ورفان

معنی کلمه ورفان در لغت نامه دهخدا

ورفان. [ وَرْ رَ ] ( ص ) شفیع. شفاعت کننده. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). درخواست کننده جرم و گناه. ( برهان ) ( آنندراج ). درخواست نماینده بخشش گناه. ( ناظم الاطباء ). در حاشیه برهان قاطع آمده : ورفان شفیع بود. مسعود غزنوی گوید :
دادم بده وگرنه کنم جان خویشتن
مدح امیر و نزد تو آرم به ورفان.
( حاشیه برهان قاطع چ معین از لغت فرس ص 354 ).در رشیدی آمده : ورقان [ با قاف ] ( با فتح و تشدید راء مفتوح ) شفیع. مسعود غزنوی گوید :
دادم بده وگرنه کنم جان خویشتن
مدح امیر گویم و آرم به ورقان.
لیکن از این بیت به معنی شفاعت ظاهر میشود. در صحاح الفرس آمده : ورفشان شفیع بوده مسعود غزنوی گفت :
دادم بده وگرنه کنم جان خویشتن
مدح امیر، نزد تو آرم به ورفشان.
آقای طاعتی نوشته اند: این لغت در فرهنگ اسدی چاپ اقبال ورفان با راء مشدد آمده ، در برهان قاطع نیز آن را به فتح اول و ثانی مشدد و فای به الف کشیده و به نون زده ضبط کرده اما در نسخه ک از صحاح الفرس بطور وضوح دوبار ورفشان با شین آمده و چون لفظ ورفشان = برفشان در موردشفیع صحیح تر به نظر رسید ضبط نسخه ک متن قرار داده شده. ( حاشیه برهان قاطع چ معین ).

معنی کلمه ورفان در فرهنگ معین

(وَ رَّ ) (ص . ) شفیع ، شفاعت کننده .

معنی کلمه ورفان در فرهنگ عمید

آن که درخواست بخشش جرم و گناه کسی را بکند، شفیع، شفاعت کننده.

معنی کلمه ورفان در ویکی واژه

شفیع، شفاعت کننده.

جملاتی از کاربرد کلمه ورفان

در دسامبر سال ۱۹۸۴، شهرستان تورفان به «شهر در سطح شهرستان» ارتقاء یافت.
از خط رونی که برای نوشتن به تُرکی کاربرد داشت برای نوشته‌های مانوی نیز سود برده می‌شد. برخی از نوشته‌های مانوی شرقی به این خط یافت شده‌اند. برای نمونه در تورفان و در کاوشهای ناحیه تویوق یک متن مانوی به این خط به جا مانده از حدود سال ۸۰۰ (میلادی) به دست آمده است.
در سال ۱۹۵۸ میلادی، ۳ شهرستان چاله تورفان جدا شده و مستقیما در تابعیت منطقهٔ خودمختار قرار گرفتند. در همان سال ۱۹۵۸ میلادی، ولایت خودمختار سانجی هوئی گسترده شده و شهرستان‌های ماناس، قوتوبی، فوکانگ، جیمسار، گوچونگ و شهرستان خودمختار موری قزاق را به خود ضمیمه کرد. در نتیجه، در سال ۱۹۵۸ میلادی «ولایت اورومچی» رسما منحل شد.
این آثار متعلق به پیروان ادیان بودایی و مسیحی و مانوی است و همه آن‌ها در اوایل قرن بیستم میلادی در نواحی تورفان و تون هوانگ، در جنوب شرقی تورفان، در ترکستان چین، که پیروان این ادیان در آنجا مستقر شده بودند، به دست آمده است.
در آوریل سال ۲۰۱۵، «ولایت تورفان» به «شهر در سطح ولایت» ارتقاء یافت. در همین تاریخ، «شهر در سطح شهرستان» تورفان که تابع این ولایت بود نیز منحل شده. اراضی آن، شامل منطقهٔ شهری اصلی تورفان، منطقه قره‌خواجه تاسیس شد.
در سال ۱۹۵۸ میلادی، ۳ شهرستان چاله تورفان جدا شده و مستقیما در تابعیت منطقهٔ خودمختار قرار گرفتند (وضعیتی که تا تاسیس ولایت تورفان تورفان در سال ۱۹۷۵ میلادی ادامه داشت.) در همان سال ۱۹۵۸ میلادی، ولایت خودمختار سانجی هوئی گسترده شده و شهرستان‌های ماناس، قوتوبی، فوکانگ، جیمسار، گوچونگ و شهرستان خودمختار موری قزاق را به خود ضمیمه کرد. در نتیجه، در سال ۱۹۵۸ میلادی «ولایت اورومچی» رسما منحل شد.
مردم تورفان‌ و فرغانی بگرفتند مذهب مانی
در دوران جمهوری چین و همین طور سالهای اول استقرار جمهوری خلق چین، شهرستانهایی که امروزه ولایت سانجی را تشکیل می‌دهند، به همراه «شهر در سطح ولایت» تورفان (عارضه جغرافیایی چاله تورفان) و شهر اورومچی، که در آن زمان موسوم به «شهر دیهوا» بود، یک ولایت واحد به نام «ولایت دیهوا» را تشکیل می دادند.