساس را که همه حدود را با تاویل او توانید شناختن پس بدین روی اساس قبله نماز دیگر آمد مرگزاردن شکر خدایرا و نیز خبراست از رسول صلی الله علیه و آله و سلم :من فاتته صلوه العصر فکا نما وتر اهله و ما له هر کرا نماز دیگر فوت شده باشد چنانست که اهل و مال او فوت شد و تاویل اهل مستجیب است و تاویل مال علم است یعنی هر که با ساس نپیوندد نه علم یابد و نه دعوت.
تصویر ده بهشت در کتاب بیانگر بسط مدل هفت بهشت باستانی است. این کیهان شناسی پیشرفته، در مسیحیت قرون وسطی بیشتر توسعه یافت.
اولین ابهام و پس سبابه پس وسطی بود خنصر و بنصر به تازی بشنو از من بی‌گزند
در آغاز قرن هفتم، اسلاوها به تدریج مسیحی شدند (هم ارتدکس یونانی و هم کاتولیک رومی). در قرن دوازدهم، آنها جمعیت اصلی تعدادی از ایالت‌های مسیحی قرون وسطی بودند: اسلاوهای شرقی در روس کی‌یف ، اسلاوهای جنوبی در امپراتوری بلغارستان ، شاهزاده صربستان ، دوک‌نشین کرواسی و بانات بوسنی ، و اسلاوهای غربی در نیترا, موراویای بزرگ, دوک‌نشین بوهمیا و پادشاهی لهستان، قدیمی‌ترین حکومت اسلاوهای شناخته شده در تاریخ، کارانتانیا بود که در قرن هفتم توسط اسلاوهای آلپ شرقی، اجداد اسلوونیایی‌های امروزی تأسیس شد. سکونتگاه اسلاوها در رشته کوه های آلپ شرقی شامل اسلوونی امروزی، فریول شرقی و بخش‌های بزرگی از ‌اتریش امروزی است.