ورنا

ورنا

معنی کلمه ورنا در لغت نامه دهخدا

ورنا. [ وَ / وُ ] ( ص ) برنا. جوان که در مقابل پیراست. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) :
جهان پیر ورنا شد دگر بار
بنفشه زلف گشت و لاله رخسار.( ویس و رامین ).|| خوب و نیک. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || فاخته و کبوتر کبودرنگ. || ( اِ ) گندم.( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه ورنا در فرهنگ معین

(وَ ) (ص . ) برنا، جوان .

معنی کلمه ورنا در فرهنگ عمید

برنا، جوان.

معنی کلمه ورنا در فرهنگ فارسی

( صفت ) جوان برنا

معنی کلمه ورنا در فرهنگ اسم ها

اسم: ورنا (دختر، پسر) (فارسی) (تلفظ: varnā) (فارسی: وَرنا) (انگلیسی: varna)
معنی: برنا، جوان، ( = بَرنا )، ( در بلوچی ) نیز/varna/ به معنی جوان، ( = بَرنا ) ( در قدیم ) بُرنا، برنا جوان، خوب و نیک

معنی کلمه ورنا در دانشنامه عمومی

ورنا (فریدون شهر). ورنا یک روستا در ایران است که در شهرستان فریدون شهر استان اصفهان واقع شده است. ورنا ۲۸ نفر جمعیت دارد.
این روستا در دهستان پشتکوه موگوئی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸ نفر ( ۶ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه ورنا در ویکی واژه

در مکان آن اختلاف است.
کشورهای مؤمن به آیین زرتشت در فرگرد اول ویدودات از کتاب بزرگ نسک‌ها. کشورهای مؤمن به آیین زرتشت در فصل اول ویدودات: اریان‌وئیجو، هاواسوغدا، مورو، نسایا بخدش، هرویو، وایکرتا، اورو، هرکانه، هاراخوتی، هئتومنت، رغه، چهرا، ورنا، هپت‌هندو، رنگ‌ها.
برنا، جوان.

جملاتی از کاربرد کلمه ورنا

کراوفورد یک خواهر کوچکتر بنام کریستینا دارد که او هم کشتی گیر حرفه‌ای بود ولی الان رهبر تشویق کنندگان تمپابی بوکانیرز است. قبل از کشتی گیر شدن، کراوفورد یک مدل بود و بعد از اینکه جان لورنایتس او را در کاتالوگ مد دید، با او قرارداد بست.
وی در ۴ ژانویه ۱۹۴۸ در ایروان به دنیا آمد و از دانشگاه دولتی ایروان فارغ‌التحصیل گشت. وی برنده جوایزی همچون مدال موسس خورناتسی (۱۹۹۸) و هنرمند مردمی جمهوری ارمنستان است.
طلعتکم بدورنا، بهجتنا و نورنا ظل خیال طیفکم دولة کل ماجد
قال ابن عباس یقول لهم المؤمنون. و قال قتادة یقول لهم الملائکة، ارْجِعُوا وَراءَکُمْ، ای ارجعوا الی الموضع الذی اعطینا فیه النور فاطلبوا النور هناک لانفسکم فانه لا سبیل لکم الی الاقتباس من نورنا فیرجعون فی طلب النور و لا یجدون شیئا فینصرفون الیهم فیمیّز بینهم و بین المؤمنین و هو قوله: فَضُرِبَ بَیْنَهُمْ بِسُورٍ و قیل معناه ارجعوا الی حکم الازل و اطلبوا النور من القسمة و هذا علی جهة ضرب المثل و استبعاد ذلک و قیل ارْجِعُوا وَراءَکُمْ یعنی الی الدنیا فاعملوا عملا یجعله اللَّه بین ایدیکم نُوراً فان نورنا انما اقتبسنا، فی الدنیا و قیل ارْجِعُوا وَراءَکُمْ هذا استهزائهم جزاء علی استهزائهم فی الدنیا کقوله: لا تَرْکُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلی‌ ما أُتْرِفْتُمْ فِیهِ و کقوله: ذُقْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْکَرِیمُ فَذُوقُوا ما کُنْتُمْ تَکْنِزُونَ و قوله: فَضُرِبَ بَیْنَهُمْ بِسُورٍ الباء صلة و معناه: فضرب بینهم سور و هو سور بین الجنة و النار و یقف علیها اصحاب الاعراف یشرفون علی اهل الجنة و اهل النار و هو السور الذی یذبح علیه الموت یراه الفریقان معا و قیل هو سور بیت المقدس باطنه المسجد و ظاهره وادی جهنم.
آنکه قرص مه و خورنان سر سفره اوست همه شب حاضر بر ماحضر خوان منست
بودی زر خورنا روا ، در چار سوی آسمان گر نیستی نامت نشان بر چهره ی او چون درم ؟
گفت: هر که کافری را بکشد ویراست سلب آن کشته و هر که اسیری را گیرد همچنین. پس چون جنگ در پیوست جوانان و ورنایان فرا پیش شدند و جنگ کردند، قومی را کشتند و قومی را اسیر گرفتند، و پیران و اعیان و وجوه لشکر بنزدیک رایات اسلام ایستاده بودند در حضرت مصطفی ص و دفع دشمنان از وی میکردند، و قلب لشکر نگاه میداشتند اما جنگ نمی‌کردند. پس آن جوانان و نوخاستگان که جنگ میکردند طمع کردند که سلبها و غنیمتها مفرد بایشان دهند. یکی انصاری برخاست، نام وی ابو الیسر ابن عم و اخو بنی سلمه، گفت: یا رسول اللَّه اینک هفتاد مرد از دشمن کشتیم و هفتاد دشمن اسیر گرفتیم سلب ایشان همه ما راست چنان که وعده داده‌ای، و سعد معاذ در جمله ایشان بود که بحضرت مصطفی بود ایستاده، و مصاف نگه میداشتند، گفت: یا رسول اللَّه ما نه از بد دلی جنگ میکردیم، لکن نخواستیم که ترا خالی بگذاریم و چنان که ایشان ما نیز هم در مصاف بودیم و ایشان را بدفع دشمن یاری میدادیم، پس سلب و غنیمت ایشان را تنها نرسد، سخن در میان ایشان دراز شد.
هر چه گویی باشد آن هم نورناک که آسمان هرگز نبارد غیر پاک
وی در ۲۵ نوامبر ۱۹۶۱ در غزه به دنیا آمد و از دانشکده فلسفه دانشگاه دولتی ایروان فارغ‌التحصیل گشت. وی برنده جوایزی همچون مدال موسس خورناتسی است.
جاء بدر کامل قد کدر الشمس الضحی فی قیان خادمات و استقروا دورنا
محیط از شرم ریگ آب ورناک عرق از جبهه گوهر کند پاک
به خوشبویی، ستاند از شمامه پیاز نرگسش منشورنامه
جلسه ویژه‌ای در کراچی برای تأیید پیمان گاندی-ایروین برگزار شد. هدف پورنا سواراج تصریح شد. دو قطعنامه به تصویب رسید-یکی در مورد حقوق سیاسی، و دیگری در مورد برنامه اقتصاد ملی- این اولین باری بود که کنگره معنی سواراج را برای توده‌ها بیان می‌کرد.
وی در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ در تسوواک، شهرستان واردنیس به دنیا آمد و از دانشکده فلسفه دانشگاه دولتی ایروان فارغ‌التحصیل گشت. وی برنده جوایزی همچون مدال موسس خورناتسی (۲۰۱۷) است. وی عضو اتحادیه نویسندگان ارمنستان است.
در مارس ۱۵۵۰، دستورنامه جدیدی منتشر شد که بر اساس رساله مارتین بوسر در مورد شکل کهنوت بود. در حالی که بوسر تنها یک اجرای وظیفه برای هر سه مرتبه از روحانیون ارائه کرده بود، دستور العمل انگلیسی محافظه کار تر بود و خدمات جداگانه ای برای شماس‌ها، کشیشان و اسقف‌ها داشت. جان هوپر در طول انجام وظیفه به عنوان اسقف گلاستر، به الزام پوشیدن یک شنل سیاه بر روی یک قلاب بافی سفید، اعتراض کرد. اما در نهایت متقاعد شد که لباسی که از نظر خودش توهین آمیز بود را بپوشد. این اولین نبرد در مناقشه لباس‌ها بود، که اساساً درگیری بر سر این بود که آیا کلیسا می‌تواند از مردم بخواهد مراسمی را که نه برای رستگاری ضروری است و نه توسط کتاب مقدس ممنوع شده‌است، رعایت کنند.
توجه ز آن کین صورنا بود گردد زیانت جملگی با سود گردد