وردک

معنی کلمه وردک در لغت نامه دهخدا

وردک. [ وَ دَ ] ( اِ ) جهاز عروس یعنی اسبابی که بااو به خانه شوهر برند. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( برهان ). جهیزیه. ( مؤید الفضلا ) ( شرفنامه منیری ). آنچه عروس به خانه داماد میبرد. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه وردک در فرهنگ معین

(وَ دَ ) (اِ. ) جهاز عروس ، آنچه عروس با خود به خانة داماد می برد.

معنی کلمه وردک در فرهنگ عمید

آنچه عروس به خانۀ داماد می برد، جهاز عروس.

معنی کلمه وردک در فرهنگ فارسی

(اسم ) آنچه که عروس بخان. دامادمیبرد جهازعروس .

معنی کلمه وردک در ویکی واژه

جهاز عروس، آنچه عروس با خود به خانة داماد می‌برد.

جملاتی از کاربرد کلمه وردک

بیشتر مردم کابل فارسی‌زبان و مسلمان هستند، در حالی‌که اقلیتی سیک‌ها نیز در این ولایت به‌ویژه در مرکز اقامت دارند. ولایت کابل با ولایات لوگر، وردک، پروان، کاپیسا و ننگرهار هم‌مرز است. این ولایت ۵٫۳ میلیون جمعیت دارد که ۸۵٫۹٪ در نواحی شهری و ۱۴٫۱٪ در نواحی روستایی زندگی می‌کنند.
یک گالری ملی به نام عبدالرب احدی در میدان شهر مرکز این ولایت وجود دارد که درحدود دو سال قبل ایجاد و به روی بینندگان گشایش یافته‌است. صدها تصاویر مختلف در این گالری به نمایش گذاشته شده که شامل تصاویر شاهان سابق افغانستان، شماری از شهدا، مجاهدین و قوماندانان دوران جهاد ولایت وردک و رسامی‌های مختلف زنده گی مردم در این گالری وجود دارد و مردم همه روزه از آن بازدید دارند.
ولایت میدان وردک تولیدکننده بزرگ سیب به سطح کشور است که علاوه برشماری از ولایات کشور به کشورهای پاکستان، هند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و کشورهای آسیای میانه صادر می‌کند. انواع مختلف سیب مانند سیب‌های جورس، مارلینگ، بیروتی و سیب زرد از شهرت زیاد بر خوردار اند.
خشم ز انسان فرو خوردکه خورد مردم گرسنه شراب و طعام
گر خوردکاه وجوی یا علف وبرگ موی رود آنگونه که گوئی بوداو را پرکا
دندان خرد را چو خوردکرم طمع‌، نیست دندان خرد، آن را دندان طمع خوان
آن گاو با خودگوید: امروز چندین گیاه ببایست تا سیر شدم. شکم پرکردم. آه فردا چه خورم؟ چندان آه کند و غم فردا بخوردکه همچنان لاغر شودکه بود و هیچ دریادش نیایدکه بارها من چنین غم خورده ام به هرزه و حق تعالی به خلاف گمان من، صحرا را پرگیاه سبز و تر و تازه گردانید، چندین سال است.
ولایت میدان وردک در راستای بازسازی[پیوند مرده]
بپایان این نامه شاهوار سپردم وجودت بپروردکار
آن کوه ره‌نوردکه رخشش نهاده نام چرخ مدوّرش چو یکی گوی در دمست
همنفس شد سگ شبان با گرگ گله را سگ خوردکنون یاگرگ
این شهر دارای دو پارک جنگلی خرما و بلوردکان می‌باشد که جمعیتی از گردشگران را به این شهر جذب نموده‌است.
بیش از دو سه ساغر نتوان خوردکه تا صبح بویش رود ازکام و خمارش رود از سر
رشته‌کوه پغمان در شمال و زنجیره‌های کم‌ارتفاع در جنوب آن در ساحهٔ چک و سیدآباد نیز وجود دارد. دریاهای (رودهای) مهم آن عبارتست از دریای میدان و دریای جلگه که بند چک بر روی آن ساخته شده‌است. دریای جلگه در نقاط مرتفع به نام دریای خاوات و کجار نیز یاد می‌شود. آب دریای هلمند در سرچشمهٔ آن یکصد کیلومتر در وردک جریان دارد.
تو دیده بسته‌ای در زهد می‌باش به تسبیح و به ذکر چند وردک
احمد حسین سنگر دوست (زاده: ۱۳۴۲، ولایت میدان وردک) سیاست‌مدار افغانستانی و نماینده مردم وردک در دوره پانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان است.