ورنیه

معنی کلمه ورنیه در فرهنگ فارسی

( اسم ) اسبابی که برای اندازه گیری اجسام بادقت ۱/۱٠ میلیمتر بکار رود.

معنی کلمه ورنیه در دانشنامه آزاد فارسی

وِرْنیِه (vernier)
ابزاری برای خوانش سنجه ای درجه بندی شده، بر حسب کسری از یک قسمتِ مقیاس اصلی. این ابزار شامل سنجۀ درجه بندی شدۀ کوچکی است که شاخص یا نشانگری را نگاه می دارد و در امتداد سنجۀ اصلی می لغزد. این ابزار را مهندس فرانسوی، پیِر ورنیه، اختراع کرد.

معنی کلمه ورنیه در ویکی واژه

فرانسوی: coulisse

جملاتی از کاربرد کلمه ورنیه

آنتوان دوامل با بسیاری از کارگردان نامدار اروپا از جمله «برتران تاورنیه»، «ژان-لوک گدار» و «فرانسوا تروفو» همکاری داشته است و در سال ۲۰۰۱ میلادی، برندهٔ «خرس نقره‌ای» در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شد.
اسنکما توربومکا لارزک یک موتور توربوفن نظامی است که توسط اسنکما (سفران کنونی) ساخته شده است. کاربرد اصلی آن در هواپیمای داسو/دورنیه آلفا جت است.
اصلاحات اقتصادی از زمان اتحاد جماهیر شوروی آغازگردید، زمانی که پرسترویکا در ژوئن ۱۹۸۵ توسط میخائیل گورباچف رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی معرفی شد. معنای تحت الفظی آن «تجدید ساختار» است و به بازسازی ساختار اقتصاد شوروی اشاره دارد. در دوره اولیه (۱۹۸۵–۱۹۸۷) از زمان قدرت میخائیل گورباچف، وی در مورد اصلاح برنامه‌ریزی مرکزی صحبت کرد، اما هیچ تغییری اساسی ایجاد نکرد (اوسکورنیه، شتاب). سپس گورباچف و تیم مشاوران اقتصادی وی اصلاحات اساسی‌تری را ارائه دادند که به عنوان تجدید ساختار اقتصادی شناخته شد.
الماس لوح بزرگ یک الماس صورتی بزرگ بود که بخشی از جواهرات سلطنتی شاه‌جهان امپراتور گورکانی هند بود. ژان باتیست تاورنیه جواهرشناس فرانسوی این الماس را در کتاب خود در سال ۱۶۴۲ توصیف کرده و نام لوح بزرگ را به آن داده‌است.
قزوینی در این باره، اشاره به تألیف تاریخ بختیاری بدستور او و ترجمه کتاب‌های زیادی از زبان‌های خارجه به زبان فارسی دارد. از آن جمله؛ سفرنامهً شرلی تاورنیه و نیز مجلات و کتب آبی انگلیسی را می‌توان نام برد.