وزرا

معنی کلمه وزرا در لغت نامه دهخدا

وزرا. [ وُ زَ ] ( ع اِ ) وزراء. ج ِ وزیر. وزیران و دستوران. ( ناظم الاطباء ) :
آن وزیری که چون دگر وزرا
وزرورزی نکرد در یک باب.سوزنی.وزرای نوشیروان در مهمی از مصالح مملکت اندیشه همی کردند. ( گلستان سعدی ). یکی از وزرای نیک محضر گفت. ( گلستان سعدی ).
وزرا ملک را امینانند
کارفرمای دولت اینانند.اوحدی.رجوع به وزراء شود.

معنی کلمه وزرا در فرهنگ معین

(وُ زَ ) [ ع . وزراء ] (اِ. ) جِ وزیر.

معنی کلمه وزرا در فرهنگ عمید

= وزیر

معنی کلمه وزرا در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع وزیر .

معنی کلمه وزرا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
وزر (۲۷ بار)
(بر وزن جسر) به معنی ثقل و سنگینی است طبرسی گفته اشتقاق آن از وَزَر (بر وزن فرس) است. راغب گفته: وزر به معنی سنگینی است به علت تشبیه به کوه. پس مطلب طبرسی و راغب هر دو یکی است. قران مجید هریک بجای دیگری آمده است مثل . . ناگفته نماند وزر مصدر واسم هردوآمده است (سنگینی، سنگین یعنی بار) و اغلب در گناه بکار رفته‏که بار سنگینی است به گردن گناهکار. ولی در غیر گناه نیز آمده چنانکه خواهیم گفت. * . هر که از آن اعراض کند روز قیامت بار گناه را حمل خواهد نمود. * . آنها گناهان خویش را به دوش می‏کشند آگاه باش بد است آنچه حمل می‏کنند «یَزِروُنَ» حمل بار سنگین است. * . «وازِرَةٌ - اُخْری» صفت نفس اند یعنی: هیچ نفس حامل گناه،گناه نفس دیگری را حمل نمی‏کند و هر کس گناه خویش را به دوش می‏کشد. *** * . مراد از وزر ظاهرا سنگینی رسالت و تنگی سینه از آن است در مقابل عدم قبول مردم، که آن حضرت سنگینی آن را کاملا احساس می‏کرد و ظاهرا «أَنْقَضَ ظَهْرَکَ» اشاره به احساس کامل آن است و وضع وزر همان شرح صدر و انفاذ دین و توفیق پیشرفت آن است یعنی آیا سینه ات را وسیع نکردیم ،بار سنگینت را از تو برداشتیم باری که به پشتت سنگینی می‏کرد. در این آیه وِزْر به معنی ثقل آمده نه گناه ایضا در آیه . مراد زیورآلات است که اوزار و اثقال نامیده شده، بقولی بنی اسرائیل آنها را از فرعونیان عاریه گرفته بودندو پس ندادند وخود را مجرم دانسته و اوزار گفته‏اند و نیز در آیه . که به معنی اسباب جنگ است گویند سلاح جنگ را از آن اوزار گویند که بر حامل آن ثقیل است. * . وزیر به معنی کمک و یار است که مقداری از وظائف بالا دست خویش را حمل می‏کند. و آن دوبار در قران مجید آمده و هر دو در باره هارون «علیه السلام» است. . .

معنی کلمه وزرا در ویکی واژه

وزراء
جِ وزیر.

جملاتی از کاربرد کلمه وزرا

آکادمی حقوق بین‌الملل لاهه مرکزی برای آموزش سطح بالا در حقوق بین‌الملل عمومی و خصوصی است که در کاخ صلح در لاهه، هلند مستقر است. دوره‌ها به زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شود و در کاخ صلح برگزار می‌شود. این آکادمی به دلیل برنامه دوره‌های تابستانی مشهور است. فارغ التحصیلان آکادمی و دانشکده‌های فعلی / سابق این آکادمی شامل روسای ایالت‌ها، وزرای امور خارجه، سفیران، ۱۲ قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری، یک دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و دو فرد دریافت کننده جایزه نوبل هستند.
از جمله محاکمات او می‌توان به حضور در هیئت قضات محاکمه تیمورتاش (۱۳۱۱)، محاکمه سرپاس مختاری (۱۳۲۱) اشاره کرد. او همچنین جزء هیئت تصفیه کارمندان دولت در سال ۱۳۲۹ و هیئت معتمدان برای محاکمه وزرا (۱۳۴۶) انتخاب شد.
ز راستیست پی زده و بندبند رمح وزراستیست سر زده تیراز گشادشست
ای وزرا تا بچند در گله ما راهنمائی کنید گرگ کهن را
در این ساختار پیچیده جناح چپ که برخلاف سایر جناح‌ها از داشتن یک رهبر قدرتمند (مانند هاشمی و خامنه‌ای) در راس خود محروم بود، قدرت خود را از دست داده و به تدریج صحنه سیاسی کشور را واگذار کرده بود. با این‌حال در دوران ریاست جمهوری هاشمی، او تأکید داشت که «هر کسی در خط امام است با ما اختلافی ندارد». به استناد همین اندیشه وزرایی از جناح چپ نیز در کابینه او حضور داشتند.
او در ۷ مارس ۱۸۲۱ پسرش شاهزاده پدرو را منصوب کرده بود که بر برزیل حکومت کند. پادشاه در ۲۶ آوریل به اروپا رفت. در حالی که دم پدرو در برزیل با کمک وزرای پادشاهی مانند وزرای جنگ، دریایی و دارایی، باقی ماند.
جز یکی مرتبت نماند که هست جایگاه نشستن وزرا
نه فاسق است در ایران ریاست وزرا که او به تجربه سرمشق از زنان گیرد
آقاسی سوقومونی سارگسیان (ارمنی: Աղասի Սողոմոնի Սարգսյան؛ زادهٔ ۱۵ ژانویهٔ ۱۹۰۵ - درگذشته فوریهٔ ۱۹۸۵) یک سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ اکتبر ۱۹۴۳ تا ۲۹ مارس ۱۹۴۷ تاریخ سمت ریاست شورای کمیساریای خلق و ریاست شورای وزرا (نخست‌وزیری ارمنستان) را برعهده داشت.
ترک شاهی گیر کو شاهست و بس اوزراز هرکس آگاهست و بس
بنابراین در این دوران، مدرسه عشایری در منطقه ترکمن صحرا، خرم‌آباد، و همچنین دارالتربیه عشایری تهران راه‌اندازی شد. برخی منابع، تأسیس مدرسه عشایری (دارالتربیه عشایری) را به علی اصغر حکمت (از وزرای معارف دوران رضاشاه) نسبت می‌دهند. از آنجا که علی اصغر حکمت در سال ۱۳۱۲ به وزارت فرهنگ رسید، به نظر می‌رسد قبل از ایشان هم آموزش عشایری و مدارس عشایری در سیستم دولتی ایران وجود داشته‌است.
پایگاه وزرا یافته نزدیک ملک از نکو رایی و دانایی و تدبیر گری
سرِ احرار سیّدالوزرا که ورا برگزید بار خدا
وزرا پاسبان پادشهند وزرا خسروان بی کلهند
این کشور توسّط ۱۲ وزارت‌خانه از جمله وزارت‌خانه‌های علوم، فضا، آموزش و پرورش، اطّلاعات و ارتباطات، امور خارجه، تجارت و بازرگانی، دارایی، ایمنی و امنیّت، دادگستری، ادغام و یک وزارت‌خانه دیگر که در فیسبوک آسگاردیا توسّط جامعه آن پیشنهاد می‌شود، اداره خواهد شد. وزرای این وزارت‌خانه‌ها نیز قبل از نخستین انتخابات، توسّط آشوربیلی انتخاب می‌شوند و انتخاباتی هم در ژوئن ۲۰۱۷ برگزار شد که در نتیجه آن دکتر ایگور آشوربیلی به سمت پادشاهی منصوب شد.
از آل وزیرالوزراییست که هرگز نه هست و نه بود و نه بود چون او آلی